• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Dutch VR Days: welkom in de wereld van Virtual Reality

17 november 2015 door Isabel Mosk

Game jammers, ondernemers, marketeers, startups, productiemaatschappijen; you name it. Ze waren allemaal te vinden op de Dutch VR days in Vondel CS. Hier vond vier dagen lang de Dutch VR days plaats. Een event dat voor het eerst op deze schaal georganiseerd werd in Europa en dat zelfs in de Verenigde Staten bekendheid kreeg. Blijkbaar zijn er nog niet veel evenementen die zich volledig richten op Virtual Reality (VR) .

Travelnext was op de conferentiedag aanwezig en was aangenaam verrast door de sterke line-up sprekers waaronder Avinash Changa van WeMakeVr, Arthur van den Hoff van Jaunt en Kent Bretscheider van The Void.

Anne Frank Huis en Virtual Reality

Tom Brink van het Anne Frank Huis trapte de dag af met een VR case over de nummer één attractie in Amsterdam: het Anne Frank Huis. Het Anne Frank huis heeft veel verschillende trappen, gangen en lastige routes omdat het een authentiek Amsterdam pand is. Hierdoor kan helaas niet iedereen het museum bezoeken. Het gevolg hiervan is dat deze mensen vaak in het café met een kop koffie blijven wachten. Daarom stelden zij zichzelf de vraag: hoe kan Virtual Reality iets extra’s toevoegen en ervoor zorgen dat zij iedereen de beleving kunnen geven? Het moet een toegevoegde waarde zijn, vrolijke bezoekers opleveren en eventueel een discussie of reflectie aanwakkeren. Mooi om te zien dat het Anne Frank huis het op deze manier heeft benaderd.

Wat heeft het Anne Frank huis gedaan? Ze hebben een virtuele tour gemaakt speciaal voor de mensen die deze tour niet kunnen doen, zodat ze het alsnog ervaren. Via de VR-ervaring neemt een gids ze tijdens deze tour mee door het pand en vertelt de verhalen. Mede dankzij de gedetailleerde informatie van Otto Frank hebben zij de kamers in het huis exact na kunnen maken. De VR-tour wordt gemiddeld door twee mensen per dag gebruikt en is alleen voor personen die het Anne Frank huis niet kunnen bezoeken. Het unieke van deze tour is dat het Anne Frank huis merkt dat er na de tour een bijzondere interactie plaatsvindt tussen de persoon die de tour heeft beleefd dankzij de VR-ervaring en de persoon die het huis echt heeft bezocht. Ze wisselen ervaringen uit, wat vaak tot mooie verhalen leidt!

Persoonlijk ben ik benieuwd hoe het Anne Frank huis VR verder gaat ontwikkelen. Het is algemeen bekend dat je uren in de rij moet wachten als je het Anne Frank huis wilt bezoeken. In de toekomst gaat deze wachtrij alleen maar toenemen dankzij het groeiend aantal toeristen in Amsterdam en de wereld. Wat als je in de rij al getrakteerd wordt op een VR-ervaring en de achtergrond krijgt uitgelegd? Wellicht beleef je hierdoor het Anne Frank huis intenser en zorgt het ervoor dat je ervaring in de wachtrij als positief wordt gezien. In ieder geval heeft Tom aangegeven dat deze VR-tour een pilot was en groter werd opgepakt dan gepland. In de toekomst gaan ze zeker kijken naar andere mogelijkheden, het Anne Frank huis heeft zoveel verschillende verhalen. Ik kan niet wachten in ieder geval!

De wereld van Virtual Reality

Arthur van Hoff, oprichter van VR-bedrijf Jaunt, dat onder andere hele gave dingen doet voor The North Face vertelde over de implicaties van VR-content. Het creëren van VR-content vergt een andere aanpak van filmen. Met vragen als waar zet je de camera neer of waar zet je de regisseur en crew neer, moet je rekening houden. Voor een VR-film over de Tweede Wereldoorlog heeft Jaunt bijvoorbeeld een cameraman verkleed als soldaat zodat deze persoon niet opvalt in de film. Voor het opnemen van een VR-film heb je ook meerdere camera’s nodig, waardoor de kans op mislukken ook groter is. Content wordt gecreëerd vanuit de eerste persoon, maar ook vanuit de derde persoon. Er zijn zoveel overwegingen waar je rekening mee moet houden. Cinematic VR gaat films en het nieuws transformeren. Je kan namelijk vanuit verschillende hoeken het nieuws of een film bekijken. Ook gaf Arthur aan dat de interessante VR devices, de apparaten zijn waar je een mobiel in stopt. Persoonlijk ben ik benieuwd naar de Cinematic VR ervaring van Nepal die binnenkort gelanceerd wordt voor The North Face. Hier laten zij Nepal vóór de aardbeving zien.

