Normaal gesproken zetten we bij TravelNext startups in het zonnetje, maar ook de al bewezen mooie initiatieven verdienen een plekje in de schijnwerpers! Stinngo is een soort Airbnb en een soort Micazu maar dan net even anders. Met een online ‘beheer’ van Bed & Breakfasts (en vakantiewoningen) in meer dan 100 landen van Hawaii tot aan Cambodja maken ze het leven van een gemiddelde (niet zo online-minded) B&B eigenaar een stukje eenvoudiger. Do-it-yourself is de belangrijkste formule en inmiddels mogen ze via hun platform veel Bed en Breakfasts ondersteunen in hun online verkoop, marketing en reserveringen. Leuk detail: het bedrijf zet Vimeo in als o.a. onderdeel van de supportdesk. We spraken met Hugo over de ontwikkelingen binnen de platformeconomie, het aanleren van digitale vaardigheden bij de eigenaren van de B&B’s en het inrichten van sociale netwerken rondom een platform.

Hoe ben je ooit begonnen?

Twee jaar terug heb ik met twee partners een nieuw bedrijf opgericht en zijn we gestart met Stinngo. Vanaf dat moment is dat onze focus geworden en hebben we ander werk afgestoten. Omdat ik in Amsterdam woon en werk, ligt daar de basis. In Amsterdam kennen de meeste B&B’s ons zeker en inmiddels hebben we, weliswaar nog niet in hele grote aantallen, ook klanten elders in Nederland en in allerlei buitenlanden (van Hawaii tot Cambodja). Zelf heb ik al heel veel jaren ervaring in de branche (als gastheer van De Korenbloemen en met diensten voor B&B’s). Dat deed ik steeds als een soort ‘bijbaan’, eerst naast een full time baan, daarna naast freelance werk in heel andere sectoren. Het is begonnen met vrienden helpen met het starten van een B&B, wat langzaam is uitgegroeid.

Hoe werk Stinngo?

Eenvoud staat voorop. Bij het ontwikkelen van onze diensten zorgen we ervoor dat iedereen die basis dingen kan met een computer (mailen, iets op Google zoeken), ook een eigen website kan maken en onderhouden en reserveringen simpel kan bijhouden (via het web of iPhone app). De B&B eigenaar kan zelf zorgen voor een actuele en levendige site: het wijzigen van teksten, maar ook het aanmaken van een nieuwe pagina is, anders dan heel veel andere website onderhoudspakketten, super eenvoudig. Dat de sites ook geschikt zijn voor mobiel en tablet is (voor ons) een vanzelfsprekendheid.

korenbloem Bed & Breakfast

Waarin verschil je dan van Airbnb?

Wat wij bieden met Stinngo is wel echt anders dan een Airbnb. Dat is nog los van de investeringsniveaus: bij Airbnb inmiddels enkele honderden miljoenen dollars. Maar onze ambitie is er niet minder om.

Airbnb heeft een platform waar accommodaties vrij anoniem op staan (zonder contactgegevens, adres of zelfs maar een volledige naam van de eigenaar) en ze rekenen de gast én de B&B commissie. Dat betekent dat de gast eerder klant is van Airbnb, dan van de B&B. Met Stinngo proberen we daar tegenwicht tegen te bieden, zodat gasten op alle punten direct in contact staan met de B&B eigenaar.

Waarin verschil je dan van Micazu?

Net als Micazu bieden wij ook een paar gidsen, zoals Amsterdam bed and breakfasts  en Bed and Breakfastrooms. Die laatste zijn we nu aan het vernieuwen, dat is ook hoog tijd. Maar anders dan Micazu bieden wij een mogelijkheid om een eigen website te maken met een eigen domeinnaam en email adres. De B&B eigenaren hebben natuurlijk de vrijheid om die eigen site helemaal in te richten zoals ze zelf willen; bij Micazu, Airbnb en andere gidsen zit men vast aan het stramien van die sites.

Naar ons idee is het belangrijk dat je als B&B niet alleen maar afhankelijk bent van allerlei boekingskanalen. Je bent dan de grip op je eigen klanten kwijt.

Waarom van boekingskanaal tot relatiekanaal?

Met onze diensten willen we vooral zorgen dat B&B’s ook via een eigen website zichtbaar zijn om de B&B te boeken, maar ook om gasten die komen te informeren. Zelf heb ik op mijn eigen Bed en Breakfast ‘De korenbloemen’ daardoor inmiddels een reeks van gasten die jaarlijks of nog vaker terugkomen. Zelfs als ze in eerste instantie via een ander boekingskanaal een aanvraag sturen, maak ik ze middels mijn eigen site tot mijn klant, in plaats van klant van het boekingskanaal. Door de eenvoud in gebruik en de koppeling die we met onze kalender kunnen maken met een hele reeks van sites (inclusief weekendhotel, erfgoedlogies, bedandbreakfast.nl en tal van internationale sites) hebben de B&B’s bij ons een makkelijk te gebruiken en volwaardig pakket voor marketing en reserveringsmanagement.

Hoe hard zijn jullie gegroeid?

