• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Facebook en de impact van de verbonden reiziger #etravel13

11 juni 2013 door Alexander Lamprecht

Het finale panel op #etravel13 heeft Dorianne Richelle van Facebook verzorgd. Naast marketeer is zij in haar vrije tijd ook reiziger. Zij kwam met een backpack op het podium die gevuld was met Facebook merchandise artikelen, die zij gedurende haar presentatie aan het publiek uitgedeeld heeft voor goed beantwoorde vragen.

Op jacht naar de klant

Om steeds meer groei van online boekingen te realiseren wordt voor reisorganisaties steeds uitdagender. De locatie op zich zelf is niet meer zo onderscheidend en prijsinformatie is over op het internet te vinden. Daarnaast is het een lange weg, die de reiziger doorloopt als deze een reis boekt. Mensen gaan op een later moment boeken, veel hotelkamer worden 14 uur voor aanvang pas geboekt. Reisorganisaties moeten hierop flexibel inspelen.

People are the future of travel online marketing

De constante die er blijft is dat mensen blijven reizen en dat mensen elkaar blijven beïnvloeden om naar bepaalde plekken af te reizen. De mensen zelf zijn de toekomst van travel online marketing. Het draait hierbij ook niet om IP adressen, maar om echte mensen met een echte identiteit, dit ziet men ook bij facebook. Facebook kent circa 1,1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Daarnaast is het het grootste mobiele platform ter wereld op dit moment.

‘Likes’ in Nederland scoren hoog

Verhalen worden op Facebook op elk moment gedeeld. In Nederland deelt men voornamelijk likes, gevolgd van het posten van berichten en het plaatsen van reacties. 42% van de verhalen op Facebook zijn reisgerelateerde berichten. 36% van de bezoekers gaan sociale netwerken raadplegen om informatie rondom de reisbestemming op te zoeken. 50% van de reizigers bezoekt dan ook de officiële landenpagina van de reisbestemming en liked deze pagina en 46% checkt in op de bestemming zelf.

De juiste segmentatiecriteria voor de juiste reiziger

Facebook biedt een aantal van handige segmentatiecriteria om de juiste doelgroep op de juiste tijdstip aan te spreken. Eentje daarvan is ‘target audiences’. Hieronder valt meer het reisgedrag van de reiziger, bijvoorbeeld of diegene alleen gedurende het weekend reist en/of gedurende de week.

Waarom voeren wij eigenlijk nu discussies?

Ten eerste om het leven gemakkelijker te maken. Als merk zijnde is het hierbij een ‘must’ hier goed op in te spelen. Daarnaast willen ze relaties hebben, anderen helpen en het versterkt onze eigen identiteit.

Best practices

Merken die zich goed profileren bij hun doelgroep op Facebook zijn bijvoorbeeld L’Oréal Paris en KLM. Ze stellen de klant centraal en niet zozeer het eigen merk.

Alert blijven!

Momenteel is de trend gaande dat mensen bij Facebook afhaken omdat het volgens hen zo’n groot en onpersoonlijk platform is geworden. Dorianne geeft aan dat men bij Facebook nog duidelijker moet communiceren, dat men bij Facebook ook in kleine kringen discussies kan voeren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker dat bedrijven iets posten wat hun doelgroep op prijs stelt en dat men ze niet lastig valt met spam mailings.

Hoe zien jullie deze ontwikkelen? Hoe promoten jullie het eigen brand op facebook? Learnings die jullie nu meenemen?

Credits hoofdafbeelding: Richard Kok, Chef Redacteur en Community Manager Misset Horeca

Gerelateerde Berichten

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media, Travel Events, Trends Tags: etravel, Facebook, Social Media

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram reizen KLM technologie destinatiemarketing Facebook Airbnb Expedia Social Media Vakantiebeurs reviews hotels Booking.com travel onderzoek Google NHTV TUI TripAdvisor mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring