Op het Eye for Travel congres begin mei werden een aantal startups geïntroduceerd die de reisbranche sneller, beter en sterker maken. We zetten er drie op een rij voor je.

1. What3words

Ooit weleens lang gezocht naar een specifiek adres drie hoog achter? Je weleens afgevraagd hoe een ambulance bij het juiste hutje komt in een township, of op een drukbezocht festival? En al die Churchstreets in London, welke is de juiste als je daar een pakketje mag afleveren? What3words biedt een oplossing. De wereld indelen in vierkantjes van drie bij drie meter en aan elk vierkantje ‘random’ 3 woorden toekennen. Geen ingewikkelde coördinaten of onduidelijke ‘maps’ meer maar de locatie in slechts drie woorden benoemd. Je kan what3words gebruiken als app of online kaart en is met enkele regels code te integreren in een bestaande app of website.

What3words is de winnaar van de Start-up Awards op EyeforTravel Europe 2017, al zijn ze eigenlijk geen start-up meer. Het is simpel, snel en geeft een relevant antwoord op een specifieke vraag. Het zijn kenmerkende eigenschappen van ook de volgende twee start-up’s die zich presenteerden op Eyefortravel.

2. Daytrip

Amerikanen die naar Europa komen zijn niet gewend hier te rijden en willen dat ook vaak niet. Een chauffeur willen ze wel. Daytrip speelt hierop in door betrouwbare, lokale chauffeurs aan te bieden die de Amerikaanse toeristen van deur A naar deur B brengen. De Engels sprekende chauffeur informeert en begeleidt ook bij lokale uitstapjes. De planning maakt de klant vooraf online. Het systeem kiest de chauffeur erbij.

Community

Vanuit het hoofdkantoor in Praag zet Daytrip in op digitale marketing met accent op ppc-advertising en social, specifiek gericht op de ‘well to do’ Amerikaanse toerist. Hun team van 12 mensen bestaat uit developers en medewerkers klantenservice.

Chauffeurs werven ze door eerst zelf een ritje bij ze te boeken, via Uber. Het is ‘piggybacking’ op het succes van Uber en vooral slim. Als de chauffeur inderdaad een ‘5 star driver’ is, wordt hij opgenomen in de community. Een community waar de chauffeurs tips en ervaringen onderling delen. Momenteel rijden er 200 chauffeurs voor Daytrip rond in o.a. Polen, Slovenië, Hongarije, Oostenrijk, Italië, Kroatië en Montenegro. In 2018 verwachten ze 1000 chauffeurs actief aan het werk te hebben.

3. Taal hulp van Whym

Een andere start-up die ook bestaande arbeid activeert en koppelt aan een specifieke vraag is Whym. Whym is een app voor ‘live-translation’ door een professionele vertaler voor reizigers die op dat moment een echt perfecte vertaling nodig hebben. Een situatie waarin accuraatheid er werkelijk toe doet en Google Translate niet voldoet. De Whym app is te downloaden in diverse talen. Whym biedt ook affiliate programma’s aan voor hotels, autoverhuurbedrijven, touroperators, evenementenorganisaties en luchtvaartmaatschappijen om als vertaaltool medewerkers te ondersteunen in hun klantencontact.

Service

Daytrip en Whym zijn beide marktplaatsen die opereren in niches met een relevant, gepersonaliseerd en snel beschikbaar aanbod, met andere woorden een echte service. De user interface is simpel. Het zijn succesfactoren die op EyeforTravel vaker benoemd worden, juist om die millennials te kunnen bereiken. De vraag voor Whym is of het als native app onderscheidend genoeg is, wellicht is integratie in toepassingen van derden of een chatbot als Facebook Messenger vereist om te overleven. Want kijkend ook naar het succes van What3words zien we dat technologie die ons leven simpeler maakt, een echte service biedt, snel geadopteerd wordt.

Meer lezen over start-up’s op Eye for Travel? Lees dan ook dit artikel.