Op Eindhoven Airport maak je als Facebookfan kans op een VIP treatment. Eindhoven Airport is de eerste luchthaven in de wereld die Facebook echt integreert in de reis van de passagier. 12 uur na de lancering trok het initiatief 80 VIP-kanshebbers, dit was veel meer dan de luchthaven zelf had verwacht.

De VIP treatment

Je kunt als reiziger kans maken op de treatment door Eindhoven te ‘liken’ op Facebook. Elke maand selecteert de luchthaven nieuwe VIP’s, op dit moment kiest de luchthaven twee winnaars per maand. Deze winnaars krijgen een heel pakket dat hun reis door de luchthaven zo aangenaam mogelijk moet maken:

  • Gratis parkeren bij de ingang van de terminal
  • Persoonlijke begeleiding door de luchthaven
  • Gratis ontbijt, lunch of diner
  • Extra snel door de beveiliging heen

Geen gewone Facebookactie waarbij je een ticket wint

Eli Lejeune, Marketing Manager van de luchthaven zegt over de actie: “Bij Facebookacties krijgen deelnemers vaak kortingen op tickets of kunnen ze hele tickets winnen, wij sluiten echt aan op de werkelijke reis van de klant door hen een VIP programma aan te bieden. Facebook is voor ons een belangrijke manier om in contact te blijven met onze klanten.”

Ze konden nog geen luchthaven in de wereld vinden dat op deze manier haar klanten in de watten legt. Normaal gesproken zijn acties tussen de consument en de luchtvaartmaatschappij of het boekingskantoor, maar deze actie vindt plaats tussen de consument en de luchthaven.

Gebruik Facebook om input te krijgen van je (potentiële) klanten

Eli zegt: “Voor ons is het heel belangrijk om meer over deze passagiers te weten te komen, zo kunnen wij onze producten optimaliseren naar de wensen en behoeften die zij hebbben. Via Facebook kan dit worden gedaan op een interactieve en easy going manier. We kunnen via Facebook een relatie met hen opbouwen en met hen in contact blijven op 365 dagen per jaar.”

Eindhoven Airport CEO, Joost Meijs, voegt hieraan toe: “Eindhoven Airport is heel hard aan het werken aan haar online aanwezigheid. En dat doen we goed met regelmatig de hoogste engagement ranking en op de zesde plaats van de meest ingecheckte plekken in Nederland.”

“Met een snel groeiend aantal Facebook-fans was de tijd rijp voor ons om onze fans iets extra’s te bieden.”

Bron: Airport World