Facebook lanceert Home: vrienden als het middelpunt van mobiel. Een sterke troef voor Facebook, maar is het ook een sterke marketingtroef voor de reis- en gastvrijheidsbranche? Jazeker! In deze blogpost leg ik uit wat Facebook Home precies is, waarom Facebook het introduceert en hoe je er als travel marketeer je voordeel mee kunt doen.

Dit artikel is gebaseerd op een artikel op Marketingfacts van Aljo Hartgers.

Het is geen Facebooktelefoon geworden. En ook geen eigen OS, zoals andere geruchten ons deden geloven. Wat Facebook gisteren lanceerde ‘gaat verder dan een app’, aldus Mark Zuckerberg zelf. Met een eigen launcher kunnen Android-bezitters hun smartphone omtoveren in ‘een device waarin mensen centraal staan, in plaats van apps’. Mark Zuckerberg: “Our basic approach has been, let’s figure out how rich of an experience we can build that spans not just building an app but gets as deep into the system as we want.”

Waarom een launcher, en geen eigen smartphone? Zuckerberg vertelde onlangs in een interview met Fortune dat het voor hen dan onmogelijk zou zijn om een groot deel van hun gebruikers te bedienen: “If you build a phone, and it goes well, it sells low tens of millions of units. I mean, we serve a billion people. So even if we built a phone and 30 million people bought it, which would be a wild success, that would be 3% of the people we serve. We are not going to totally rotate our company to build something that is only going to help out 3% of our people in a good case.

Het nadeel van een app is dat je in je functies beperkt bent. De launcher gaat veel verder omdat het de gehele interactie van je telefoon overneemt. Hiermee is Facebook Home in staat de gebruiker constant binnen het platform te betrekken.

http://youtu.be/Lep_DSmSRwE

Facebook Home, wat is het precies?

Facebook Home is een launcher, waarbij het Android-toestel volledig in het teken staat van sociale contacten (lees: Facebook). In eerste instantie bestaat de ervaring uit vier onderdelen: Cover feedNotificationsChat heads en de App launcher.

Chat-Head-Preview en launcher

Cover feed

Facebook Home begint bij de Cover feed. Hier ziet de gebruiker zijn newsfeed, updates van vrienden en pagina’s. Volgens Facebook kun je hier eenvoudig doorheen bladeren en met een simpele dubbeklik de update liken, delen of een comment geven. De cover feed is zowel het lock-screen als het home-screen. Voor de marketeers: de beste updates bevatten dus een aantrekkelijke foto!

We also make it easy for people to engage with your content as they can simply double tap to like a post and comment right from cover feed.

Notifications

Met de notificaties krijgt de gebruiker realtime een bericht van een mention of van andere apps. Hierdoor blijft de betokkenheid met het platform via mobiel groot: elk bericht en elke mention komen direct binnen op het home screen.

We’ve made improvements to notifications to make them more engaging and easier for people to interact with.

apps-naast-elkaar

Chat heads

Deze functie is ideaal voor ontwikkelaars en eigenaren van apps: chats worden binnen een app gestart en kunnen daar afgewikkeld worden. Een app hoeft dus niet afgesloten te worden, gebruikers blijven betrokken in je applicatie.

Messages reach you no matter what you’re doing – whether you’re checking email, browsing the web, or listening to music.

App launcher

Facebook neemt de telefoon compleet over met Home. Ik ben geen Android-gebruiker, maar heb me door Danny Oosterveer laten vertellen dat vrijwel alle telefoonfuncties kunnen worden overgenomen, zoals bijvoorbeeld alle fysieke knoppen. Andere launchers, zoals de populaire Apex Launcher en Nova Launcher, werken op dezelfde manier. Home-gebruikers zullen hierdoor altijd in verbinding staan met hun Facebook newsfeed, vrienden en apps. Via de App launcher in Facebook Home kunnen gebruikers al hun vertrouwde apps starten vanuit Facebook Home.

It’s as easy to get to your apps in Home as it is on any other phone. Swipe up to see your favorite apps in the launcher. There’s also a screen containing all of your apps, and you can drag your favorite apps to the launcher.

Waarom Facebook Home?

Met Home heeft Facebook een sterke troef in handen. Twee weken geleden bleek uit onderzoek (in opdracht van Facebook uitgevoerd door IDC) dat bijna 33 minuten per dag via een smartphone op Facebook wordt rongebracht. Met Home kan dit alleen nog maar meer worden. Voor marketeers blijft een sterke contentstrategie belangrijker dan ooit.

The Next Web:
A launcher means Facebook can get Android users to install, and Android partners to preload Home as an additional option. It’s a genius move that ensures Facebook’s presence on the world’s most popular operating system becomes even more important.

Hoe zet je Facebook Home in als bedrijf in de reis- en gastvrijheidsbranche?

Home is niet alleen een sterke troef voor Facebook, ook voor marketeers in de reis- en gastvrijheidsbranche biedt het kansen. Zoals Aljo al schreef, een sterke contentstrategie blijft belangrijker dan ooit. Voor de reis- en gastvrijheidsbranche is het een ideale manier meer engagement te creëren. Drie tips om optimaal gebruik te maken van Facebook Home.

  1. Foto’s, foto’s, foto’s
    In de nieuwe News Feed worden foto’s groter weergegeven. Het belang van foto’s neemt nog verder toe doordat foto’s ook op het home- en vergrendelscherm van Facebook Home gebruikers te zien zijn. Foto’s spelen ook een belangrijke rol in de Facebook Graph Search, zorg er dus voor dat je de juiste zoekwoorden (hotelnaam, destinatie) koppelt (door middel van taggen of in de omschrijving) aan je eigen foto’s en de foto’s die gasten, bezoekers of klanten nemen.
  2. Check-in, please!
    Met Facebook Home wordt het nog makkelijker om in te checken via Facebook. Omdat check-ins ook in Graph Search van belang zijn is het aan te raden er voor te zorgen dat je gasten en bezoekers stimuleert om in te checken.
  3. Monitoren
    Doordat gebruikers van Facebook Home real-time notificaties krijgen en makkelijker kunnen reageren wordt het nog belangrijker om dicht op het vuur te zitten. Je krijgt hierdoor immers niet alleen sneller en makkelijker likes, maar het wordt ook laagdrempeliger om (negatieve) feedback te geven. Het is dus belangrijk om nauwlettend de reacties in de gaten te houden zodat je snel kunt schakelen als dat nodig is.