We hebben de afgelopen twee jaar vooral geïnvesteerd, met name in tijd. Nieuwe klanten hebben we tot nu vooral gekregen via aanbevelingen van bestaande gebruikers. Heel veel harder konden we die eerste twee jaar ook niet groeien, omdat we daar nog niet klaar voor waren. We zitten nu op een paar honderd klanten die één of meerdere diensten van ons afnemen. Inmiddels zijn de belangrijkste diensten af en zijn we klaar om meer B&B’s te bedienen.

Wie zijn jullie concurrenten?

Natuurlijk zijn Airbnb, Micazu, maar ook sites als bedandbreakfast.nl of internationale sites als Flipkey en TripAdvisor voor een deel ook concurrenten.

Maar we kiezen uitdrukkelijk een positie ‘tussen deze sites in’, door:

  • een dienst aan te bieden die zij niet leveren met de doe-het-zelf website module
  • onze kalenderdienst te koppelen met hun kalenders, waardoor onze kalender veel waarde toevoegt voor de accommodatie (het scheelt immers veel dubbel werk van meerdere kalenders updaten)

menu Bed & Breakfast

  • een nieuw B&B platform in te richten (nog niet live); die site komt naast de sites die we al hebben voor Amsterdam  en versies voor woonboten en appartementen. Die scoren internationaal bijna overal 1-3 posities in Google op de meest gebruikte zoektermen.

De platformeconomie

Wanneer we kijken naar actuele marketingontwikkelingen kunnen we een aantal dilemma’s aan jullie voorleggen:

We gaan samen steeds meer naar co-creatie. Waarom hebben jullie er niet voor gekozen om een eigen platform te binden aan jullie services. Immers, dat zou jullie platform qua service toch helemaal optimaliseren? Een overzicht van alle B&B’s gehost door jullie? 

Eigenlijk hebben we bij de start al één slag gemaakt die je kan rekenen tot de ‘platformeconomie.’ Tot dat moment werkte ieder van ons voor individuele opdrachtgevers met maatwerk producten (apps, websites). Nu leveren we een dienst die zich blijft ontwikkelen. Grote voordeel voor de klant is dat deze niet langer apart betaalt voor vernieuwingen of support, maar meelift op een breed platform.

Het sociale netwerk

Jullie houden je vooral ook bezig met design en service optimalisatie, maar hoe helpen jullie je klanten (de B&B’s) met het bereiken van de juiste doelgroep. Kunnen/willen jullie daar iets mee? Een open sociaal netwerk waar vraag en aanbod bij elkaar komen?

We leveren gevraagd en ongevraagd advies aan onze gebruikers. Dat doen we onder meer via onze support site. Daar geven we niet alleen advies over het gebruik van onze diensten, maar ook tips met bijvoorbeeld een “Quick marketing checklist”, over het maken van betere foto’s of het optimaliseren van je pagina’s qua SEO. Nu nog is de communicatie vooral tussen ons en de gebruikers (hoewel we wel een paar groepjes B&B’s zien die onderling informatie uitwisselen, zo merken we). We hebben nog wat meer volume nodig (en tijd om het te organiseren) voordat we de communicatie tussen onze gebruikers op gang kunnen brengen.

Digitale vaardigheden

Jullie bezitten deze, maar hoe helpen jullie startende B&B’s hiermee? Een website gemaakt hebben is 1 ding, maar het dan blijvend goed runnen en vullen met de juiste teksten (SEO/SEA), social media om traffic te genereren is een tweede. Het zullen doorgaans niet de meest online minded mensen zijn omdat hun focus en core ergens anders op ligt: offline gastvrijheid.

Onze eigen kracht zit in het heel eenvoudig maken van websitebeheer en reserveringsmanagement. Een voorbeeld van die eenvoud is dat je voor het plaatsen van Tripadvisor reviews alleen maar het internet adres van je vermelding hoeft te kopiëren om zo’n reviewbox te plaatsen. Bij andere CMS achtige diensten zou een B&B die zelf in de code moeten plaatsen (precies zoals je zegt: de meeste van de B&B’s zijn niet zo online minded dat ze dat zouden kunnen, of aandurven). Wij verbergen al die techniek. Je ziet dat in het voorbeeld van de TripAdvisor reviews: je hoeft niet met ‘embed code’ te werken, maar plaatst alleen de link van de pagina die je hebt op TripAdvisor.

We zien klanten die aanvankelijk zeggen dat ze geen website kunnen maken of onderhouden, tot ze met de diensten kennis maken. De reactie is al vaak geweest: “Oh, ja zo kan ik het natuurlijk wel zelf.”

Nu onze belangrijkste diensten in de basis ’staan’ gaan wij verder met de berg ideeën die we hebben om de B&B’s verder te ondersteunen. Dat doen we in nauwe samenspraak met onze gebruikers. Veel van onze gebruikers zijn ook heuse ‘fans’ en heel royaal in het geven van feedback over functies die ze graag aan onze diensten toegevoegd zouden zien.

Redactie TravelNext: Een pluspunt vonden wij de Vimeo support, hoezo digitale vaardigheden aanleren binnen de bed & breakfast community. Zie hieronder een filmpje. Een leuk voorbeeld (web)care voor de rest van de branche?

https://vimeo.com/87668431

Credits headerafbeelding: Barrowboy (CC)