Op donderdag 12 juni is het weer zover. Emerce eTravel in Pakhuis de Zwijger Amsterdam. De founding father van TravelNext: Martin van Kranenburg is dagvoorzitter deze dag en zal een line-up van de meest hot & happening sprekers op het gebied van online travel (eTravel) introduceren.

De vijfde editie van dit congres is een feestelijke te noemen. De shift van online naar mobiel is er een die we niet kunnen negeren en op eTravel zullen deze belangrijkste ontwikkelingen dan ook in kaart gebracht worden. Online marketing en e-commerce voeren de boventoon met sprekers van o.a. Google, Triprebel, Corendon, HotelSpecials, D-reizen, Tiqets, Uber, Roomlr en Cityshare.

Cases etravel in ‘startups’ tijdens eTravel

Mooi om te zien dat een aantal startups die wij op TravelNext gevolgd hebben en nog steeds volgen, nu een inspiratiebron zijn voor andere travelmarketeers in de branche. Wat maakt hen nu zo bijzonder?

Roomlr

Roomlr is de nieuwe internationale zoekmachine voor vakantiehuizen. Met een database van 1,4 miljoen een leuk alternatief om wereldwijd snel en simpel je vakantiehuis en appartement te zoeken. De man die werkte bij Booking.com, Easytobook.com en Isango.com vond dat het tijd was voor een nieuwe standaard, een online plek waar je (net als je hotels en je vliegticket) snel je vakantiehuisje of zakelijk verblijf boekt. Bas Lemmens weet als geen ander hoe je dit nu succesvol op de markt zet, want: aanbieders kunnen internationaal gaan en de consument kan het chalet, de woonboot, het appartement of het huis zoeken in een aanbod dat met 1,4 miljoen locaties nu al groter is dan dat van AirBnB (600.000). Saillant detail: Housetrip & Wimdu (AirBnB’s concurrenten) zijn al aangesloten en ook met AirBnB zelf is Roomlr in gesprek. Dit gaat mogelijk een nog grotere verandering teweegbrengen dan de ‘nieuwe markt’ die AirBnB tot nu toe heeft neergezet.

Roomlr

Cityshare

Cityshare is een social travel network dat toegankelijk is via de iPhone app (binnenkort ook voor Android). Gebruikers kunnen met Facebook of e-mail inloggen en direct starten met het toevoegen van hun favoriete locaties en zoeken naar de hotspots van hun vrienden. Tevens kun je lokale experts volgen, zo zijn er reeds meer dan 60 internationale travelbloggers aangesloten. Maarten Graven, co-founder CityShare: “Steeds vaker gaan mensen op citytrip, wat betekent dat reizigers het maximale uit hun korte verblijf willen halen. Wanneer je op het Internet zoekt naar tips voor toffe plekken en/of hotspots raak je verstrikt in een wirwar van soms wel 150 miljoen reviews van mensen die je niet kent. Als je om tips vraagt op social media of per e-mail krijg je vaak antwoorden als: ‘ga naar Le McDonalds’ of ‘vergeet je paspoort niet’. Leuk, maar het zou helpen als je direct informatie van vrienden en/of experts beschikbaar hebt over de coolste hotels en leukste koffietentjes, CityShare doet precies dat.”

cityshare app

Tiqets

Tiqets geeft reisorganisaties met behulp van een whitelabelintegratie of API toegang tot de grootste en meest intelligente entertainment database ter wereld, zodat zij gepaste evenementen gebaseerd op de interesses van een specifieke klant op specifieke momenten kunnen aanbieden. Reizigers zelf bieden zij een completere reis door ze een accuraat, up-to-date en dynamisch overzicht te geven van direct te boeken entertainment (concerten, sportwedstrijden, tours en vele andere hoogtepunten) die zo’n reis onvergetelijk maakt. Christiaan Solcer vertelt dat het businessmodel gebaseerd is op een perfomance based verdienmodel waarbij een commissie verkregen wordt van het bedrijf waar zij de kaarten voor verkopen. De strategie is vrij simpel: zoveel mogelijk reisorganisaties aan ons binden en de consument op de juiste momenten voorzien van relevante content.

tiqets

Visie online/offline, mobile en traveltrends

Naast gezamenlijke sessies van onlinebeïnvloeden.nl, Google en BD4Travel, zijn er parallelsessies waarin je deze startups en andere inspirerende bedrijven kunt volgen. Zo is Tessa aan de Stegge, vanuit haar onderneming Cherrypicker ook betrokken bij TravelNext, aanwezig en zij vertelt je alles over Traveltrends in  the Era I met de focus op de ontwikkelingen in 2014.

Ook booming Uber is aanwezig en General Manager Niek van Leeuwen vertelt hoe Uber in korte tijd een simpel en schaalbaar business model heeft kunnen uitrollen van San Francisco naar meer dan 100 wereldsteden. Bij hem leer je alles over internationale groei met behulp van een simpele, klantvriendelijke en goed werkende app in een snel veranderende markt.

Robbert Jan Meerpoel van D-reizen vertelt dat de reiswereld een van de meest competitieve branches is  in Nederland. Online innovaties in social en mobile media volgen elkaar snel op, maar hoe maak je toch het verschil? Robbert Jan laat zien hoe D-reizen verschillende online en offline kanalen inzet om zo de doelgroep te benaderen. Een krachtige case over hoe de traditionele en nieuwe manieren van marketing elkaar optimaal versterken. D-Reizen schrijft offline nog niet af en vertelt in een interview met Emerce waarom:

“D-reizen heeft in 2013 tachtig reisbureaus van Globe overgenomen. Dankzij de recentelijke fusie met VakantieXperts en Thomas Cook Travelshops bestaat de D-RT groep nu uit vijfhonderd reisbureaus. Dat doe je alleen als je geloof hebt in de toegevoegde waarde van persoonlijke dienstverlening door mensen. Consumenten oriënteren zich online, boeken online, maar ook een groot deel van de klanten zoekt ondersteuning in het proces tot aan boeking. De optimale connectie tussen online en je persoonlijke reisassistent maakt een reisbureau rendabel. ”

Het hele interview en een voorproefje op zijn sessie lees je hier.

Locatie

Emerce eTravel wordt gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Deze bijzondere locatie bevindt zich aan de Piet Heinkade 179.

Meer informatie en aanmelding

Emerce eTravel is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in online marketing in de travelbranche. Voor meer informatie over het programma en aanmelding klik hier. Of volg de ontwikkelingen op Twitter via de hashtag #etravel14.