Veel marketeers zijn op zoek naar hoe ze het dialoog met hun fans op Facebook kunnen activeren. Nog leuker is het natuurlijk als bezoekers zelf content gaan maken en delen. Een van de tools die je als marketeer hiervoor kan inzetten is SoSocio. SoSocio laat bezoekers van je Facebookpagina meer doen met hun Facebookfoto’s. Bezoekers van deze app kunnen van hun vakantiefoto’s een fotoboek of een kaart maken en dit via de SoSocio app meteen delen met hun vrienden.

Wat is SoSocio precies en wat kan ik er als marketeer mee?

Het leuke is dat bij het samenstellen van je fotoboek je niet alleen je eigen foto’s hoeft te gebruiken. Je kan namelijk ook foto’s van je Facebook vrienden die je op vakantie hebt ontmoet opnemen in je fotoboek. Bij de foto’s worden automatisch de comments van je vrienden toegevoegd. Zo heb je in een paar keer klikken meteen een persoonlijk en leuk vakantieboek. Het fotoboek kan je daarna gratis delen. Als je een geprint exemplaar wilt, dan kan je dat tegen betaling direct online bestellen. Het is een leuke manier om je Facebookpagina te verrijken en je kan er natuurlijk altijd ook een leuke winactie aan koppelen; deel je leukste vakantiemoment en maak kans op ……

Met welke bedrijven werken jullie al samen?

We werken in de reisbranche al een tijd samen met GoGo. GoGo is wat wij noemen een ‘distributie partner’. GoGo heeft onze app geïnstalleerd op de Facebook pagina en ze nemen in de vertrek- en terugkom e-mail een aanbieding op voor haar klanten. In de vertrekmail wordt verteld dat je met de app vanaf je vakantieadres een kaart kunt sturen gemaakt van je eigen Facebook foto’s. In de terugkom mail staat een aanbieding voor het maken van een fotoboek van je Facebook vakantie foto’s. Daarnaast heeft GoGo gedurende het seizoen nog een aantal promoties en geven ze wat van onze producten weg via hun Facebookpagina. GoGo heeft het actief geïntegreerd in hun communicatie met hun klanten en je ziet dat dat werkt.

sosocio-corendon (1)

Een andere partner is Corendon. Corendon is een ‘branded label partner’. Corendon heeft er voor gekozen onze app in de eigen lay-out en met eigen teksten en templates aan haar klanten aan te bieden. Ook hier is er voor gekozen de app op de Facebookpagina aan te bieden en promotie te doen via zowel Facebook, nieuwsbrief als hun website.

Over het algemeen hebben we met bedrijven waar we mee samen werken revenue share afspraken. Zo kan een bedrijf én iets leuks bieden aan haar klanten en er ook nog geld mee verdienen. Wordt onze eigen app aangeboden aan de klanten, dan kan dit zonder kosten (en met opbrengsten!). Als we de app helemaal gaat re-stylen, dan zitten hier wel kosten aan verbonden. Een partij heeft dan wel de mogelijkheid om zowel via de app zelf, als via de digitale én geprinte boeken aan branding te doen. In de digitale variant van het fotoboek kunnen dan zelfs aanbiedingen en/of vouchers worden opgenomen. Wat ook kan is om de revenu share in te zetten voor een hogere korting voor je klanten. Er zijn dus verschillende samenwerkingsvormen mogelijk.

Hoe koppel ik het eenvoudig aan mijn Facebookpagina?

Wij sturen een link, die link klik je aan en that’s it. Minder dan 10 seconden werk. Op deze manier heb je snel een leuke en relevante tool beschikbaar voor je Facebookfans zonder dat je er echt moeite voor moet doen. Vanzelfsprekend is het wel belangrijk om daarna wat promotie en marketing er aan te koppelen. De app alleen op je pagina installeren leidt niet tot daadwerkelijk engagement. Gelukkig kan de app ook direct vanuit de site, e-mail en nieuwsbrief worden geopend en is het mogelijk om leuke acties te doen (prijsvragen, producten weggeven etc.). Dat is ook iets waar wij, met de ervaring van wat wel en niet werkt, graag over met je willen meedenken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de klant eerst je Facebookpagina te laten liken, voordat hij de app kan gebruiken. Je kunt in ruil daarvoor iemand bijvoorbeeld gratis een kaart laten versturen.

Het installeren van de app is zo gebeurd, dus marketeers die nog willen profiteren van het huidige hoogseizoen kunnen vandaag nog hun Facebookpagina verrijken en starten met het delen en verzamelen van foto’s als unieke (review)content.

Wat kan ik als marketeer nog meer met de Facebookfoto’s van klanten doen?

Je kunt zelf ook mooie foto’s op je eigen Facebookpagina tonen van de bestemmingen die je aanbiedt. Je klanten kunnen dan ook jouw foto’s gebruiken in hun fotoboeken. Daarnaast kun je natuurlijk ook prijsvragen bedenken (wie maakt het mooiste fotoboek bijvoorbeeld) of vragen aan je klanten of je inspirerende fotoboeken als content voor je site mag gebruiken. Je kunt zo een hele bibliotheek met foto materiaal opbouwen. Eigenlijk zijn dit de beste reviews die je kunt krijgen, want van de foto’s spat de vakantie lol er natuurlijk van af en de comments vertellen het verhaal. Foto’s worden de nieuwe review content op je website. En een foto zegt meer dan 1.000 woorden dus het is ook nog goed voor het verhogen van je conversie. Hoe meer unieke content hoe beter.

Wie kan ik benaderen als ik nog vragen heb?

Geïnteresseerden mogen met mij contact opnemen via wouter@sosocio.com. Ik of een van mijn collega’s helpen je graag verder. Dus heb je een vraag laat het me dan meteen even weten.