Verslag door Bart Voets (hotelspecials.nl)

Op 11 december vond de Emerce Insight Travel & Tourism plaats. Met thema’s als streaming media, eCRM, web analytics, usability, lead generation en vertical search gaf Emerce inzicht in de mogelijkheden van het nieuwe informatietijdperk; een dag vol cases, interactie en inspiratie waar innovaties op het gebied van online marketing en e-business binnen de reisindustrie werden hier belicht.

De video reviews van Tripr.tv
Na de opening van dagvoorzitter Janlokhoff van Reisrevue trapte Corly Bedacht van Tripr.tv af, met een verhaal over het effect van video op leadgeneration.  Tripr.tv verdient geld met videoreviews van hotels. Dat is kort gezegd de bedoeling van de nieuwe videoportal Tripr.TV. De video’s worden op de site van Tripr geplaatst, maar ook op andere websites. Bij Tripr vinden ze zelf: ‘Tripr.TV creëert hiermee een unieke virtuele marktplaats voor videocontent in de reisbranche. En wanneer een videofilmpje een hotelboeking oplevert, ontvangt de maker hiervoor een vergoeding.’

Als ik het zo zie, dan levert het weinig interessante reviews op. Als je namelijk kritisch bent, dan boekt er niemand, en is er dus geen financiele incentive. Daarom is de vergelijkig met YouTube ook onzin.
 
Hierna was het de beurt aan Niki van Wijk van Transavia.
Transavia.com is gestart met life cycle marketing en wil zo beter inspelen op de behoefte van klanten met als doel het vergroten van de omzet en de loyaliteit. Hun life cycle marketing is gebaseerd is op gedrag er ligt duidelijk ROI model aan ten grondslag. Een heel concrete vorm van online CRM dus.
 
Om hun life cycle marketing goed weg te kunnen zetten, maakt Transavia veel gebruik van cookies om het gedrag van de bezoekers te kunnen volgen. Ze gaan nl. voor klanten herkennen en erkennen om zo campagnes te maken op basis van gedrag. Een vraag die direct in mijn hoofd opborrelde en ook door de zaal was;  Hoe beïnvloeden die cookies mijn vluchtprijzen. 

Behavorial Targetting
Bas Seelen ging in op het gebied van behavioral targetting. Zij hebben een pilot gedaan waarmee zeer hoge conversieratio’s gehaald werden en ook de RIO flink steeg. Dit door middel van cookies based dynamic bannering. Wat inhoudt dat banners automatisch op maat gemaakt worden en afgestemd worden op de bezoeker.

Youropi.com winnaar startup pitch
Hierna was er een korte startup pitch waarin 6 nieuwe, innovatieve reiswebsites lieten zien wat hen zo bijzonder maakt en waarom zij een succes gaan worden. Deze pitch werd beoordeeld door een jury van experts van gerenommeerde reisorganisaties: Jonas de Groot – Sundio ,  Jorg Ruis – Bookit  (o.a. weekendjeweg.nl) en  Bas Hof – Thomas Cook.
 
Sander Munsterman van XS2TheWorld
Na de lunch was het  Sander Munsterman van XS2TheWorld die het woord nam
De mobiele city guides van XS2TheWorld zorgen voor veel publiciteit. Het succes toont aan hoeveel behoefte er is aan mobiele content. Aan de hand van diverse cases liet Sander laten zien welke mogelijkheden de mobiele telefoon biedt voor reisaanbieders, nu en in de toekomst.

Presentatie Martin de Boer
Martin de Boer van HotelSpecials gaf inzicht in wat zij allemaal doen met mogelijkheden van het nieuwe informatietijdperk en met welke nieuwe innovaties zij als hotelboekersite allemaal inzetten. Hij gaf duidelijk aan dat E-marketing nog lang niet uit is binnen HotelSpecials, dat bannering niet zinvol meer is als je doorrekent naar boekingen en ze met nieuwe Iphone apps bezig zijn.

De vertical search van Nils Rooijmans
Nils Rooijmans van aggregate ging met een levendige, interactie manier zonder te technisch te worden aan de slag met de vele mogelijkheden van Vertical Search. Via een leuk praktijkvoorbeeld met een specifieke zoekopdracht – waarop hij normaal gesproken bij een stenen reisbureau wel antwoord op had gekregen – via de meeste internetsites helemaal geen antwoord kreeg. Volgens hem worden de vele zoekmachinemogelijkheden maar zeer gering worden benut door de ‘klassieke starre hotel- en vakantiebranche’ en wordt de klant online niet geholpen op een manier die bij hem past.
 
Ton Wesseling en Joost de Valk
Ton Wesseling en Joost de Valk bespraken hun key findings uit een expert review die zij maakten voor waren        neckermann.nl,  D-reizen.nl, kras.nl en arke.nl. Kort samengevat waren hun algemene punten; dat

– bij de meeste reissite de performance niet goed is,
– de usability te wensen over laat, 
– zien zij een duidelijke opmars van mobile,
– wordt online loyalty steed belangrijker wordt
– ook zij veel mogelijkheden zien in vertical search

Tot slot Marcel Veenhuizen van Airtrade
Als laatste hadden we Marcel Veenhuizen van Airtrade. Volgens heb komt Webanalytics vaak niet verder dan cijfers verzamelen, waar ook nog eens weinig gebruik van gemaakt wordt. En vroeg hij zich af hoe je ervoor zorgt dat je als bedrijf competitief voordeel realiseert met webanalyse en dat de hele organisatie van het belang doordrongen is? Marcel vertelde, op basis van de ervaringen met vliegwinkel.nl, wat Airtrade afgelopen jaren geleerd heeft, hoe webanalytics nu wordt toegepast en wat de toekomst biedt.
 
Kortom,
Het werd weer duidelijk hoe belangrijk internet voor de reisindustrie en reizigers belangrijk zijn voor internet en gingen we naar huis met vragen als; Is er nog toekomst voor de klassieke reisgids? En welk effect krijgt mobiel internet?
 De reisindustrie is geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden.

Niet alleen consumer-generated content, maar ook het delen van foto’s en video’s, en de mogelijkheid tot onderlinge interactie. Online community’s hebben een merkbare impact op reisbestemmingen en -bestedingen.
Maar hoe reageert de reiswereld op consumer-generated content en discontent? Naarmate de digitale travelgemeenschappen verder groeien, wordt hun belang voor de reisindustrie groter. Individuele ondernemingen hebben er belang bij positieve recensies te stimuleren en negatieve beoordelingen te voorkomen.
Door consumer-generated content toe te voegen aan die websites lopen de bezoekcijfers op. En als traveller-generated guides eenmaal de slag naar mobiele platforms hebben gemaakt, blijft er voor de ouderwetse gidsen waarschijnlijk slechts een nichemarkt over.

Beste Bart, dank voor je uitgebreide verslag, super!