De jury zocht een duurzame en schaalbare innovatie die verder gaat dan de ontwikkelingen van nu, studenten uit hun comfort zone haalt en vrij denkvermogen stimuleert. Het E-lab heeft een bedrag van € 1.000,- gewonnen en krijgt ruime aandacht via alle kanalen van Reiswerk.
“Op innovatieve wijze worden studenten uit hun dagelijkse leerroutine gehaald en getriggerd om voor de reisbranche onmisbare vaardigheden te ontwikkelen. Het E-lab is een duurzame en toegankelijke innovatie en heeft daarom de Innovative Learning Award van Reiswerk gewonnen.” Met deze woorden prees juryvoorzitter Greet Locquet, Directeur Strategie en Innovatie bij ANWB Reizen, het E-lab. Reiswerk wil met de organisatie en uitreiking van de Innovative Learning Award innovatieve praktijkvoorbeelden op het gebied van Learning & Development uit bedrijfsleven en onderwijs in de kijker zetten en belonen. De andere twee genomineerden waren House of Hospitality van Inholland en ANVR Bootcamp van TIO.
Tools uitproberen
Tijdens het E-lab beantwoorden studenten vragen als: hoe informeer je toeristen digitaal? Hoe ervaren toeristen online tools? Hoe creëer je engagement via sociale media? Hoe leer je meer over toeristen met online tools? De studenten proberen daarbij verschillende tools uit, maken bijvoorbeeld content, analyseren de resultaten van digitale interactie en beoordelen de bruikbaarheid van websites, apps. Ook worden ze uitgedaagd om in één dag zelf een prototype van een app te maken of een customer journey via een app in kaart te brengen. Teammanager Bachelor Track Tourist Experience Wesley Put – van den Beemt is trots op de prijs. “Ik bedank iedereen voor zijn bijdrage om het E-Lab te realiseren. Deze prijs is een mooie kroon op ons (ontwikkel)werk!”
360
Het E-lab van Breda University of Applied Sciences maakt studenten mediawijs. Ze blinken uit in een innovatieve leeroplossing die studenten laat nadenken over issues die mogelijk in de toekomst spelen. Zo worden ze bijvoorbeeld uitgedaagd om in één dag een mockup voor een toeristische app te bouwen, een 360degree video te maken, een website te ontwikkelen of een customer journey te animeren. Ook doen ze online research en maken social media analyses. Daarmee ervaren de studenten het belang en gemak van digitale tools.
Bootcamp
De andere twee genomineerden waren de ANVR TIO bootcamp en House of Hospitality. Tijdens de ANVR TIO bootcamp wordt er nauw samengewerkt tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven. Studenten komen tijdens deze driedaagse bootcamp met innovatieve en creatieve oplossingen voor cases uit de echte praktijk van reisbedrijven. Deze presenteren hun case aan de studenten en geven speeddates en telefonische consulten. Tussendoor worden ze geïnspireerd door een aantal powerspeeches. Het winnende team krijgt de kans om hun oplossing, samen met het reisbedrijf en een projectmanager van de ANVR, uit te werken tot een product of toepassing dat daadwerkelijk in de praktijk wordt gebruikt.
Hybride leren
Binnen House of Hospitality School werken bedrijven en opleiders samen aan een stevige ambitie: duizend extra studenten in hospitality-opleidingen binnen vier jaar. Met een visie op hybride leren en werken, een leven lang ontwikkelen en duidelijk te onderscheiden doelgroepen. Naast de instroom van nieuw talent werken de opleiders en bedrijven binnen House of Hospitality School aan talentbehoud. Ook ontwikkelen ze in samenwerking met technologiepartners e-learning modules. Daarmee maken ze een leven lang ontwikkelen voor medewerkers in de hospitality mogelijk.