Booking.com heeft bekendgemaakt welke innovatieve teams een geldbedrag ontvangen in het kader van het eerste Cares Lab dat deze week in de thuisstad Amsterdam gehouden werd. De 10 Europese teams werden gekoppeld aan een mentor van Booking.com en werkten drie dagen aan innovatieve, oplossingsgerichte projecten in drie aandachtsgebieden. De stad Amsterdam was daarbij het uitgangspunt en bron van inspiratie:

  • Verspreiding van toerisme: de druk op veelbezochte toeristische plekken verminderen;
  • Inclusieve groei: iedereen in de stad laten delen in de kansen die het toerisme biedt, met speciale aandacht voor een nog breder aanbod aan lokale diensten; en
  • Bewuster gedrag: bezoekers meegeven hoe ze meer rekening kunnen houden met de bewoners van de stad, bijvoorbeeld op het gebied van afval en zwerfvuil, lawaai en recycling.

Alle teams moesten hun plannen presenteren in een pitch. De pitch werd door een jury van experts beoordeeld. Hiermee kon een geldbedrag van €10.000 tot €25.000 gewonnen worden waarbij TravelTime Platform by iGeolise de grootste beurs van €24.000 mocht ontvangen. Andere teams die een beurs ontvingen waren Clio Muse voor €20.000, Secret City Trails voor €19.000 en Seavents voor €18.000. De teams hebben nu 30 dagen om hun ideeën tot leven te brengen en de voorgestelde oplossingen voor Amsterdam te implementeren. De teams die op dat moment de meeste vooruitgang laten zien, komen in aanmerking voor een aanvullende beurs.

TravelTime platform
Met activiteiten in Nederland zijn iGeolise de makers van de TravelTime platform-API, een technologie die reistijden vanaf één oorsprongspunt voor maximaal 2000 verschillende bestemmingen in minder dan 300 milliseconden kan berekenen. Met deze technologie als basis zal iGeolise hun technologie gebruiken samen met externe ontwikkelaars om meerdere apps te maken die toeristen helpen activiteiten en dingen te ontdekken buiten de centrale grachtengordel van Amsterdam. Hierbij laten zij zien hoeveel plekken toeristen kunnen ontdekken met het openbaar vervoer in een reistijd van 30 minuten of minder.

Secret City Trails
Secret City Trails begon in Amsterdam en biedt nu meer dan 30 games waarbij toeristen de stad kunnen ontdekken op 14 bestemmingen in heel Europa. Door hun stedelijke avonturengames lossen reizigers en inwoners een spoor van raadsels op. Als een raadsel is opgelost, ontsluiten ze verhalen over de bezienswaardigheden en het gebied, evenals geheime aanbevelingen voor verborgen juweeltjes en prachtige lokale cafés en bars. Op deze manier wordt zowel cultureel erfgoed gepromoot en een breed scala aan lokale bedrijven ondersteund. Met Amsterdam als bestverkopende bestemming willen zij de subsidie gebruiken om hun activiteiten op te schalen en nog meer games toe te voegen aan hun portfolio voor de stad.

Seavents
De Nederlandse oprichters van Seavents willen het probleem van plasticvervuiling bij de bron aanpakken door evenement- en festivalmanagers te laten zien dat het een no-brainer is om geen afval te produceren. Door composteermachines op locatie te gebruiken en aantrekkelijke afvalsorteerstations met duidelijke signalisatie aan te bieden, moedigt Seavents festivalgangers aan om op een positieve manier met afval om te gaan. Tijdens de pilotfase van hun project zijn ze van plan om meer dan 58 duizend ton afval te besparen door verbranding, alleen al op festivals in Amsterdam.