Mark Leiser, een docent rechten stuurt een tweet over @easyjet de wereld in, waarop de luchtvaartmaatschappij hem aanvankelijk vertelt dat hij niet wordt toegelaten op zijn vlucht. Het gevolg?! Een mooi leermoment voor de rest van ons, hoe vooral niet om te gaan met sociale media.

De docent aan de universiteit van Strathcyde, had op 21:20 een vlucht van Glasgow naar Londen geboekt en was bezorgd dat hij zijn aansluiting zou gaan missen door meer dan een uur vertraging in Glasgow.

Hij vroeg een medewerker bij de gate of deze wist hoe laat de laatste trein van de luchthaven Gatwick naar het centrum van Londen zou vertrekken. Aanvankelijk wordt hij door deze medewerker erg vriendelijk te woord gestaan totdat een tweede medewerker hem verteld: “Easyjet zorgt voor vervoer van point-to-point” hij hoefde dus niet te verwachten dat zij zich verantwoordelijk voelden voor het vervolg van de reis.

Met de hoogleraar was er nog een militair die een aansluitende boot moest halen en ook door de vertraging kans had om die te missen. Na opnieuw onvriendelijk behandeld te worden door een andere medewerkster stuurde Mark Leiser een tweet waarin hij aan gaf dat de militair mogelijk zijn boot zou missen, en dat easyjet weigerde er iets aan te doen.

tweet easyjet

Naar eigen zeggen wilde hij de druk een beetje opvoeren bij Easyjet, zodat zij de militair toch op tijd bij zijn boot konden krijgen die hem mogelijkerwijs naar een oorlogsgebied zou brengen.

Tijdens het boarden werd Mark uit de rij wachtenden gehaald. “Ze trok me zo uit de rij, dat was erg genant,” zegt Mark Leiser hierover tegen the Independent. “Toen vertelde ze me dat ze niet van plan waren om me toe te laten op het vliegtuig vanwege mijn verzonden tweet. Vervolgens kwam de manager erbij en die vroeg de medewerkster te controleren of ik geen koffers aan boord had.”

tweet 3

tweet 2

“Ze vroegen of ze de tweet mochten zien, zeiden me dat ik hem op moest slaan en hem niet mocht verwijderen.”

Een discussie volgt en uiteindelijk wordt Mark met mokken terug op het vliegtuig gelaten. “Eigenlijk alleen omdat ik op mijn badge kon laten zien dat ik rechten doceer aan de universiteit, en daar hou ik niet van” zei Mark. Thuis kon hij nog gemakkelijk naar zijn bestemming, de trein reed de hele nacht door.

tweet 3

Easyjet zegt zelf tegen the Independent: Easyjet heeft nooit op basis van comments op sociale media de toegang tot een vlucht ontzegt. In dit zeldzame geval waarin we het instappen weigerden, is dit geweest op basis van storend gedrag.

easyjet tweet
(lees van onder naar boven)

Al met al, een prachtig voorbeeld van hoe vooral niet om te gaan met sociale media en klantgerichtheid. Wat zou jij doen in dit geval?

Bron: The Independent