Per maand even kijken wat hot is de volgende en daar je content op inplannen met creatieve Instagram campagnes die perfect inspelen op het leven van je reizigers. Aan het einde van de maand kun je als onderdeel van de Instagram checklist voor de reisindustrie, tijd inplannen om een blik te werpen op de maand die komen gaat: vakanties en andere hoogtepunten die eraan komen waar je je pijlen op kunt richten.

Plaatselijke vakanties en ‘bijzonder’ onzinnige dagen

De voorjaarsvakantie is typisch zo’n vakantie die niet in Nederland overal gelijk is. Terwijl de ene helft van het land carnaval viert of de piste op gaat, is de andere helft gewoon nog aan het werk. Het internet houdt ervan om deze ‘plaatselijke’ vakanties te vieren. Maar ook dagen als nationale broer en zussen dag, internationale vrouwendag en nationale pannenkoekdag, doen het doorgaans erg leuk op social. In sommige gevallen worden ze zelfs bestempeld als een geschenk voor de reisbranche, zoals blue monday.

Plan dus een maand van tevoren je kalender, en gebruik die vakanties en events als tips voor perfecte bestemmingen om te reizen met je broer en zus, of een Instagram post met waar je op pannenkoekdag of Nutella dag (ja dat bestaat) in Parijs, de beste crêpe eet.

nutella day creperie france

Kijk vooruit naar de overige geplande marketing campagnes en denk goed na over hoe Instagram hier een rol in kan spelen. Als er een actie aankomt, overweeg dan om een extra dimensie via foto’s toe te voegen op Instagram met een speciale hashtag. In sommige gevallen werkt een hashtag zo goed, dat het wordt opgenomen in de reguliere contentmarketing en social media strategie van een bedrijf.

Voeg foto’s toe en plan een doel ervoor in

Deze user generated content kan vervolgens gebruikt worden in een ‘branded social foto album’ die gedeeld kan worden via Facebook, Tumblr, Flickr, Pinterest of op de eigen website. Maar ook bijvoorbeeld live op scherm tijdens een event, bij een stand (De Vakantiebeurs) om live-interactie te creëren.

De ROI bepalen van je social media inspanningen op bijvoorbeeld Instagram, is net zo belangrijk als het promoten van je bedrijf. Maandelijks resultaten rapporteren zal je helpen om te achterhalen wat werkt, en wat aangepast dient te worden in je strategie. Het helpt je namelijk om te onderbouwen hoe jouw inspanningen hebben bijgedragen aan de positieve effecten voor het merk.

Traffic of volgers?

Daarbij is het van belang om strategische doelen te stellen die aansluiten bij de main-focus van het bedrijf en de marketing activiteiten die daarop gebaseerd zijn. In the end, moet de Instagram content een positief effect hebben op de traffic naar je website. Hoe ga je dit bereiken en welke KPI’s heb je daarvoor nodig?

En wat meet je? Aantal volgers of aantal reacties van de volgers? Of het aantal keren dat je hashtag gebruikt is? Of kijk je enkel naar analytics om te kijken hoe ze op je website terecht zijn gekomen.

De reisindustrie kan daarbij veel leren van bestemmingen of juist met bestemmingen. Zij weten als geen ander Instagram slim in te zetten, vooral voor online branding. Kijk vooral in dit blog even voor goede leerzame cases met betrekking tot user generated content. En in dit blog tips van Instagram experts die met bestemmingen hebben samengewerkt.

De ROI

Terug naar het meten: als een van de marketingdoelstellingen van de komende periode is gebaseerd op het realiseren van meer boekingen voor een bepaald hotel of voor een bepaalde vakantiebestemming, zet dan in op kortingscodes die exclusief via Instagram te krijgen zijn. Of deel daar sneak peeks, met tijden wanneer de beste deals online komen. Dit maakt het voor de volger relevant om Instagram te volgen, daar is direct voordeel uit te behalen, en daarom moeten deze ook anders zijn dan de aanbiedingen die bijvoorbeeld in de nieuwsbrief komen.

Tijd voor Instagram only acties en voordeel

Zorg voor differentiatie dus. Hiervoor kan goed gekeken worden naar de fashion industrie. Een sieradenmerk dat het erg goed doet is My Jewellery. Het merk is gericht op jonge meiden, die voor niet al te veel geld mooie classy sieraden willen waar niet iedereen al mee loopt. Er wordt op diverse manieren een urgentie gecreëerd om snel naar de site te gaan.

my jewellery aangevuld

my jewellery detail

myjewellery new collection

Via Instagram worden geregeld diverse acties uitgezet die elders niet te volgen zijn. Het checken van het aantal keren dat de code gebruikt is, kan je helpen om te analyseren hoe effectief je Instagram kanaal op dit moment werkt.

Dit kan voor de reiswereld ook prima worden ingezet.

  • Een sneakpeek (detail) van een nieuwe (vlieg)bestemming waarvoor je naar de website moet om erachter te komen?
  • Een tijdelijke kortingscode voor je hotelovernachting?

Instagram mag gezien worden als die mooie etalage, waar communicatie van schaarste en urgentie, je traffic zal stimuleren.