• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Europese steden moeten innoveren op het gebied van ‘Smart Tourism’

18 april 2018 door Dylan Cinjee

Op initiatief van het Europees Parlement lanceert de Europese Commissie ‘European Capital of Smart Tourism’ om Europese steden aan te moedigen te innoveren op het gebied van ‘Smart Tourism’.

Met ‘smart tourism’ doelt de Europese Commissie op nieuwe uitdagingen en behoeften in een snel veranderende sector, waaronder digitale informatie, producten en diensten; gelijke kansen en toegang voor alle bezoekers; duurzame ontwikkeling van de regio; en ondersteuning van creatieve industrieën en lokaal talent. Door een prijs in het leven te roepen, wordt verwacht dat ‘slim toerisme’ wordt bevorderd evenals innovatie op cultureel gebied, diversiteit en duurzaamheid in Europese steden.

Een slimme toeristische stad wordt in het kader gedefinieerd als een stad die:

  • op het gebied van toerisme innovatieve, intelligente en inclusieve oplossingen toepast.
  • zijn territoriale, sociale en menselijke kapitaal gebruikt voor de groei van de toeristische sector en de welvaart van de stad, evenals de verbetering van de levenskwaliteit van zijn inwoners.
  • een verrijkte en op maat gesneden toeristische ervaring aanbiedt door lokale troeven te valoriseren met respect voor en betrokkenheid van lokale gemeenschappen.
  • de toegang tot toeristische diensten en producten vergemakkelijkt door middel van nieuwe technologieën, interconnectiviteit en interoperabiliteit van diensten.

Toerisme is de op twee na grootste sociaaleconomische activiteit in de Europese Unie. Het vertegenwoordigt bijna 10% van het bbp van de EU en is goed voor 25 miljoen banen. Door slim toerisme te belonen, wil de Europese Unie innovatie aanmoedigen en belonen. Twee Europese steden, die uitblinken op het gebied van innovatie en creativiteit in de categorieën ‘toegankelijkheid’, ‘duurzaamheid’, ‘digitalisering’, ‘cultureel erfgoed en creativiteit’ krijgen de titel ‘European Capital of Smart Tourism 2019’.

De wedstrijd staat open voor steden in de EU met meer dan 100.000 inwoners. In landen waar geen enkele stad meer dan 100.000 inwoners heeft, komt de grootste stad in aanmerking om mee te doen.De winnaars ontvangen gedurende een jaar deskundige communicatie- en brandingondersteuning, een marketingvideo, een speciaal voor hen gemaakte sculptuur en op maat gesneden promotieacties.

De competitie is gestart op 11 april. Details staan op SmartTourismCapital.eu. De uiterste inschrijftermijn is 30 juni 2018. De finalisten worden half augustus 2018 bekend gemaakt en de winnaars in de tweede helft van september. De prijsuitreiking zal plaatsvinden in Brussel op 7 november 2018, de ‘Europese dag van het toerisme’.

Gerelateerde Berichten

  • Ebookers steekt Europese sites in zelfde jasje

    Ebookers heeft alle sites waarmee het in Europa actief is voorzien van hetzelfde uiterlijk. De…

  • Europese toerisme industrie krimpt met 8%

    De Europese toerisme-industrie is dit jaar met acht procent gekrompen ten opzichte van 2008. Dat…

  • Online reisbranche in Europa
    De Europese online reisbranche groeit met 13 procent

    De Europese online reisbranche boeken dit jaar 13 procent meer omzet. De groei is veel groter dan…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media, Technologie, TravelNieuws, Trends

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel Social Media Expedia reviews Google TripAdvisor destinatiemarketing NHTV instagram travel Booking.com technologie reizen hotels KLM Airbnb Vakantiebeurs Facebook TUI onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring