Donderdag 9 januari was het tijd voor het eindevenement van het Tourism Impact Lab, een nieuwe minor voor studenten van de Breda University of Applied Sciences. Het Tourism Impact Lab is opgezet in samenwerking met het Travel Impact Lab en laat studenten op een creatieve manier aan de slag gaan met innovaties. Gedurende het project werken studenten samen met een reisbedrijf of reis-startup om tot een nieuw concept te komen. Aan de studenten de taak om dit concept verder uit te werken en te komen tot een succesvolle innovatie.

Tourism Impact Lab

Studenten pitchen hun idee voor bedrijven

Na een aantal weken werken aan hun project was het tijd voor de studenten om hun eindresultaat te presenteren aan bedrijven. Zowel gevestigde bedrijven als reis start-ups werkten mee aan dit project. Zo was er een groepje studenten dat aan de slag ging voor TUI, maar waren er ook een aantal studenten die aan de slag gingen voor reis-startups die ik voor aanvang van het evenement nog niet kende.

Neem bijvoorbeeld The Big Parasol: een aanbieder van kindvriendelijke vakantiehuizen in Spanje, Italië en Frankrijk. Een groep studenten pitchte dat The Big Parasol zich het beste kon gaan focussen op een specifieke doelgroep binnen gezinnen met kinderen, namelijk ouders met peuters. Dit omdat deze groep nu nog vaak huiverig is om naar een verre bestemming op vakantie te gaan, immers zo’n lange reis met kleine kids is niet mis. De groep studenten bedacht daarom een door-to-door service voor de ouders, waarbij de koffers thuis worden opgehaald en worden afgeleverd op de vakantiebestemming. Op deze manier worden ouders ontzorgd tijdens de reis en kunnen ze zich na vertrek volledig focussen op hun vakantie.

Maar ook voor gevestigde namen als TUI zijn er nog volop ontwikkelingen mogelijk. Zo wilde TUI graag van de studenten weten hoe zij zich beter konden profileren als ecologische reisorganisatie. De studenten kwamen erachter dat TUI hiervoor eigenlijk al heel veel in huis had, maar hiervan nog weinig aan de buitenwereld liet zien. Zowel op het gebied van transport, accommodatie en lokale activiteiten is het via TUI al mogelijk je reis op een duurzame manier in te richten. En dat voor ongeveer dezelfde prijs als TUI nu al aanbiedt. Sustainable reizen aanbieden is dus zeker een goede optie voor TUI. Volgens de studenten is het een mooie vervolgstap om TUI te presenteren als sustainable brand naar de buitenwereld.

Tourism Impact Lab

Zelf aan de slag met innovatie

Naast de pitches van studenten was het ook een mooie middag om zelf inspiratie op te doen en aan de slag te gaan met innovatie. De middag werd verrijkt met een keynote sessie van Ramon Vullings over cross-industry innovation en een open source sessie over verschillende ingebrachte onderwerpen zoals “disability and tourism” en “how to shine at a job interview”. Vooral de keynote sessie van Vullings sloeg aan bij de zaal dankzij de rijke voorbeelden van cross-industry innovation.

Creating impact like an ideaDJ

De slagzin waarmee de presentatie van Vullings van start ging was: “creating impact like an ideaDJ”. Vullings is ook wel bekend van het boek ‘Not Invented Here’ dat je uitdaagt buiten je eigen industrie te kijken naar innovatiemogelijkheden en te kijken naar parallellen tussen bestaande concepten en de toepassing hiervan in andere industrieën om op deze manier tot nieuwe ‘remixes’ te komen. Een van de bekende manieren van Vullings om aan de slag te gaan met cross-industry innovation is het werken met synoniemen zoals op onderstaand bierviltje te zien is dat we kregen als aandenken aan de presentatie.

Tourism Impact Lab

Door het bedenken van deze synoniemen ontstaan nieuwe combinaties waar je daarvoor nog niet aan dacht. Op deze manier kun je tot nieuwe creatieve oplossingen komen en deze testen op impact en waardecreatie.

Voorbeelden van succesvolle cross-industry innovation

Tijdens de presentatie van Vullings kwamen er ontelbaar veel voorbeelden naar voren van succesvolle toepassingen van cross-industry innovation. Wat dacht je bijvoorbeeld van de radicale campagne van Deutsche Bahn?

https://www.youtube.com/watch?v=_35uEjs2W7I

In deze campagne laat Deutsche Bahn zien dat je helemaal niet ver hoeft te reizen voor Instawaardige bestemmingen, je vindt ze immers ook in eigen land en daarvoor hoef je enkel in de trein te stappen naar je bestemming. Een originele manier om een bestaand concept om te zetten naar iets nieuws wat aanspreekt bij je doelgroep.

Wil je zelf aan de slag met cross-industry innovation? De website van Vullings staat vol gratis tools die je kunt gebruiken. Neem hier dus zeker even een kijkje!