We zien de laatste weken vast allemaal door vrienden geclaimde Offers voorbij komen in onze Facebook Timeline. Organisaties kunnen namelijk via Facebook gemakkelijk hun aanbieding aan hun fans presenteren die vervolgens de aanbieding kunnen ‘claimen’. TUI Nederland is hier druk mee bezig en ik ben impressed. Ik ga met Dave Verzijl van TUI Nederland om tafel om eens te kijken hoe dat bij hun gaat, zo’n Facebook Offer.
Hoe werkt Facebook Offers?
Een organisatie plaatst een offer op haar timeline die Facebook fans kunnen claimen. Je hebt als organisatie simpelweg een extra optie in de tijdlijn, de Aanbieding. Die aanbieding kun je multi-channel inzetten, dus in de winkel of online, of allebei.
Als laatste stap geef je de promotie instellingen aan en kun je het gewenste bedrag en bereik kiezen voor je Offer.
Een claim van een Facebook Offer is echter vrijblijvend en betekent niet veel meer dan het laten versturen van een mail met daarin de aanbieding en een link naar de website alwaar je kan boeken. Je zit dus na het claimen niet direct aan de aanbieding vast. Maar na het claimen wordt de Facebook Offer, bijna onopgemerkt, gepost op de tijdlijn van de claimende persoon.
Waarom Facebook Offers?
We zijn bij TUI Nederland nu bijna 3 jaar actief op Facebook en hebben inmiddels veel veranderingen langs zien komen en nieuwe features geïntroduceerd zien worden. Zoals Facebook zoekt naar een manier om omzet te genereren, zoeken wij naar manieren om onze producten op een aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen. De recent geïntroduceerde Facebook Offers past daar heel goed in.
Jullie eerste Offer…
Op 21 september plaatsten we de eerste Facebook Offer op Arke Facebook. Dit was de Daily Dream Deal van die dag en had een verloopdatum van 1 dag. Het resultaat was nog niet heel bijzonder:
En toen?
Echter, de volgende dag plaatsten we een Facebook Offer op de ArkeFly Facebook pagina. Dit was een dusdanig goede aanbieding dat hij deze keer als een bom insloeg. Een halve week later stond de teller op 17.001 claims. Als die claims ook allemaal boekingen zouden worden, waren alle ArkeFly vluchten naar Dubai in één keer uitverkocht geweest.
De aanbieding van de offer was zo goed, dat we comments op Facebook tegen kwamen waarin mensen duidelijk te kennen gaven dat ze de prijs van de Offer niet geloofden en dachten dat het om een stunt ging en ze de aanbieding helemaal niet daadwerkelijk konden boeken. Ze moesten echter wel op de website van ArkeFly even de juiste aanbieding vinden:
Geen wonder dus dat de aanbieding van deze Offer uitverkocht raakte. Daarom hebben we besloten om vervolgens van meer tickets naar Dubai prijzen te verlagen en de Offer nog even door te laten gaan.
Wat is jouw verwachting van Facebook Offers?
Mijn verwachting is dat de nieuwigheid van Facebook Offers er snel af zal zijn omdat het door partijen te makkelijk gebruikt zal gaan worden voor minder interessante aanbiedingen. Op dit moment kan het goed werken vanwege de nog relatieve onbekendheid ervan. Maar indien je aanbieding goed is, geloof ik wel dat Facebook Offers over een langere termijn interessant kan blijven voor de consument.
Hoe gaat het verder met TUI Nederland op Facebook?
Facebook staat bij ons hoog op de prioriteitenlijst en dat betaalt zich uit. Arke was een tijd lang de hoogst genoteerde reisorganisatie in de Marketingfacts Engagement Top 100 en is inmiddels de grootste reisorganisatie op Facebook, Arke Gay Vakanties is de grootste Nederlandse gay-themed Facebook pagina, onze Facebook actie “Ontdek de wereld in 1 week” is een doorslaand succes en afgelopen vrijdag hebben we in samenwerking met Sneeuwhoogte.nl een schitterende actie rond ons wintersport product gelanceerd genaamd “Deel en Win(tersport)!”.
Over Dave Verzijl
Dave Verzijl is Online & Social Media Marketeer bij TUI Nederland. TUI Nederland is bekend van merken als Arke, ArkeFly, KRAS.NL, Holland International, Sunplugged, ROBINSON, KidsWorldClub en Lastminute.nl. Dave was o.a. werkzaam bij Ordina als technisch consultant, als gecertificeerd MCSD.NET developer bij Tam Tam en als webanalist bij een internetbureau. Bij TUI Nederland houdt hij zich voornamelijk bezig met online partnerships en social media marketing.
Twitter | LinkedIN
Dave, onwijs bedankt voor je verhaal en het kijkje in de sociale keuken bij TUI!
3 reacties
Hoi, bedankt voor dit delen van dit verhaal!
Kunnen jullie ook iets zeggen over de evt. Facebook-kosten? Ging alles via het eigen netwerk (likers) of is er ook betaald voor displays en/of clicks daarbuiten?
Ben benieuwd.
Groet, Petra van den Broek
In totaal hebben we enkel €8,- aan kosten gemaakt aan Facebook Ads. Dit is een vereiste van Facebook om een Offer te plaatsen. Het resultaat is verder puur door eigen fans en het virale effect bereikt.
Dave Verzijl
abdulkadir naar kenia