In de reiswereld kijken we maar al te graag naar persona’s of naar generaties. Maar niches en lifestyles worden nog weleens vergeten. Zo hebben we de foodlovers en foodtourism vorig jaar al eens besproken. Food is een van de grootste drijfveren in toerisme. Maar disruptie in health kan nog van veel grotere invloed zijn op de toekomst van travel.

Levensstijlen en levensfases van invloed op reiskeuze

Reisorganisaties die echt toekomstgericht denken, zijn volop bezig met matchmaking tussen reizen en allerlei activiteiten die bij moderne lifestyles passen. De traditionele wijze van zoeken naar bestemmingen en reizen is al een tijd geleden flink veranderd. Het zoeken op thema’s of interesses staat bij sommige OTA’s al vrij centraal. Zo heeft Expedia onderzoek gedaan naar de favoriete foodbestemmingen van Nederlanders. Een kwart van de Nederlanders ziet eten en drinken als een prioriteit tijdens het reizen blijkt uit dit onderzoek.

Facebook onderzocht wanneer mensen loyaal blijven aan een hotel of een airline bij het boeken van hun reis. Daaruit bleek dat ouders met jonge kids vooral vakanties en hotels zorgvuldig uitkiezen omdat het ‘echt goed moet zijn’.

Zowel persoonlijke interesses als gezinssamenstelling zijn dus zeer van invloed op de keuze van reis en bestemming en hebben vrijwel niets met een persona te maken. Eerder met een levensstijl of een levensfase.

Health en reizen in 2017

Kijkend naar de recente ontwikkelingen, kunnen we drie grote trends vaststellen die vorig jaar (en langer geleden) al doorgang hebben gevonden en groeiende zijn. We onderscheiden drie niches.

De niche healthy destinations

Door alle nieuwe tools op het gebied van leven en gezondheid is er veel veranderd. Dit betekent dat er een generatie aankomt die zich, met behulp van technologie, totaal goed weet te managen en daar ook mee bezig willen zijn. Vandaag de dag raast de gekte van gezonde superfoods over de hele wereld heen. De ene stad of bestemming weet het nog beter aan te bieden dan de andere. Wellness heeft hierdoor een iets andere dimensie gekregen. Want, wat ooit bekend stond als ‘wellness’ gaat inmiddels veel verder dan de reizen die aantrekkelijk zijn voor een slechts specifieke doelgroep.

De niche medical travel

De wereldwijde toerisme industrie gericht op health groeit harder dan travel in het algemeen. Meer mensen realiseren zich dat een goede gezondheid in hun eigen handen ligt. En adopteren om diezelfde reden de wellness lifestyle die ze willen voortzetten als zij op vakantie zijn. Health is een ondergeschoven kindje. Maar dat kan eigenlijk niet meer. Ook de niche met bestemmingen die bekend staan als een goed oord voor medische reizen (en zo op een andere manier de lokale economie ondersteunen) zijn onder travel startups populair.

De niche healthy transport

Ook airlines doen hun best om reizigers steeds ‘gezonder’ van A naar B te brengen, zodat reizigers fit en fris op bestemming aankomen. Dit heeft alles te maken met hoe het vliegtuig is samengesteld (materialen) en vormgegeven. Het gaat daarbij dus niet om de eventuele positieve effecten op het milieu, maar om de quick wins voor de individuele reiziger en zijn of haar gezondheid.

Ook trendwatcher Tessa aan de Stegge van Cherry LAB noemde de fitheidsnorm tijdens haar presentatie op de Vakantiebeurs Vakdagen al als een van de belangrijkste trends voor dit jaar.

Wellness als een service

Food als basis

Sinds het feit dat mensen weten dat voeding de basis is van een gezonde levensstijl, ontdekken ze nieuwe manieren om te eten terwijl ze op vakantie zijn. Van chia-zaad bowls tot Poke bowls of van hotels met een exclusieve raw vegan keuken. Er zijn niet voor niets travel- & food bloggers die er zeer succesvol mee zijn omdat er een grote doelgroep voor is.

Welltality

Hospitality en wellness samen is welltality. Meer hotels nemen wellness programma’s in hun dagelijkse productaanbod op. En Four Seasons Hotel in bijvoorbeeld Parijs, Praag en Washington hebben rennen, wandelen en hiking geïntroduceerd als gratis diensten voor hun gasten. In Hotel George V kun je met een gids langs populaire plekken joggen tijdens een culturele jogging tour inclusief het Louvre en de Seine.

De oorzaken, gevolgen en kansen van wellness & travel

Een van de oorzaken van het ontstaan van die focus op gezondheid is technologie. De verslavingsgevoeligheid van ‘online zijn’, het zitten achter de computer en de wisseling van multi variabele schermen waar men de hele dag op kijkt.

Disruptie in health

Wanneer we kijken naar huidige ontwikkelingen en de toekomst van health, zien we dat veel overheidsgerichte health en care systemen gericht zijn op ziekte bestrijding. Niet op het bevorderen van gezondheid door bijvoorbeeld het bieden van gezonde voeding. Dit maakt health & care rijp voor een grote disruptie, waar ook travel de positieve vruchten van kan meepakken. Van oudsher is gedrag van meeste invloed op de gezondheid van mensen. Op allerlei gebied ontstaan er events voor de zakelijke markt gericht op de health & care. De gezonde consument, technologie, health en consumenten. Dat is niet voor niets.

Wetenschappelijke gezondheid

De toekomst van gezondheid is aan het shiften naar een wereld van wetenschappelijke gezondheid. Hierbij kunnen mensen door allerlei gepersonaliseerde en persoonlijke tools met volle inzet een gezondere lifestyle kiezen. Data en AI dragen hier uiteraard aan bij en de actuele gezondheidsstaat is steeds zichtbaarder en laagdrempelig toegankelijk.

Health devices

Wanneer we kijken naar technologie en in het bijzonder naar health technologie, zijn het op dit moment vooral data die geanalyseerd worden. Maar wat het lichaam en onze geest ervaart is wellicht nog veel belangrijker; daarvoor moeten de juiste devices beschikbaar zijn.

Volgens TechCrunch startte de ontwikkeling van health devices zo’n twee jaar geleden, doordat het centraal opgenomen werd in smartphones. Allerlei startups willen de consument nu tracken, diagnostiseren en helpen voorkomen dat wij ziek worden. Het welzijn van de consument, is hun business. Denk hierbij aan de Fitbit die je fitheidsgedrag monitort en als device laagdrempelig is om aan te schaffen. Maar ook running coaches (die je via sensoren helpen om het juiste tempo te bepalen) of slaapmonitors die je nachtrust checken. Ook lichttherapie voor de geest is er een die we niet moeten vergeten. Dit is bij CitizenM hotels al een hele tijd geleden geïntroduceerd voor hun gasten; kunstmatig licht dat je in bijna elke kleur kunt instellen om in de juiste mood te komen.

Smartkussens

Iemands gezondheid kan gemakkelijk gemeten worden via sensoren, bijvoorbeeld via smart-kussens, die helpen om in slaap te komen. Alle mobiele devices die de consument thuis aan kan schaffen, zorgen voor een verhoogd bewustzijn van de gezondheidskennis die consumenten gekregen hebben.

Wearables en andere technologie

Voor baby’s wordt er ook steeds meer uitgevonden. Hoe ver is de gastvrijheidsindustrie hier klaar voor? Het begint thuis met het ophangen van camera’s, maar in Hong Kong is er dit jaar al een moeder en baby solution feeding system flagship store geïntroduceerd. Het introduceerde een soort Nespresso apparaat maar dan voor babymelk.

De toekomst van disruptie in health voor travel

Hierbij raken we enkel de bovenkant van wat de disruptie in health gaat meebrengen voor travel. In deze wereld zijn sensoren, big data, machine learning en AI net zo belangrijk als voor travel. In de toekomst waarin de focus – voor onze consumenten – alleen maar meer begint te liggen op het bestrijden van vermoeidheid, verbeteren van onze fitheid en een gezonde levensstijl willen ademen, is het goed om alvast na te denken over wat dit betekent voor hoe we in de toekomst onze travelproducten, diensten en andere services aanbieden.