Op initiatief van het Europees Parlement lanceert de Europese Commissie ‘European Capital of Smart Tourism’ om Europese steden aan te moedigen te innoveren op het gebied van ‘Smart Tourism’.

Met ‘smart tourism’ doelt de Europese Commissie op nieuwe uitdagingen en behoeften in een snel veranderende sector, waaronder digitale informatie, producten en diensten; gelijke kansen en toegang voor alle bezoekers; duurzame ontwikkeling van de regio; en ondersteuning van creatieve industrieën en lokaal talent. Door een prijs in het leven te roepen, wordt verwacht dat ‘slim toerisme’ wordt bevorderd evenals innovatie op cultureel gebied, diversiteit en duurzaamheid in Europese steden.

Een slimme toeristische stad wordt in het kader gedefinieerd als een stad die:

  • op het gebied van toerisme innovatieve, intelligente en inclusieve oplossingen toepast.
  • zijn territoriale, sociale en menselijke kapitaal gebruikt voor de groei van de toeristische sector en de welvaart van de stad, evenals de verbetering van de levenskwaliteit van zijn inwoners.
  • een verrijkte en op maat gesneden toeristische ervaring aanbiedt door lokale troeven te valoriseren met respect voor en betrokkenheid van lokale gemeenschappen.
  • de toegang tot toeristische diensten en producten vergemakkelijkt door middel van nieuwe technologieën, interconnectiviteit en interoperabiliteit van diensten.

Toerisme is de op twee na grootste sociaaleconomische activiteit in de Europese Unie. Het vertegenwoordigt bijna 10% van het bbp van de EU en is goed voor 25 miljoen banen. Door slim toerisme te belonen, wil de Europese Unie innovatie aanmoedigen en belonen. Twee Europese steden, die uitblinken op het gebied van innovatie en creativiteit in de categorieën ‘toegankelijkheid’, ‘duurzaamheid’, ‘digitalisering’, ‘cultureel erfgoed en creativiteit’ krijgen de titel ‘European Capital of Smart Tourism 2019’.

De wedstrijd staat open voor steden in de EU met meer dan 100.000 inwoners. In landen waar geen enkele stad meer dan 100.000 inwoners heeft, komt de grootste stad in aanmerking om mee te doen.De winnaars ontvangen gedurende een jaar deskundige communicatie- en brandingondersteuning, een marketingvideo, een speciaal voor hen gemaakte sculptuur en op maat gesneden promotieacties.

De competitie is gestart op 11 april. Details staan op SmartTourismCapital.eu. De uiterste inschrijftermijn is 30 juni 2018. De finalisten worden half augustus 2018 bekend gemaakt en de winnaars in de tweede helft van september. De prijsuitreiking zal plaatsvinden in Brussel op 7 november 2018, de ‘Europese dag van het toerisme’.