GESPOT! Simulatie van hospitality: werknemer training via technologie

252

Modern en virtueel trainen in een simulerend game als nieuwe personeelstraining voor travel & hospitality. Je kunt aankomend hospitality personeel huishoudelijke diensten en bardiensten, maar ook schoonmaakdiensten trainen op een interactieve heptic wijze. Hierbij zit het personeel niet alleen achter het scherm, maar kunnen (en moeten) zij ook handelingen uitvoeren. We nemen een kijkje in het virtueel trainen van hospitality personeel.

Learning in Virtual Environment

Op Hitec Europe (hotel technology conference) werd onder andere een demo gegeven van hoe personeel in een virtuele omgeving op allerlei capaciteiten getest en getraind kan worden. Een VLE (virtual learning environment) is de ultieme plaats waar educatie is vermengd met technologie op een web-based platform.

Het typerende aan deze leerstijl is dat deelnemers ingedeeld kunnen worden in groepen en rollen, activiteiten kunnen ondernemen, interacteren met technologie en diverse fasen doorlopen.

1 op 1 trainingen

De Nederlandse startup Novility heeft een programma geïntroduceerd waarbij bijvoorbeeld nieuw hospitality personeel getraind wordt op housekeeping en conversational skills. Daarbij kan ieder hotel aangeven wat belangrijk voor hen is en medewerkers hun dagelijkse housekeeping taken zo kunnen verrichten dat het zowel de productiviteit als de performance verbeterd.

Naast standaard elementen die in de kamer gecheckt moeten worden, kan er op een veel dieper niveau worden gewerkt aan de professionele ontwikkeling van (service)personeel.

Robots

Is het wel zinvol om je personeel 1 op 1 te gaan trainen, als de toekomst toch in robotica gaat zitten? Eerder vroegen we ons al af of een volledig door robots bestuurd hotel, een kans of een bedreiging zou zijn voor de toekomst van hospitality. Een robot om mensen aan het lachen te maken en te enthousiasmeren, zien we ook in andere branches zoals de retail-industrie. De vraag is alleen of je dit alleen aan robots moet overlaten.  Veelal worden robots ingezet voor service doeleinden zoals roomservice of receptiepersoneel. Een aanvullend voorbeeld is het Henn na hotel in Japan, dat ook robots inzet om gasten te vermaken.

Conversational skills

Wat met een dergelijke one on one virtuele training kan, is zeker het bijbrengen van het sociale aspect bij personeel. Waarom niet je personeel trainen om meer ontvankelijk en meer entertainend te zijn, net zoals ook met robots wordt gedaan?

Zoals sociale skills om een praatje aan te gaan met gasten. Of om het spreken van meerdere talen te stimuleren waarbij medewerkers zelf ook de taal van het programma kunnen kiezen wat zij willen leren. Iets wat ongetwijfeld met robots veel sneller en moeiteloos kan, maar op dat punt zijn we gewoon nog niet.

Gezonde werknemers

Binnen hospitality en travel ligt steeds meer aandacht op de combinatie van reizen en gezondheid. Als hotels de gezondheidsstatus van hun gasten steeds belangrijker gaan vinden, waarom dan niet ook die van hun eigen personeel?

LEESTIP! Geïnteresseerd in de trends en ontwikkelingen van health op travel?
Disruptie in health en de invloed op travel

De standaard schoonmaak procedures, maar ook de verantwoordelijkheden tijdens de werkzaamheden binnen het virtuele leerprogramma, worden afgewisseld met tips om fit te blijven en ergonomische klachten te voorkomen. Rek- en strekoefeningen zijn hier een voorbeeld van. Het doel is om middels de virtuele training werknemers zo bewust mogelijk met hun eigen lichaam om te laten gaan, terwijl ze volgens de procedures van het hotel werken.

Hoe kun je het beste tillen? Een bed opmaken? Welke houdingen kun je achter de receptie het beste aannemen voor je lichaam? Dat soort basic info klinkt soms vaak zo logisch, maar is het niet altijd.

Realtime feedback ook naar personeel

Realtime feedback van gasten is haast een basis element geworden binnen de dagelijkse gang van zaken op hospitality gebied. Dat principe kan middels virtuele trainingen copy – adapt – paste ook voor werknemers worden toegepast. Progressie kan in een virtuele leeromgevingen gemeten worden, maar ook in de trainingen zelf kan continu getriggerd om bijvoorbeeld het geheugen weer eens op te frissen. Of om werknemers uit te dagen nieuwe vaardigheden te leren, op een moment waarop het hen uitkomt.

Data als basis voor optimalisatie van personeel

Wanneer door virtuele trainingen ook data van personeel beschikbaar komt, is in feite alles meetbaar, zegt Novility. Snelheid, efficiëntie, progressie, leerpunten voor de werknemer en de organisatie. Zeker in hospitality zijn dit de factoren die een grote rol spelen in de overall tevredenheid van de gast; continuïteit, uitmuntende service, en vriendelijkheid. Door het meetbaar te maken kunnen pijnpunten sneller herkend worden en door realtime feedback te sturen en te ontvangen, kan er direct gehandeld worden. Net als hoe hospitality dat nu al vaak met haar gasten doet. Het moment dat robots hospitality gaat domineren zal nog even uitblijven, maar het digitaliseren van de performances van de werknemers is nu al mogelijk.

DELEN
Vorig artikelExpertTalk met BBC Worldwide Digital Studios: content maken voor je publiek (klant)
Volgend artikelData analytics in travel: een wereldwijd rapport
Lobke Elbers is communitymanager bij TravelNext.nl. Daar is zij verantwoordelijk voor alle content die op de blog verschijnt en begeleidt zo'n 50 bloggers in hun schrijfproces. Ze heeft ruim drie jaar ervaring met online communities en platforms. Het is het haar taak om de travel marketeer te inspireren, te verbinden en alle traveltrends in kaart te brengen. Door haar voorliefde voor startups en de centrale rol van TravelNext in de online reiswereld van Nederland, heeft zij kennis van alle relevante trends en ontwikkelingen. Daarnaast is Lobke gastdocent blogging & online marketing aan de NHTV in Breda, voert Lobke projecten in samenwerking met Reiswerk & is zij een van de online experts geweest voor o.a. het traject let’s go digital voor reisadviseurs van Thomas Cook.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER