Het is toch wel een gek idee, een hotel instappen en volledig door robots geholpen te worden. Het enige hotel in de wereld die dit tot nu toe heeft, is het Henn-na hotel bij Huis ten Bosch in Japan. Een ‘vreemd’ hotel, maar het werkt en het is succesvol. In een eerder geschreven blog werd al aangegeven dat de directeur van het Henn-na hotel heeft verteld dat er bij succes van het Henn-na hotel nog eens 1.000 hotels geopend zouden worden. En de tweede is onderweg, want begin volgend jaar wordt er bij Disneyland in Japan een tweede robot hotel geopend.

Geen menselijke werknemers

Het moet wel erg vreemd zijn om in een hotel binnen te stappen waar je geholpen wordt door enkel en alleen robots. In het Henn-na hotel kwamen toeristen in het begin nog wel in contact met werknemers, om de robots te sturen en om snelle foutjes op te kunnen lossen. Maar dat is tot zover getest, dat het voor het nieuwe hotel niet nodig blijkt te zijn. Er zijn maar zes menselijke werknemers nodig in het nieuwe hotel met 100 kamers, om alle processen in de gaten te houden. Maar die mensen kom je als toerist niet tegen, zij werken alleen achter de schermen.

hand-1571852_1920

Succesformule

Efficiency is de key tot succes bij dit concept. De robots zijn geprogrammeerd in verschillende talen, om elke toerist te kunnen helpen. Bij binnenkomst staat er een vriendelijke robot bij de receptie om je in te checken, er zijn robots die je koffers naar je kamer toe brengen en bij aankomst bij je kamers worden de deuren geopend door gezichtsherkenning, sleutels worden dus overbodig. En in de kamer wordt de temperatuur aangepast op basis van je lichaamstemperatuur. Alles lijkt vanzelf te gaan, maar alles is zo geprogrammeerd om het de toerist zo makkelijk mogelijk te maken met behulp van interessante technologieën.

Daarnaast draait de beleving bij dit concept een grote rol in de succesformule. Op deze manier in contact komen met robots is helemaal nieuw en vreemd, maar wel een beleving op zich voor een toerist. Een nieuwe manier van hospitality, die perfect past in het toekomstplaatje van slimme technologieën en robotica. Een verschuiving van menselijke gastvrijheid naar de efficiency en de geprogrammeerde gastvrijheid van robots.

Credits headerafbeelding: Henn-na hotel (CC)