• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

GESPOT! Simulatie van hospitality: werknemer training via technologie

14 april 2017 door Lobke Elbers

Modern en virtueel trainen in een simulerend game als nieuwe personeelstraining voor travel & hospitality. Je kunt aankomend hospitality personeel huishoudelijke diensten en bardiensten, maar ook schoonmaakdiensten trainen op een interactieve heptic wijze. Hierbij zit het personeel niet alleen achter het scherm, maar kunnen (en moeten) zij ook handelingen uitvoeren. We nemen een kijkje in het virtueel trainen van hospitality personeel.

Learning in Virtual Environment

Op Hitec Europe (hotel technology conference) werd onder andere een demo gegeven van hoe personeel in een virtuele omgeving op allerlei capaciteiten getest en getraind kan worden. Een VLE (virtual learning environment) is de ultieme plaats waar educatie is vermengd met technologie op een web-based platform.

Het typerende aan deze leerstijl is dat deelnemers ingedeeld kunnen worden in groepen en rollen, activiteiten kunnen ondernemen, interacteren met technologie en diverse fasen doorlopen.

1 op 1 trainingen

De Nederlandse startup Novility heeft een programma geïntroduceerd waarbij bijvoorbeeld nieuw hospitality personeel getraind wordt op housekeeping en conversational skills. Daarbij kan ieder hotel aangeven wat belangrijk voor hen is en medewerkers hun dagelijkse housekeeping taken zo kunnen verrichten dat het zowel de productiviteit als de performance verbeterd.

Naast standaard elementen die in de kamer gecheckt moeten worden, kan er op een veel dieper niveau worden gewerkt aan de professionele ontwikkeling van (service)personeel.

Robots

Is het wel zinvol om je personeel 1 op 1 te gaan trainen, als de toekomst toch in robotica gaat zitten? Eerder vroegen we ons al af of een volledig door robots bestuurd hotel, een kans of een bedreiging zou zijn voor de toekomst van hospitality. Een robot om mensen aan het lachen te maken en te enthousiasmeren, zien we ook in andere branches zoals de retail-industrie. De vraag is alleen of je dit alleen aan robots moet overlaten.  Veelal worden robots ingezet voor service doeleinden zoals roomservice of receptiepersoneel. Een aanvullend voorbeeld is het Henn na hotel in Japan, dat ook robots inzet om gasten te vermaken.

Conversational skills

Wat met een dergelijke one on one virtuele training kan, is zeker het bijbrengen van het sociale aspect bij personeel. Waarom niet je personeel trainen om meer ontvankelijk en meer entertainend te zijn, net zoals ook met robots wordt gedaan?

Zoals sociale skills om een praatje aan te gaan met gasten. Of om het spreken van meerdere talen te stimuleren waarbij medewerkers zelf ook de taal van het programma kunnen kiezen wat zij willen leren. Iets wat ongetwijfeld met robots veel sneller en moeiteloos kan, maar op dat punt zijn we gewoon nog niet.

Gezonde werknemers

Binnen hospitality en travel ligt steeds meer aandacht op de combinatie van reizen en gezondheid. Als hotels de gezondheidsstatus van hun gasten steeds belangrijker gaan vinden, waarom dan niet ook die van hun eigen personeel?

LEESTIP! Geïnteresseerd in de trends en ontwikkelingen van health op travel?
Disruptie in health en de invloed op travel

De standaard schoonmaak procedures, maar ook de verantwoordelijkheden tijdens de werkzaamheden binnen het virtuele leerprogramma, worden afgewisseld met tips om fit te blijven en ergonomische klachten te voorkomen. Rek- en strekoefeningen zijn hier een voorbeeld van. Het doel is om middels de virtuele training werknemers zo bewust mogelijk met hun eigen lichaam om te laten gaan, terwijl ze volgens de procedures van het hotel werken.

Hoe kun je het beste tillen? Een bed opmaken? Welke houdingen kun je achter de receptie het beste aannemen voor je lichaam? Dat soort basic info klinkt soms vaak zo logisch, maar is het niet altijd.

Realtime feedback ook naar personeel

Realtime feedback van gasten is haast een basis element geworden binnen de dagelijkse gang van zaken op hospitality gebied. Dat principe kan middels virtuele trainingen copy – adapt – paste ook voor werknemers worden toegepast. Progressie kan in een virtuele leeromgevingen gemeten worden, maar ook in de trainingen zelf kan continu getriggerd om bijvoorbeeld het geheugen weer eens op te frissen. Of om werknemers uit te dagen nieuwe vaardigheden te leren, op een moment waarop het hen uitkomt.

Data als basis voor optimalisatie van personeel

Wanneer door virtuele trainingen ook data van personeel beschikbaar komt, is in feite alles meetbaar, zegt Novility. Snelheid, efficiëntie, progressie, leerpunten voor de werknemer en de organisatie. Zeker in hospitality zijn dit de factoren die een grote rol spelen in de overall tevredenheid van de gast; continuïteit, uitmuntende service, en vriendelijkheid. Door het meetbaar te maken kunnen pijnpunten sneller herkend worden en door realtime feedback te sturen en te ontvangen, kan er direct gehandeld worden. Net als hoe hospitality dat nu al vaak met haar gasten doet. Het moment dat robots hospitality gaat domineren zal nog even uitblijven, maar het digitaliseren van de performances van de werknemers is nu al mogelijk.

Gerelateerde Berichten

  • By Microsoft Sweden - win10_HoloLens_livingRoom, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=47493653
    Travel Trends in 2016: wat hebben we al gezien?

    We zijn ruim over de helft van het jaar. Een mooi moment om de game-changers…

  • Technologie dwingt hospitality tot betere innovatie

    Robots inzetten als kelner, mobiel boeken en betalen en een virtuele conciërge. Het zijn interessante…

  • Olympiërs in je hotel via Augmented Reality!

    Verblijf je in het Londonse Holiday Inn? Dan kun je vanaf nu overal de Britse…

Categorie: Technologie, Trends Tags: hospitality, hotels, virtual learning environment

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Wat brengen de technologische trends de zakenreiziger en de millenial nu echt in een digitale transformatie fase? | TravelNext schreef:
    16 mei 2017 om 13:44

    […] touch, daar is nog steeds wel behoefte aan, al wordt er op dit moment wel geëxpirementeerd met het digitaliseren van prestaties van hospitality personeel. Belangrijker is dat de hotelgast zo zelfstandig mogelijk zijn of haar verblijf kan […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram Expedia travel Google TUI onderzoek Vakantiebeurs Booking.com reizen Facebook hotels Airbnb Social Media TripAdvisor destinatiemarketing mobiel reviews technologie NHTV KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext