• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Een blog vol tips om je Instagram strategie te fine-tunen: maandelijkse checklist

26 februari 2016 door Lobke Elbers

Per maand even kijken wat hot is de volgende en daar je content op inplannen met creatieve Instagram campagnes die perfect inspelen op het leven van je reizigers. Aan het einde van de maand kun je als onderdeel van de Instagram checklist voor de reisindustrie, tijd inplannen om een blik te werpen op de maand die komen gaat: vakanties en andere hoogtepunten die eraan komen waar je je pijlen op kunt richten.

Plaatselijke vakanties en ‘bijzonder’ onzinnige dagen

De voorjaarsvakantie is typisch zo’n vakantie die niet in Nederland overal gelijk is. Terwijl de ene helft van het land carnaval viert of de piste op gaat, is de andere helft gewoon nog aan het werk. Het internet houdt ervan om deze ‘plaatselijke’ vakanties te vieren. Maar ook dagen als nationale broer en zussen dag, internationale vrouwendag en nationale pannenkoekdag, doen het doorgaans erg leuk op social. In sommige gevallen worden ze zelfs bestempeld als een geschenk voor de reisbranche, zoals blue monday.

Plan dus een maand van tevoren je kalender, en gebruik die vakanties en events als tips voor perfecte bestemmingen om te reizen met je broer en zus, of een Instagram post met waar je op pannenkoekdag of Nutella dag (ja dat bestaat) in Parijs, de beste crêpe eet.

nutella day creperie france

Kijk vooruit naar de overige geplande marketing campagnes en denk goed na over hoe Instagram hier een rol in kan spelen. Als er een actie aankomt, overweeg dan om een extra dimensie via foto’s toe te voegen op Instagram met een speciale hashtag. In sommige gevallen werkt een hashtag zo goed, dat het wordt opgenomen in de reguliere contentmarketing en social media strategie van een bedrijf.

Voeg foto’s toe en plan een doel ervoor in

Deze user generated content kan vervolgens gebruikt worden in een ‘branded social foto album’ die gedeeld kan worden via Facebook, Tumblr, Flickr, Pinterest of op de eigen website. Maar ook bijvoorbeeld live op scherm tijdens een event, bij een stand (De Vakantiebeurs) om live-interactie te creëren.

De ROI bepalen van je social media inspanningen op bijvoorbeeld Instagram, is net zo belangrijk als het promoten van je bedrijf. Maandelijks resultaten rapporteren zal je helpen om te achterhalen wat werkt, en wat aangepast dient te worden in je strategie. Het helpt je namelijk om te onderbouwen hoe jouw inspanningen hebben bijgedragen aan de positieve effecten voor het merk.

Traffic of volgers?

Daarbij is het van belang om strategische doelen te stellen die aansluiten bij de main-focus van het bedrijf en de marketing activiteiten die daarop gebaseerd zijn. In the end, moet de Instagram content een positief effect hebben op de traffic naar je website. Hoe ga je dit bereiken en welke KPI’s heb je daarvoor nodig?

En wat meet je? Aantal volgers of aantal reacties van de volgers? Of het aantal keren dat je hashtag gebruikt is? Of kijk je enkel naar analytics om te kijken hoe ze op je website terecht zijn gekomen.

De reisindustrie kan daarbij veel leren van bestemmingen of juist met bestemmingen. Zij weten als geen ander Instagram slim in te zetten, vooral voor online branding. Kijk vooral in dit blog even voor goede leerzame cases met betrekking tot user generated content. En in dit blog tips van Instagram experts die met bestemmingen hebben samengewerkt.

De ROI

Terug naar het meten: als een van de marketingdoelstellingen van de komende periode is gebaseerd op het realiseren van meer boekingen voor een bepaald hotel of voor een bepaalde vakantiebestemming, zet dan in op kortingscodes die exclusief via Instagram te krijgen zijn. Of deel daar sneak peeks, met tijden wanneer de beste deals online komen. Dit maakt het voor de volger relevant om Instagram te volgen, daar is direct voordeel uit te behalen, en daarom moeten deze ook anders zijn dan de aanbiedingen die bijvoorbeeld in de nieuwsbrief komen.

Tijd voor Instagram only acties en voordeel

Zorg voor differentiatie dus. Hiervoor kan goed gekeken worden naar de fashion industrie. Een sieradenmerk dat het erg goed doet is My Jewellery. Het merk is gericht op jonge meiden, die voor niet al te veel geld mooie classy sieraden willen waar niet iedereen al mee loopt. Er wordt op diverse manieren een urgentie gecreëerd om snel naar de site te gaan.

my jewellery aangevuld

my jewellery detail

myjewellery new collection

Via Instagram worden geregeld diverse acties uitgezet die elders niet te volgen zijn. Het checken van het aantal keren dat de code gebruikt is, kan je helpen om te analyseren hoe effectief je Instagram kanaal op dit moment werkt.

Dit kan voor de reiswereld ook prima worden ingezet.

  • Een sneakpeek (detail) van een nieuwe (vlieg)bestemming waarvoor je naar de website moet om erachter te komen?
  • Een tijdelijke kortingscode voor je hotelovernachting?

Instagram mag gezien worden als die mooie etalage, waar communicatie van schaarste en urgentie, je traffic zal stimuleren.

Gerelateerde Berichten

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Instagram checklist voor de reisindustrie deel 2: per week

    De instagram checklist voor de reisindustrie: wekelijks.

  • De Social Media Summer Checklist

    De ramen in je kantoor staan straks weer wagenwijd open, je agenda is leeg omdat…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Instagram checklist voor de reisindustrie deel 2: per week

    De instagram checklist voor de reisindustrie: wekelijks.

  • De Social Media Summer Checklist

    De ramen in je kantoor staan straks weer wagenwijd open, je agenda is leeg omdat…

Categorie: Instagram, Social media Tags: instagram

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Inzet Instagram in toerisme en hospitality chaotisch blijkt uit onderzoek | TravelNext schreef:
    6 april 2016 om 09:18

    […] een eerdere blogserie over Instagram voor de reiswereld, is al een aantal tips […]

  2. Instagramonderzoek: toerisme & hospitality zeer zwak engagement op Instagram! (deel 2) | TravelNext schreef:
    12 april 2016 om 07:54

    […] een eerder blog is al een aantal tips […]

  3. Doelgroep millennials: instagrammability belangrijke factor bij kiezen bestemming | TravelNext schreef:
    29 maart 2017 om 10:54

    […] travel, 2. een blog over wat je wekelijks kunt doen om je Instagram kanaal te optimaliseren en 3. inspiratie voor je maandelijkse activiteiten op Instagram als […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM mobiel Expedia Facebook destinatiemarketing technologie reviews Airbnb Vakantiebeurs Social Media Booking.com Google reizen hotels TUI TripAdvisor NHTV travel onderzoek instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext