De reiswereld focust op millennials. En hoewel de reiswereld zich door de inzet van onder andere nieuwe technologie opmaakt voor de grote aantallen millennial reizigers, is er voor de grote groep boomers nog steeds veel te winnen; het vereenvoudigen van technologie. Hoe kunnen we traveltrends (en de daarbij behorende boekingsflow) van millennials toegankelijk maken voor seniors? In Amerika zien we het volgende gebeuren:

Ride sharing

Auto (sharing) services ontdekken een nieuwe doelgroep van reizigers. Net als voor jongeren die frequent Uber, Lyft en andere diensten gebruiken is het voor de oudere doelgroep een interessant vervoersmiddel bij het reizen. Juist vanwege het feit dat hun mobiliteit afneemt.

Veilig van A naar B reizen met een groot comfort hoeft niet alleen weg te zijn gelegd voor jonge travelers, maar bieden juist een kans voor senior reizigers.  In 2011 werd de eerste generatie baby boomers 65 jaar en in de komende jaren is er nog steeds een grote markt voor ‘senior travelers’.

Mobiele redzaamheid seniors: Uber en Lyft partneren

Lyft

Lyft heeft bijvoorbeeld aangekondigd samen te gaan werken met GreatCall, een bedrijf gericht op mobiele telefonie voor ouderen waarbij er geen app nodig is om van moderne services gebruik te maken, zoals het boeken van vervoer van- en naar de airport.

Seniors kunnen door deze mediator, een autodienst boeken door ‘0’ te bellen en komen direct in contact met een ‘personal operator’ die hen de verwachte kosten en wachttijd kan geven voordat er een boeking wordt gedaan. Deze operator heeft toegang tot het Lyft Concierge platform en de operator kan contact opnemen met de chauffeur om te laten weten dat deze een ouder iemand zal ophalen die wellicht meer hulp nodig heeft. De boekingen komen op de rekening van de klant te staan (een maandelijkse rekening).

Uber

In de L.A. Times stond een zelfde soort bericht vorige week, dat Uber in zee is gegaan met 24Hr Homecare. Dit betekent ook dat dit het net als bij Lyft, voor seniors niet meer nodig is om de Uber app te downloaden om er een trip tijdens het reizen mee te boeken.

Disruptie vereenvoudigd mobiel: geen apps meer nodig

Door het weglaten van ingewikkelde apps voor seniors, krijgen zij ineens toegang tot dezelfde travel services, diensten en gemakken als hun kinderen en kleinkinderen, maar dan zeer laagdrempelig.

”Als we kijken naar de uitdagingen van ouderen en mobiliteit (reizen), is een van de grootste issues toch wel vervoer, vertelt David Inns (Chief Executive van GreatCall aan L.A. Times). De organisatie heeft inmiddels al meer dan 900.000 klanten in de US. ”De doelgroep boomers zijn nu eenmaal niet allemaal in staat een app te downloaden en gebruik te maken van een efficiënte service die de apps vaan bieden.”

In Amerika ontstaan er nog veel meer van dit soort initiatieven, zoals GogoGrandparent (op dit moment in beta). GogoGrandparent stelt net als voorgaande initiatieven seniors in staat om van dezelfde on-demand services (tijdens het reizen) gebruik te maken als jongere generaties. Dit varieert van het boeken van Uber ritjes en aanvullende services zoals het laten thuisbezorgen van boodschappen.

De senior reizigersmarkt blijkt ook klaar te zijn voor disruptie.