DVDR2015_donderdag_postproductie_©LaisaMaria-35 Virtual Reality

Avinash Changa van We Make VR gaf tijdens zijn presentatie aan dat VR technologie betekenisvol kan zijn mits het relevant ingezet wordt. Dit kwam tijdens het interview met Avinash al naar voren. Hij heeft het tot zijn persoonlijk missie gemaakt om VR betekenisvol in te zetten voor de wereld. Als kind droomde hij ervan om astronaut te worden, dankzij VR kan hij in de toekomst zijn droom om de Planeet Mars te bezoeken laten uitkomen. Dankzij We Make VR zat ik tijdens het congres ineens op Sensation White via een VR-ervaring! Dit was leuk, vooral omdat mijn favoriete nummer gedraaid werd toen ik de bril opdeed!

IMG_2591 Virtual Reality

Het is een bijzondere ervaring, enige minpuntje zijn de pixels die je ziet. Maar ik denk dat deze technologische uitdaging snel wordt opgelost. In ieder geval zie ik het al voor me om verschillende landen te bezoeken waar ik niet zo snel naartoe kan gaan.

Funda en Virtual Reality

Lead Software developer van Funda nam ons tijdens de Dutch VR days mee naar makelaarsland. Tijdens de Fedex days; de hackathon van Funda, kwamen ze op het idee om een VR-ervaring te creëren rondom de Oculus rift bril. VR is een ervaring en het kopen van een huis ook. Een perfecte combinatie in de VR wereld. Dankzij de VR-ervaring van Funda kan de makelaar potentiële kopers rondleiden door een huis zonder dat ze daar daadwerkelijk aanwezig zijn. De VR-ervaring is mogelijk voor elk object waarvan minstens één 360-graden foto is toegevoegd op de website van Funda. Met meerdere 360-graden foto’s maken krijg je een completere ervaring van het huis. De virtuele bezichtiging biedt de makelaar en potentiële koper gemak. Nu hoef je niet alle huizen te gaan bezichtigen, maar kan je al een voorselectie maken. Dit scheelt tijd en uiteindelijk ook in kosten vanuit beide partijen. In de toekomst kunnen wij dit ook doen voor (vakantie)huizen die nog niet bestaan.

Dit is perfect te vertalen richting de reisindustrie. Wie zou niet de accommodatie van tevoren willen “beleven” voordat je dit boekt. Of de bestemming willen “zien” om te beoordelen of dit echt bij je past als reiziger. Als zelfstandige reisagent of touroperator kun je je klanten gemakkelijk bedienen met een VR-ervaring, als een klant nog geen keuze heeft gemaakt qua bestemming of accommodatie.

Je kunt klanten inspireren door een VR-device op te sturen en ze een avondje bestemmingen laten beleven of zelfs accommodaties laten uitzoeken. Kansen genoeg voor de reisindustrie zolang het maar relevant of een betekentis heeft.

Het moet niet als gimmick blijven hangen zoals wij nu op vele toeristische beurzen zien.

Transavia experimenteert met Virtual Reality

Daan Noordeloos van Transavia startte zijn presentatie met de zin: “It’s my job that people have a smile on their face”. Als ambassadeur van Transavia vertelde hij op een grappige en gepassioneerde manier over de klantstrategie van Transavia. De afgelopen jaren zijn de keuzes toegenomen qua vliegen. Zij hebben een strategie gedefinieerd die gebaseerd is op het weghalen van alle redenen om niet met Transavia te vliegen, ze willen memorabel zijn en dat is de core van hun klantstrategie. Voor veel van hun klanten is de vlucht de start van hun vakantie. Zij zijn bereid om voor hun ervaring te betalen. Transavia wilt dan ook de on-board ervaring van reizigers optimaliseren.

Zij hanteren 6 principes voor een memorabele ervaring:

  1. Emotion – make them feel it
  2. Minimal mental effort – make it easy
  3. Consistency – make it logical
  4. Scale – make it available
  5. Multi sensory – activate the senses
  6. Immersive – make them forget it

De zes principes moeten ervoor zorgen dat de customer journey verbeterd wordt, maar hierdoor zijn ze ook gaan experimenteren met VR. Het initiatief past dan ook goed bij de ambitie van Transavia.

DVDR2015_donderdag_postproductie_©LaisaMaria-142 Virtual Reality

Er zijn drie VR-ervaringen gecreëerd waarmee geëxperimenteerd wordt tijdens vluchten. Zo is er een virtuele bioscoop waarbij je je als passagier in een lege bioscoopzaal met vliegtuigstoelen waant en een film kunt kijken op groot scherm. Voor reizigers die willen weten hoe het er op de werkvloer van een piloot aan toegaat, is er de virtuele cockpit-tour. Hier heet een piloot van Transavia, de gebruiker van VR welkom in de cockpit van een Boeing 737 en wordt stap voor stap uitgelegd waar de verschillende instrumenten voor dienen. De derde demo is gebaseerd op de zogeheten flight tracker die in het entertainmentsysteem van vliegtuigen zit. Gebruikers volgen het traject van hun vliegtuig, maar beleven dit alsof zij met een hangglider door de lucht vliegen

De pilot is in mei gelanceerd. Op dit moment zijn ze in de tweede fase van testen belandt en aan het kijken hoe ze dit schaalbaar kunnen maken. Zij hebben o.a. een card board gecreëerd zodat het toegankelijk is voor een groot publiek. Nu is de vraag of het uiteindelijk ook door een groter publiek geadopteerd gaat worden. Daan van Noordeloos geeft aan dat zij genoeg ideeën hebben rondom VR en dat het een goede manier is om de ervaring te verbeteren.

The Void

De presentatie van Kent Bretschneider van The Void was de kers op de taart! Zij zijn een 5D-wereld aan het creëren die over de hele wereld uitgerold gaat worden. The Void is een VR hal waarin je samen met anderen door middel van een vest en een VR bil een nieuwe wereld binnenstapt waar de fysieke wereld gecombineerd wordt met de virtuele wereld. Harry Potter kijken wordt Harry Potter beleven in virtuele realiteit. Als je denkt aan het onderwerp reizen, zou het dus zomaar kunnen dat je in een half uur langs alle zeven wereldwonderen kan gaan. En stel het regent op de Chinese muur, je dit ook daadwerkelijk kunt voelen. Het is hét attractiepark van de toekomst en ik kan niet wachten tot het er is. Op dit moment worden er 300 honderd Void Entertainment Centres (VEC’s) gebouwd, waarvan er ook een in Nederland komt. Het onderstaande filmpje is dan ook een aanrader!

DVDR2015_donderdag_postproductie_©LaisaMaria-154 Virtual Reality

Dutch VR days

De Dutch VR days zijn echt een aanrader voor diegene die geïnteresseerd zijn in de toekomst en het gebruik van VR. Voor TravelNext heb ik een aantal presentaties en cases eruit gelicht die relevant zijn voor de reisindustrie. Tip is om de video’s van de Dutch VR days terug te kijken. En om volgend jaar zelf naar de Dutch VR days te gaan! Nu heb je nog de kans om de pioniers van het eerste uur te horen spreken en ze ook te ontmoeten.

Gerelateerde Berichten

  • De toekomst van reizen en Virtual Reality door de bril van Avinash Changa

    Virtual Reality (VR), het concept bestaat al sinds 1920 en werd voornamelijk bij astronauten en…

  • Mega travel technologie trend #3 digitale realiteit

    In de toekomst kijken als het gaat om digitale realiteit, is lastig. Eigenlijk staan we…

  • Lessen voor Europa: Chinees virtual reality shopping platform voor travel: Zanadu Travel VR

    De eerste VR travel concept store in de wereld, staat, hoe kan het ook anders,…

  • De toekomst van reizen en Virtual Reality door de bril van Avinash Changa

    Virtual Reality (VR), het concept bestaat al sinds 1920 en werd voornamelijk bij astronauten en…

  • Mega travel technologie trend #3 digitale realiteit

    In de toekomst kijken als het gaat om digitale realiteit, is lastig. Eigenlijk staan we…

  • Lessen voor Europa: Chinees virtual reality shopping platform voor travel: Zanadu Travel VR

    De eerste VR travel concept store in de wereld, staat, hoe kan het ook anders,…

Categorie: Technologie, Travel Events Tags: Anne Frank Huis, Dutch VRDays, technologie, Transavia, virtual reality, VR

Over Isabel Mosk

Isabel is online strateeg in de wereld van toerisme & destinatiemarketing. Met haar bedrijf Sherpa's Stories helpt ze toeristische organisaties het strategische pad uit te stippelen en de unieke ervaringen & verhalen in kaart te brengen. Isabel wordt gezien als een vooruitstrevende denker in online marketing binnen de reisindustrie. Ze spreekt op (inter)nationale congressen over haar vakgebied én passie reizen. Haar reisverhalen deelt ze op haar persoonlijke blog Stories & Stamps en ze is co-founder van de reisblog Vive Le Voyage . Haar ultieme droom is om kinderen die niet kunnen reizen de beleving te geven van een reis.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sander voorn zegt

    21 november 2015 om 13:19

    Ik denk dat Isabel iets over het hoofd heeft gezien op de vr days. Ik ben er virtueel op gorilla tracking geweest bij Matoke Tours. Zij hebben geweldige 360 graden content van hun reizen door afrika en de scène met de berggorilla’s is intens mooi, zij waren overigens alleen aanwezig op de demodag.

  2. Isabel Mosk zegt

    23 november 2015 om 09:36

    Hi Sander,

    Helaas was ik er alleen op de conference day en heb ik de berggorilla’s gemist. Dank voor de tip! Ik ga contact met ze opnemen om te kijken of ik hier iets meer over kan horen voor een andere blog.

    Groet,
    Isabel

Trackbacks

  1. Virtual Reality voor de reisindustrie #ITB2016 | TravelNext schreef:
    14 maart 2016 om 09:49

    […] Anne Frank Huis heeft veel trapjes, hoekjes en kleine kamertjes, waardoor het niet voor alle bezoekers mogelijk is […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Booking.com Expedia reizen mobiel NHTV destinatiemarketing TripAdvisor Vakantiebeurs technologie Social Media hotels travel Google reviews TUI Facebook instagram Airbnb KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext