Het finale panel op #etravel13 heeft Dorianne Richelle van Facebook verzorgd. Naast marketeer is zij in haar vrije tijd ook reiziger. Zij kwam met een backpack op het podium die gevuld was met Facebook merchandise artikelen, die zij gedurende haar presentatie aan het publiek uitgedeeld heeft voor goed beantwoorde vragen.

Op jacht naar de klant

Om steeds meer groei van online boekingen te realiseren wordt voor reisorganisaties steeds uitdagender. De locatie op zich zelf is niet meer zo onderscheidend en prijsinformatie is over op het internet te vinden. Daarnaast is het een lange weg, die de reiziger doorloopt als deze een reis boekt. Mensen gaan op een later moment boeken, veel hotelkamer worden 14 uur voor aanvang pas geboekt. Reisorganisaties moeten hierop flexibel inspelen.

People are the future of travel online marketing

De constante die er blijft is dat mensen blijven reizen en dat mensen elkaar blijven beïnvloeden om naar bepaalde plekken af te reizen. De mensen zelf zijn de toekomst van travel online marketing. Het draait hierbij ook niet om IP adressen, maar om echte mensen met een echte identiteit, dit ziet men ook bij facebook. Facebook kent circa 1,1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Daarnaast is het het grootste mobiele platform ter wereld op dit moment.

‘Likes’ in Nederland scoren hoog

Verhalen worden op Facebook op elk moment gedeeld. In Nederland deelt men voornamelijk likes, gevolgd van het posten van berichten en het plaatsen van reacties. 42% van de verhalen op Facebook zijn reisgerelateerde berichten. 36% van de bezoekers gaan sociale netwerken raadplegen om informatie rondom de reisbestemming op te zoeken. 50% van de reizigers bezoekt dan ook de officiële landenpagina van de reisbestemming en liked deze pagina en 46% checkt in op de bestemming zelf.

De juiste segmentatiecriteria voor de juiste reiziger

Facebook biedt een aantal van handige segmentatiecriteria om de juiste doelgroep op de juiste tijdstip aan te spreken. Eentje daarvan is ‘target audiences’. Hieronder valt meer het reisgedrag van de reiziger, bijvoorbeeld of diegene alleen gedurende het weekend reist en/of gedurende de week.

Waarom voeren wij eigenlijk nu discussies?

Ten eerste om het leven gemakkelijker te maken. Als merk zijnde is het hierbij een ‘must’ hier goed op in te spelen. Daarnaast willen ze relaties hebben, anderen helpen en het versterkt onze eigen identiteit.

Best practices

Merken die zich goed profileren bij hun doelgroep op Facebook zijn bijvoorbeeld L’Oréal Paris en KLM. Ze stellen de klant centraal en niet zozeer het eigen merk.

Alert blijven!

Momenteel is de trend gaande dat mensen bij Facebook afhaken omdat het volgens hen zo’n groot en onpersoonlijk platform is geworden. Dorianne geeft aan dat men bij Facebook nog duidelijker moet communiceren, dat men bij Facebook ook in kleine kringen discussies kan voeren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker dat bedrijven iets posten wat hun doelgroep op prijs stelt en dat men ze niet lastig valt met spam mailings.

Hoe zien jullie deze ontwikkelen? Hoe promoten jullie het eigen brand op facebook? Learnings die jullie nu meenemen?

Credits hoofdafbeelding: Richard Kok, Chef Redacteur en Community Manager Misset Horeca