• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Duurzaamheid is hot bij OTA’s. Green Deal in toerisme

17 februari 2015 door Lobke Elbers

Online schrijven veel OTA’s wel iets over duurzaam toerisme; de nodige duurzame reistips worden gedeeld en onder sommige unieke rubrieken (of complete websites) profileren OTA’s zich onder de noemer duurzaam, green en eco. Ondanks de wellicht wat suffe termen is green tourism dus ook onder OTA’s een hot topic.

Eén van de meest zichtbare bevestigingen hiervan is de onlangs getekende Green Deal die de Nederlandse overheid samen met 10 bedrijven en organisaties, zoals TUI en Corendon, maar ook met online spelers Zoover.nl, Bookdifferent.com en Griekenland.net. Tijd dus om deze samenwerking in kaart te brengen.

Betekenis van de deal

Green Deals zijn overeenkomsten waarmee de Nederlandse overheid met marktpartijen concrete afspraken maakt om duurzame ontwikkeling en groene initiatieven te versnellen. Natuurlijk ontkomt de reisbranche daar ook niet aan. Het uiteindelijke doel van deze “duurzaam toerisme” deal is om niet alleen consumenten van betrouwbare, onafhankelijke informatie te voorzien, maar ook bestemmingen helpen te verduurzamen.

Een ontwikkeling die eigenlijk een heel logisch antwoord is op de trends zoals social travel, local travel, connecting with locals; maar vooral iets terugdoen en iets betekenen voor het land dat je bezoekt. Alleen gaat deze ‘groene’ trend nog een stapje verder terug in de customer journey; reizigers worden zich in de oriëntatiefase al bewust van de mogelijkheden en worden online gestimuleerd om op voorhand voor een destinatie te kiezen die duurzaam is, in plaats van (achteraf) te compenseren. Het gaat bij deze Green Deal dus om de bestemming en niet om de reis hiernaartoe.

Een online database op bestemmingsniveau voor de vakantieganger

Initiatiefnemer Albert Salman zegt hierover: “Wij hebben inmiddels een database opgebouwd met gedetailleerde informatie over de duurzaamheid van wereldwijd meer dan duizend vakantiebestemmingen. De Green Sustainable Tourism Review (GSTR) meet duurzaamheid op bestemmingsniveau en laat concreet zien wat dat voor de vakantieganger betekent”.

GSTR

Dit loopt uiteen van de aanwezigheid van culturele erfgoederen tot eco hotels en lokaal beleid ten aanzien van duurzaam vervoer tot de authentieke lokale keuken. Toeristen de vakantiebestemming echt laten beleven, daar gaat het om.

Met de gezamenlijke database en expertise van alle deelnemende partijen zal er ook trainingsmateriaal worden ontwikkeld om zo toeristische bestemmingen in staat te stellen een verduurzamingsslag te maken.

Als je bijvoorbeeld online de keuze hebt gemaakt voor Rhodos als vakantiebestemming dan kun je vervolgens zien of Lindos of Rhodos-stad duurzamer is. Met concrete lokale voorbeelden voor de reiziger kan deze dan een betere keuze maken. Denk aan bijvoorbeeld fietsroutes of wandelroutes in plaats van routes met een huurauto. Of aan restaurants met een lokaal menu vol met ‘grootmoeders recepten’.

Online tools voor het berekenen van de footprint

De hype omtrent duurzaamheid wordt ook op andere manieren bevestigd. Tijdens de Vakantiebeurs heeft een webbased tool de Groene Veer gewonnen. Het project genaamd CARMATOP ontwikkelde een webbased tool waarmee tour-operators de carbon footprint, een maat voor de klimaateffecten, van hun reisproducten kunnen doorrekenen.

“De tool is uniek in de wereld omdat daarmee niet alleen de carbon footprint van vliegreizen, maar ook een twintigtal andere vervoerwijzen, meer dan een half miljoen accommodaties wereldwijd en lokale excursies en transfers kunnen worden berekend.”

Aldus Paul Peeters, lector NHTV die leiding had over de ontwikkeling van de tool.

De volgende stap is om de calculator in de markt te zetten en op basis van de berekeningen een gemeenschappelijk carbon label voor de consument te ontwikkelen. Deze verschijnt in maart.

Snelle scan: duurzaamheid online is hot

Terug naar de reisorganisaties, OTA’s en hun online duurzame profilering. KLM en Corendon hebben er zelfs een geheel eigen site voor ontwikkeld. Een online scan geeft al snel een goed overzicht van dat er wel degelijk een duurzaamheidsslag gaande is. Wordt dit alleen ook al ingezet als onderdeel van online marketing, pr en branding?  Kijk maar eens naar de online duurzame profilering van deze travelmerken:

  • Arke
  • SNP
  • Sawadee
  • Corendon
  • Thomas Cook
  • Djoser
  • KLM
  • Transavia
  • Sunweb

Het bestaan van deze pagina’s is voor ons als TravelNext reden genoeg om ook online pr en branding in relatie tot duurzaamheid tot een van onze nieuwe categorieën van kennisdeling te rekenen. Dat doen we onder andere in samenwerking met de online partijen uit de ‘Green Deal movement’.

green deal toerisme

Voor wie alvast benieuwd is: deze destinaties staan in de top 100 van groenste bestemmingen. Groen is cool!

Credits header afbeelding: Danorbit. (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Een online tool voor duurzame hotels moet de branche groen maken

    Eindelijk gebeurt er weer eens wat op het gebied van Green Tourism online. De World…

  • Top 5 meest duurzame reisorganisaties en online promotie

    Duurzaamheid is helemaal in; ook in de reisbranche is deze trend razend populair. De ene…

  • Case study duurzaam toerisme: Online het “echte” Alonissos vermarkten

    Wat opvallend is, is dat OTA's (online travel agencies) in Nederland USP’s van duurzame bestemmingen…

  • Een online tool voor duurzame hotels moet de branche groen maken

    Eindelijk gebeurt er weer eens wat op het gebied van Green Tourism online. De World…

  • Top 5 meest duurzame reisorganisaties en online promotie

    Duurzaamheid is helemaal in; ook in de reisbranche is deze trend razend populair. De ene…

  • Case study duurzaam toerisme: Online het “echte” Alonissos vermarkten

    Wat opvallend is, is dat OTA's (online travel agencies) in Nederland USP’s van duurzame bestemmingen…

Categorie: E-commerce Tags: green deal, groen toerisme, online duurzame profilering

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. saskia zegt

    17 februari 2015 om 10:54

    Leuk dat jullie hier aandacht aan gaan besteden. Ik ga het zeker volgen. Kijk ook eens naar de duurzaamheidsscan van online reisaanbieders op http://www.rankabrand.nl/toerisme-reizen

  2. Lobke Elbers zegt

    19 februari 2015 om 09:52

    Dat ga ik zeker volgen Saskia! Dank je wel voor je toevoeging.

Trackbacks

  1. Online het “echte” Alonissos - TravelNext schreef:
    30 maart 2015 om 11:56

    […] GSTR database (Green Sustainable Tourism Review) meet de duurzaamheid van vakantiebestemmingen wereldwijd en is een online bron voor reizigers en […]

  2. Het crowdfunden van toeristische plekjes - TravelNext schreef:
    10 augustus 2015 om 11:57

    […] Natuurlijk past een dergelijke ontwikkeling volledig in het rijtje van de experience based economy, green travel & tourism (zorg en aandacht voor natuur) en de sharing economy. Een betere wereld en een betere vakantie […]

  3. Een online tool voor duurzame hotels moet de branche groen maken | TravelNext schreef:
    27 januari 2016 om 10:05

    […] zich onder de noemer duurzaam, groen en eco. De eerste zichtbare bevestiging was toen de zogenaamde ‘Green Deal’ afgelopen jaar werd […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com TripAdvisor reviews Airbnb Facebook onderzoek mobiel reizen hotels Expedia destinatiemarketing technologie KLM TUI travel Vakantiebeurs instagram Google Social Media NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring