In de reisbranche zijn veilingen aan de orde van de dag. Vakantieveilingen.nl heeft de trend ingezet. Door de explosieve groei zijn er intussen al vele andere initiatieven gestart. Een hotelkamer boeken kan ook via Hotelkamerveiling.nl.

De spanning maakt het leuk

Ik hoor het steeds vaker om me heen. “Je moet eens kijken bij Vakantieveilingen.nl, wij hebben laatst een 4-sterren hotel geboekt voor maar 35 euro per nacht.” Natuurlijk hoor je alleen de succesverhalen, maar goed. Feit is dat in februari via Vakantieveilingen.nl dagelijks 4.000 mensen een vakantie, uitje of ticket voor een evenement boekten.

Wat slim wordt toegepast is het veilen via het opbod principe. De prijs gaat hoger en hoger en tot de laatste seconde blijft het spannend of jij “gewonnen” hebt. Het spelelement is een belangrijke sleutel tot succes. Verder heeft Vakantieveilingen.nl het natuurlijk slim opgepakt door het assortiment breder in te zetten dan alleen vakanties. Uiteindelijk gaat het om volume. Als je een keer een kaartje hebt gekocht voor een evenement ben je de volgende keer wel warm gemaakt om ook op andere diensten te gaan bieden. Het enige nadeel van Vakantieveilingen vind ik dat je vooraf een profiel moet aanmaken. Hierbij moet je ook je bankrekeninggegevens achterlaten. Die gegevens zou ik pas na de inschrijving vragen en via een beveiligde omgeving.

Gaat Groupon een gevaar vormen?

Het zijn mooie tijden voor veilingsites, maar voor hoe lang? Trends komen en gaan op internet. Zeker bij prijsgedreven sites stappen klanten zo over naar de concurrent als er meer voordeel te behalen is. Wat te denken van Groupon.nl. Ook dit hoor ik steeds vaker: “Heb jij al eens wat gekocht via Groupon? Nee? Moet je echt doen hoor. De kortingen zijn gigantisch.” En ja, daar ga je dan….

Dit artikel is verschenen als column in het vakblad Twinkle.