• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Entertainment in de reismarkt

11 augustus 2014 door Chrisiaan Solcer

De Tours en Activteitenmarkt (T&A) is HOT. Nu meer dan ooit. Er zijn meer dan 1 miljard internationale reizigers elk jaar (Bron: UNWTO Tourism Highlights 2013 edition) en het is voor deze mensen nog niet makkelijk om online een overzicht te vinden van dingen zie ze kunnen doen op hun bestemming. Reizigers zijn nu veelal nog afhankelijk van de papieren reisgidsen en gelukkig zie je steeds meer online initiatieven om reizigers te inspireren. De T&A markt is groot. Heel groot. In de Verenigde Staten is deze markt 21,8 miljard Euro terwijl dit in Europa zelfs 37,2 miljard euro is en daarmee is deze 3 keer groter dan de autoverhuurmarkt en de helft van de gigantische hotel markt.

De entertainment markt

De grootste spelers in deze markt zijn bedrijven gericht op tours, activiteiten & entreekaarten voor musea en pretparken. Dit zijn bekende namen als Viator (recent overgenomen door Tripadvisor), Getyourguide (de grootste investering in de T&A markt tot nu toe), Isango (enige tijd geleden al overgenomen door TUI) en new kids in town zoals Peek.com (met investeerders zoals Eric Schmidt).

De entertainment markt is alleen nog vele malen groter dan alleen tours & activiteiten. Denk hierbij ook aan concerten, theater en sportwedstrijden. Met grote spelers zoals Livenation/Ticketmaster (Omzet 2013 was: 6,5 miljard USD) is dit nog een zo goed als ongerept stukje entertainment voor de internationale reizigers en is nu voornamelijk gericht op de lokale markt. De organisator van het evenement kan zich alleen maar richten op de lokale markt, omdat ze hiervan weten dat deze mensen bereid zijn af te reizen naar het evenement. Met hagel in het rond schieten in het buitenland is voor hen niet rendabel te krijgen.

Dit laat meteen het probleem zien vanuit zowel de entertainment markt als de reiziger. De entertainment markt is niet in staat de internationale reiziger te bereiken en tegelijkertijd heeft de internationale reiziger nergens een makkelijk overzicht van alles wat er te doen is op zijn bestemming voor de specifieke datum dat hij er zal zijn.

Touchpoints

Het is dus heel interessant om de reiziger hierover te informeren, te inspireren en een unieke ervaring te geven! Vele touchpoints hebben de reisorganisaties ter beschikking om hun klanten meer te kunnen vertellen over wat er te doen is op hun bestemming. Denk hierbij aan:

  • Op de verschillende bestemmingspagina’s van websites een overzicht tonen van wat er te doen is inclusief een kalender voor evenementen ter inspiratie.
  • In de boekingsbevestiging: Nu we precies weten waar het reisgezelschap naartoe gaat en wanneer, kan er heel relevant entertainment getoond worden op de website en in de e-mail(s).
  • Pre-trip e-mails: 2 weken tot een paar dagen voor vertrek de reiziger informeren over wat er te doen is op hun bestemming.
  • Tijdens de reis: Via de mobiele applicaties, integratie in het inflight-entertainment-systeem, het “welkom in Spanje” smsje , etc.
  • In trip: De hotelreceptie, hotel tv’s, breakfast e-mails vanuit het hotel met een mooi overzicht wat er in de buurt (location based!) te doen is.

Wanneer boeken mensen wat?

In dit artikel van Carin van Vuuren legt ze uit hoe je als reisbedrijf mobiel moet inzetten door niet alleen te focussen op het boeken van een reis en het entertainment, maar ook door het verhogen van loyalty. Het gaat om de ervaring die je de reiziger weet te bieden voor en tijdens zijn reis en dat terwijl je in je achterhoofd hebt dat smartphone gebruikers 1/3 van hun tijd in aanraking komen met reis-gerelateerde content. Het plaatsen van een boeking voor een hotel of vlucht is pas het begin van de customer journey.

Ervaring leert dat mensen, voordat ze op reis gaan, graag geïnspireerd worden met het datum gebaseerde entertainment op hun bestemming zoals theateroptredens, concerten en sportwedstrijden. Dit willen ze graag van te voren regelen. En terecht, het kan immers uitverkocht of sterk in prijs gestegen zijn wanneer je op locatie bent.

Last-moment beslissingen

De niet-datum gebaseerde dingen om te doen zoals musea, tours en pretparken beslissen mensen veelal pas op locatie. Dit is ook “weer” afhankelijk. Op een prachtige zonnige dag in Amsterdam wil elke toerist op de fiets langs de grachten rijden terwijl op een regenachtige dag het Rijksmuseum een geweldige plek is om naartoe te gaan. Help de reiziger om dit zo makkelijk mogelijk te maken door flexibel te kunnen reserveren met acceptabele annuleringsvoorwaarden. Verrijk de content met “tags” die aangeven of je iets moet doen ”When It Rains” of juist heel leuk is ”With Kids”.

Naast deze elementen is het de grootste uitdaging om ervoor te zorgen dat ze bij ”jou” kopen en wel ”NU”! Ze kunnen immers ook zo even naar het Rijksmuseum lopen voor hetzelfde ticket. Het verkrijgen van unieke kortingsdeals, kaartjes zonder dat je in de rij hoeft te wachten of ander voordelen zijn belangrijk. Maar minstens zo belangrijk is de “sense of urgency” om het ”NU” kopen te creëren.

Key Take Aways

De reis start ver voor de boeking van een vlucht of hotel. Reizigers netjes van A naar B brengen en weer terug of een goede overnachting bieden is een commodity. Hoe kun jij als reisbedrijf ervoor zorgen dat deze mensen ook nog eens een geweldige tijd hebben en ze de inspiratie geven om bij jou te boeken en de volgende reis wederom bij jou uit te komen? Het creëren van een unieke reiservaring door het structureel integreren van entertainment zorgt voor hogere loyaliteit, veel (social) pr en een zeer interessant nieuw verdienmodel.

De uitdaging is de implementatie. Doe het half en het werkt totaal niet. Doe het goed en je hebt fans voor het leven. Get in. Enjoy!

Credits afbeelding: vonSchnauzer (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Startup: Tiqets, verrijkt de reis met entertainment

    TravelNext volgt graag Startups, en deze keer vertelt Christiaan Solcer over ‘het begin van Tiqets‘.  Een systeem waarmee…

  • D-reizen verrijkt customer experience met wereldwijd entertainment via Tiqets

    Voortaan kunnen klanten van D-reizen gebruik maken van lokaal entertainment aanbod op allerlei bestemmingen wereldwijd.…

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

  • Startup: Tiqets, verrijkt de reis met entertainment

    TravelNext volgt graag Startups, en deze keer vertelt Christiaan Solcer over ‘het begin van Tiqets‘.  Een systeem waarmee…

  • D-reizen verrijkt customer experience met wereldwijd entertainment via Tiqets

    Voortaan kunnen klanten van D-reizen gebruik maken van lokaal entertainment aanbod op allerlei bestemmingen wereldwijd.…

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

Categorie: E-commerce Tags: christiaan solcer, entertainment, tiqets

Over Chrisiaan Solcer

Christiaan Solcer is mede-oprichter van Tiqets en daarbinnen verantwoordelijk voor Entertainment. Hij sluit relevante entertainment partijen aan en gebruikt hiervoor zijn jarenlange ervaring in de e-commerce wereld evenals zijn eigen reislust. Hij stond urenlang in de rij van verschillende musea.

Lees Interacties

Reacties

  1. Emile Breure zegt

    11 augustus 2014 om 12:06

    Inderdaad, de entertainment sector maakt ook steeds meer deel uit van de T&A markt. Ik ben het met je eens dat je op zoveel mogelijk touch-points de reiziger moet informeren over wat er allemaal in de stad te doen is voor datum-gebaseeerde zaken. Echter, musea gebruiken ook steeds vaker yield-management-achtige technieken zoals variabele prijzen voor bepaalde dagen of een bepaald dagdeel. Kortom het aanbod wordt dus steeds inflexibeler in mijn ogen. Je moet daarom dus ook echt een voordeel bieden (lage prijs, skip the line) om reizigers te kunnen overtuigen vooraf een ticket te laten boeken. Het teveel vooraf plannen druist anders namelijk in tegen het ‘vakantiegevoel’ zonder agenda waar óók veel reizigers juist naar op zoek zijn…

Trackbacks

  1. Berlijn gaat voor fancy hotspots info in Google Maps met GO Berlin - TravelNext schreef:
    19 augustus 2014 om 15:58

    […] wijken meer aanbod hebben en realtime waar welke feesten en entertainment events er zich bevinden. In dit blog kun je lezen waarom entertainment zo belangrijk is voor de reismarkt. Wanneer je op 1 van de […]

  2. De toekomst van travel: e-Travel Summit 8 oktober - TravelNext schreef:
    8 september 2014 om 14:57

    […] Christiaan Solcer van Tiqets houdt zich bezig met de komst en implementatie van entertainment in de reisbranche en in toerisme. Zijn kennis met betrekking tot e-commerce en entrepeneurship maakt Christiaan tot de ultieme persoon om te leren hoe je diverse businesses in de leisure/travel branche met elkaar te verbindt. Het belang van entertainment in onze branche volgens Christiaan is hier terug te lezen. […]

  3. De Tours en Activiteitenmarkt « E-Travel Summit schreef:
    12 september 2014 om 17:24

    […] De Tours en Activteitenmarkt (T&A) is HOT. Nu meer dan ooit. Er zijn meer dan 1 miljard internationale reizigers elk jaar (Bron: UNWTO Tourism Highlights 2013 edition) en het is voor deze mensen nog niet makkelijk om online een overzicht te vinden van dingen zie ze kunnen doen op hun bestemming. Reizigers zijn nu veelal nog afhankelijk van de papieren reisgidsen en gelukkig zie je steeds meer online initiatieven om reizigers te inspireren. De T&A markt is groot. Heel groot. In de Verenigde Staten is deze markt 21,8 miljard Euro terwijl dit in Europa zelfs 37,2 miljard euro is en daarmee is deze 3 keer groter dan de autoverhuurmarkt en de helft van de gigantische hotel markt. Dit artikel is geschreven door Christiaan Solcer en verscheen reeds eerder op TravelNext.nl. […]

  4. Even een vluchtje Bing-en. Google heeft concurrentie nodig - TravelNext schreef:
    13 oktober 2014 om 18:22

    […] voor hotels, maar ook voor bijvoorbeeld verkeersbureaus, touroperators en evenementenbureaus/entertainment tours en activiteiten. Vooral die laatste is erg aan het groeien binnen de travelmarkt en gezien het feit van de hoge […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek technologie Booking.com Facebook Google reviews TripAdvisor KLM reizen instagram Vakantiebeurs mobiel Expedia destinatiemarketing Social Media NHTV TUI hotels Airbnb travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring