Online schrijven veel OTA’s wel iets over duurzaam toerisme; de nodige duurzame reistips worden gedeeld en onder sommige unieke rubrieken (of complete websites) profileren OTA’s zich onder de noemer duurzaam, green en eco. Ondanks de wellicht wat suffe termen is green tourism dus ook onder OTA’s een hot topic.
Eén van de meest zichtbare bevestigingen hiervan is de onlangs getekende Green Deal die de Nederlandse overheid samen met 10 bedrijven en organisaties, zoals TUI en Corendon, maar ook met online spelers Zoover.nl, Bookdifferent.com en Griekenland.net. Tijd dus om deze samenwerking in kaart te brengen.
Betekenis van de deal
Green Deals zijn overeenkomsten waarmee de Nederlandse overheid met marktpartijen concrete afspraken maakt om duurzame ontwikkeling en groene initiatieven te versnellen. Natuurlijk ontkomt de reisbranche daar ook niet aan. Het uiteindelijke doel van deze “duurzaam toerisme” deal is om niet alleen consumenten van betrouwbare, onafhankelijke informatie te voorzien, maar ook bestemmingen helpen te verduurzamen.
Een ontwikkeling die eigenlijk een heel logisch antwoord is op de trends zoals social travel, local travel, connecting with locals; maar vooral iets terugdoen en iets betekenen voor het land dat je bezoekt. Alleen gaat deze ‘groene’ trend nog een stapje verder terug in de customer journey; reizigers worden zich in de oriëntatiefase al bewust van de mogelijkheden en worden online gestimuleerd om op voorhand voor een destinatie te kiezen die duurzaam is, in plaats van (achteraf) te compenseren. Het gaat bij deze Green Deal dus om de bestemming en niet om de reis hiernaartoe.
Een online database op bestemmingsniveau voor de vakantieganger
Initiatiefnemer Albert Salman zegt hierover: “Wij hebben inmiddels een database opgebouwd met gedetailleerde informatie over de duurzaamheid van wereldwijd meer dan duizend vakantiebestemmingen. De Green Sustainable Tourism Review (GSTR) meet duurzaamheid op bestemmingsniveau en laat concreet zien wat dat voor de vakantieganger betekent”.
Dit loopt uiteen van de aanwezigheid van culturele erfgoederen tot eco hotels en lokaal beleid ten aanzien van duurzaam vervoer tot de authentieke lokale keuken. Toeristen de vakantiebestemming echt laten beleven, daar gaat het om.
Met de gezamenlijke database en expertise van alle deelnemende partijen zal er ook trainingsmateriaal worden ontwikkeld om zo toeristische bestemmingen in staat te stellen een verduurzamingsslag te maken.
Als je bijvoorbeeld online de keuze hebt gemaakt voor Rhodos als vakantiebestemming dan kun je vervolgens zien of Lindos of Rhodos-stad duurzamer is. Met concrete lokale voorbeelden voor de reiziger kan deze dan een betere keuze maken. Denk aan bijvoorbeeld fietsroutes of wandelroutes in plaats van routes met een huurauto. Of aan restaurants met een lokaal menu vol met ‘grootmoeders recepten’.
Online tools voor het berekenen van de footprint
De hype omtrent duurzaamheid wordt ook op andere manieren bevestigd. Tijdens de Vakantiebeurs heeft een webbased tool de Groene Veer gewonnen. Het project genaamd CARMATOP ontwikkelde een webbased tool waarmee tour-operators de carbon footprint, een maat voor de klimaateffecten, van hun reisproducten kunnen doorrekenen.
“De tool is uniek in de wereld omdat daarmee niet alleen de carbon footprint van vliegreizen, maar ook een twintigtal andere vervoerwijzen, meer dan een half miljoen accommodaties wereldwijd en lokale excursies en transfers kunnen worden berekend.”
Aldus Paul Peeters, lector NHTV die leiding had over de ontwikkeling van de tool.
De volgende stap is om de calculator in de markt te zetten en op basis van de berekeningen een gemeenschappelijk carbon label voor de consument te ontwikkelen. Deze verschijnt in maart.
Snelle scan: duurzaamheid online is hot
Terug naar de reisorganisaties, OTA’s en hun online duurzame profilering. KLM en Corendon hebben er zelfs een geheel eigen site voor ontwikkeld. Een online scan geeft al snel een goed overzicht van dat er wel degelijk een duurzaamheidsslag gaande is. Wordt dit alleen ook al ingezet als onderdeel van online marketing, pr en branding? Kijk maar eens naar de online duurzame profilering van deze travelmerken:
Het bestaan van deze pagina’s is voor ons als TravelNext reden genoeg om ook online pr en branding in relatie tot duurzaamheid tot een van onze nieuwe categorieën van kennisdeling te rekenen. Dat doen we onder andere in samenwerking met de online partijen uit de ‘Green Deal movement’.
Voor wie alvast benieuwd is: deze destinaties staan in de top 100 van groenste bestemmingen. Groen is cool!
Credits header afbeelding: Danorbit. (CC)
5 reacties
Leuk dat jullie hier aandacht aan gaan besteden. Ik ga het zeker volgen. Kijk ook eens naar de duurzaamheidsscan van online reisaanbieders op http://www.rankabrand.nl/toerisme-reizen
Dat ga ik zeker volgen Saskia! Dank je wel voor je toevoeging.