Peter Bertels van Flanders DC nam de aanwezigen op het TMCongres (Travelmedia Congres in België) mee op een inspirerende sessie over innovatie met drie innovatiecases in toerisme. Er kwamen een aantal voorbeelden langs van branche innovaties en tips. Innovatie zit soms in kleine dingen. Zo motiveert Visit Denmark bezoekers om op de 50 mooiste plekken van Denemarken te tweeten met een bepaalde hash-tag. Hiertoe zijn borden geplaatst met de gewenste hashtags. Zo kanaliseren en motiveren zij het social media gebruik op hun meest prominente locaties.

Volgens Peter Bertels heeft creativiteit ook altijd een economische meerwaarde. Of voor de gebruiker, of voor de persoon die het faciliteert.

Peter presenteerde 3 stappen naar creatieve oplossingen en benadering.

  • Waarnemen
  • Uitstel van oordeel
  • Alternatieven bedenken

Leer de vraagstukken te observeren, zonder oordeel. Probeer je vaste aannames uit te schakelen en bedenk de meest ruime alternatieven. Zo kom je tot innovatie!innovationkillerHet grootste gevaar voor innovatie zijn interne blokkades. Een organisatie die uitgaat van problemen, obstakels en vaste patronen blokkeert interne innovatie. Daarom zie je vaak dat innovaties komen van nieuwe toetreders in de markt. Zij hebben deze ‘ballast’ niet en kunnen meer risico’s nemen. Denk niet teveel in grote doelgroepen, maar zoek de niches. Binnen niches zijn er meer mogelijkheden om hogere prijzen te vragen en zijn specifieke behoeftes groter.

Voor Vlaanderen heeft Flanders DC een innovatiekanaal opgezet, IkInnoveer.be, daar kunnen bedrijven hulp krijgen in hun innovatie proces. Hoewel de site gericht is op de Belgische markt, staan er ook goede tips voor Nederlanders.

Vanuit FlandersDC werden er 3 innovaties gepresenteerd:

Ben Elsen, JooBizz.be

JooBizz.be probeert de koppeling te maken tussen de wensen van de klant en de juiste reizen & bestemmingen. Je kunt in natuurlijke taal, of spraak, de ideale reis te laten beschrijven. De techniek moet dit kunnen begrijpen en vertalen naar de juiste wensen. Tot slot wordt op basis hiervan gezocht naar de ideale vakantie en worden deze gepresenteerd. Dit bedrijf heeft de techniek klaar en wacht op een investeerder om het concept verder uit te rollen.

Patrice Fleurquin, TripFair

Patrice vertelde het verhaal van zijn startup TripFair. Tripfair wil de ingewikkelde stappen op weg naar een boeking voor een klant vergemakkelijken. Na invoer van de wensen van een klant, wordt er door aanbieders een voorstel gedaan wat aansluit bij de wensen opgegeven door de klant. TripFair is dus voornamelijk een marktplaats. De wens is eigenlijk om de klant volledig te ontzorgen. Er zit een heel groot gat tussen het uitgebreide advies wat een travel agent kan bieden en de online mogelijkheden bij het zelf regelen. Eind 2015 lanceren ze het platform waarbij men kan communiceren met adviseurs en andere reizigers van dezelfde bestemming.

Sebastiaan Schillebeeckx, Campr

Sebastiaan heeft de Airbnb voor campings gestart, Campr. Ze noemen zichzelf een sociale marktplaats voor kampeerders en campingaanbieders. Het oel is om meer te ontdekken, al kamperend. Zijn verhaal lijkt in heel veel opzichten op het verhaal van Airbnb van een aantal jaren terug. Ze willen mensen met elkaar in contact brengen, die boodschap hebben we vaker gehoord. Op dit moment zijn er 170 hosts in 30 landen. Helaas nog maar 2000 ingeschreven leden.

Credits headerafbeelding: Opensource.com (CC)