• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Een vogelvlucht langs Rotterdamse Instagram cases met communitymanager Instawalk010

14 juli 2014 door Marian van der Ent

Instagram is een sterk opkomend visueel social medium. Christine Fürst is de community manager van het Instagramaccount @instawalk010. Zij organiseert samen met verschillende bedrijven en organisaties leuke activiteiten, zoals instawalks, exposities en wedstrijden in de stad Rotterdam. Wat zijn volgens haar de succesfactoren om een campagne of event met Instagram een succes te laten worden voor destinaties, of in dit geval steden?

De fotowedstrijd ‘niet poetsen maar loungen’

We ontmoeten elkaar in de Stationshuiskamer op Rotterdam CS. Daar vertelt ze enthousiast over de samenwerking met Bureau Binnenstad Rotterdam. Bureau Binnenstad is een onderdeel van de Gemeente Rotterdam. Recent hebben planologe Jose Besselink en social media adviseur Sanne van de Schee van RauwCC aan Christine gevraagd mee te werken aan een campagne om inzicht te verkrijgen in het gebruik van de stad. Met de fotowedstrijd ‘niet poetsen maar loungen’ wil Bureau Binnenstad antwoord krijgen op de vraag: Wat zijn volgens bewoners en bezoekers aantrekkelijke plekken in de binnenstad van Rotterdam? Met de resultaten gaan ze bezoekers inspireren en het imago van de binnenstad verder verbeteren.

De foto’s worden beoordeeld door een professionele jury bestaande uit de directeur van het Nederlands Fotomuseum, Ruud Visschedijk, de nieuwe wethouder Binnenstad en Cultuur, Adriaan Visser, en Christien Fürst zelf. De top drie foto’s worden een week lang getoond op het grote vierkante scherm bij het Centraal Station. De beste fotograaf wint bovendien een overnachting voor twee personen in het spiksplinternieuwe hotel Nhow in het gebouw de Rotterdam van architect Rem Koolhaas.

Succesfactoren

Ook al is Instagram een spontaan medium, een campagne of event vereist volgens Christine een goede voorbereiding. De professionele aanpak van Bureau Binnenstad is daar een voorbeeld van. Om succesvol te zijn is een open houding van belang en moet men een experiment aandurven. Op Instagram krijg je direct feedback van een betrokken doelgroep als je ze op de juiste manier weet aan te spreken. Ook is het belangrijk om integer om te gaan met bijvoorbeeld gevoeligheden ten aanzien van ‘beeldrechten’. Het moet geen eenrichtingsverkeer zijn. Er moet wel wat, bijvoorbeeld een prijs, geld of een bijzondere ervaring, voor de Instagrammers tegenover staan om hun foto’s ‘eerlijk’ te verkrijgen. 

Best Practices

De instatour in het Timmerhuis met aannemersbedrijf Heijmans noemt Christine als een voorbeeld van een succesvolle samenwerking. De herontwikkeling van het Timmerhuis vindt plaats in het stadscentrum van Rotterdam. Bij de bouw heeft men zoveel mogelijk geprobeerd de omgeving erbij te betrekken om op die manier de overlast te beperken. In dit kader is een Instagramtour georganiseerd op de bouwlocatie. Sander Willems van het bedrijf Heijmans wilde een divers gezelschap van slechts 10 Instagrammers. Bij de selectie werd zowel gekeken naar kwaliteit als type foto’s. Ook was het bereik (aantal volgers en interactie) van de deelnemers één van de criteria. Als extra verrassing werd het uitverkoren gezelschap omhoog gehesen met de hijskraan om unieke beelden te kunnen schieten. Andere tours van Heijmans zijn een tour over de voormalige vliegbasis Soesterberg  en een rondleiding over Fort Vechten.

heijmans

Een ander goed voorbeeld is de Instagramtour in de Creative Factory. Ook hier kreeg een select gezelschap een unieke kans om de bijzondere herontwikkeling van de oude Maassilo vast te leggen. De Creative Factory is hier sinds 2008 gevestigd en biedt plaats aan zo’n 70 bedrijven. Centraal staat de groei van de (jonge) creatieve ondernemer; een doelgroep die goed past bij het medium Instagram.

@Instawalk010

Ook Stefan Herwig van Conversation Next zag een link met Instagram en de (potentiële) doelgroep voor Katendrecht, jonge creatieve mensen die in de ‘échte’ stad willen wonen. Samen met hem heeft ze in 2011 een instawalk georganiseerd om voorbeeldhuizen op Katendrecht te bekijken. Dankzij dit idee is haar account @instawalk010 geboren. Ondertussen heeft Christine met @instawalk010 al een paar jaar ervaring opgebouwd. Er zijn al verschillende tours geweest op bijzondere locaties in Rotterdam, zoals bij de stadsboerderij ‘Uit je eigen stad’ en het lege zwembad Tropicana. Afgelopen weekend heeft de #heenenweerroute tussen het schip de SS Rotterdam en Hotel New York plaatsgevonden. Dit soort Instagramtours voegen een nieuw visueel verhaal toe aan een locatie, gebouw en/of event dankzij de betrokkenheid van de community. Wanneer er goed samengewerkt wordt met een community manager kan Instagram een interessant medium worden om in te zetten als communicatiemiddel om online en offline met elkaar te verbinden.

instawalk010 best practices instagram rotterdam

Instawalk010 expert talk op 25 september – Social Media Week

Van 22 tot en met 26 september staan de grootste steden ter wereld in het teken van Social Media Week; New York, Kopenhagen, Londen, Berlijn, Los Angeles, Miami, Sydney en ga zo maar even door. Voor het eerst dit jaar strijkt het global event deze nazomer neer in Rotterdam. 5 dagen lang social media cases en ook Christine Furst van Instawalk010 staat op 25 september op het podium bij de themadag Sport & Leisure. Klik hier voor meer info!

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Week Rotterdam: de kracht van een local community

    Met een relatief klein team heeft het Rotterdamse socialmediabureau RauwCC het global event Social Media…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Social Media Week Rotterdam: de kracht van een local community

    Met een relatief klein team heeft het Rotterdamse socialmediabureau RauwCC het global event Social Media…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel, Online PR en branding Tags: 010instagram, instagram, instawalk

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Lees Interacties

Trackbacks

  1. TravelNext Social Media Week: een week lang social van 22 - 26 september - TravelNext schreef:
    15 augustus 2014 om 16:05

    […] worden afgewisseld met mooie intieme sessies en cases. Zo spreken o.a. de communitymanager van Instawalk010, Jochem van Drimmelen (KLM), Remco Timmermans (Space Week & Tourism). Maar er zijn ook sessies […]

  2. 10 tips/must go’s tijdens Social Media Week - TravelNext schreef:
    22 september 2014 om 17:33

    […] organisatie inzet. We gaan er verder zelf geen redenen meer voor verzinnen, dat kan ze beter zelf; lees dit blog maar […]

  3. Neckermann start met digitale studiereizen: reisadviseurs als bloggers en vloggers - TravelNext schreef:
    23 december 2014 om 17:00

    […] als de groepsfoto’s van de deelnemers. Zo begon de tour met een Instawalk, die we kennen uit 010, in Nederland. Creatief hoe Neckermann dit heeft vertaald naar een Instawalk overseas! Je kunt […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI mobiel travel Social Media KLM NHTV TripAdvisor reviews instagram onderzoek reizen Facebook Booking.com destinatiemarketing Expedia technologie hotels Google Vakantiebeurs Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext