• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Arke’s fanbase groeit naar 130.000 Facebook fans door succesvolle campagne

8 november 2012 door Dave Verzijl

In zes weken tijd raasde de Facebook pagina van Arke uit naar de Top25 van grootste Facebookpagina’s van Nederland (bron: PageMonitor.nl stand 1 november jl.) en de de grootste in de categorie Reizen/Vrije tijd (bron: FacebookMonitor.nl *). Op 1 juni had Arke nog 10.000 fans, nu staat de teller op ruim 130.000. Hierbij is het interessant om te weten dat 94% van onze fans Nederlanders zijn, het overgrote gedeelte vrouw is en de populairste leeftijdsgroep tussen 25-34 jaar is. Waar al die fans ineens vandaan komen? Onder andere van onze succesvolle campagne ‘Ontdek de wereld in 1 week’. Ik deel hier de learnings.

Campagne en resultaten

Arke groeide op Facebook door de succesvolle actie ‘Ontdek de wereld in 1 week’, onze eerste geïntegreerde social media campagne. Op de dag voor de start van de campagne, 18 september, had Arke 25.343 fans. Op de eerste dag na de campagne, 1 november, had Arke 130.111 fans.

Het actiemechanisme is zelf bedacht en redelijk eenvoudig;  iedere dag wordt een vraag gesteld over één van de zeven door ons gekozen wereldbestemmingen. Geef antwoord en speel de volgende dag de volgende vraag. Na zeven dagen heb je alle vragen beantwoord en heb je zeven kansen op een Wereldvakantie naar keuze uit de zeven bestemmingen. Iedereen startte met dezelfde vraag, ongeacht op welke dag je voor het eerst meespeelt. Inmiddels is de Facebook actie ten einde en is de winnaar van de Wereldvakantie bekend gemaakt.

Niet alleen het directe bereik (de fans) groeide, ook het indirecte bereik, de ‘Vrienden van fans’. Dit aantal steeg 145% tot 9.141.288. Hoeveel hiervan Nederlandse fans zijn, is helaas niet inzichtelijk. Hoewel het geen doelstelling was, heeft de traffic naar onze website vanuit deze Facebook actie heeft inmiddels drie keer meer omzet opgeleverd dan de bouw en promotie ervan heeft gekost.

Promotie

De promotie verliep via de eigen fanbase, Facebook Ads, onze nieuwsbrief, Facebook bloggers en een Weblog. De belangrijkste betaalde trafficbron was Facebook Ads, via dit kanaal hebben we diverse strategieën uitgetest. Eén van de best converterende advertenties was een Sponsored Post.

Naast betaalde promotie werd het succes ook gestimuleerd door viraal effect. Dit was goed voor ongeveer 40% van het totale verkeer naar de actie. Dit virale effect werd bereikt door het plaatsen van een post op de tijdlijn van de deelnemer na het beantwoorden van de eerste vraag en het uitnodigen van vrienden voor de actie. Dit werd door 68% van de deelnemers gedaan. Ieder gepubliceerd verslag werd door gemiddeld veertien mensen gezien. In slechts 0,069% van de gevallen werd dit verslag door iemand verborgen of als spam gemarkeerd.

 Learnings

  • Mobiel wordt steeds groter. Nog te vaak zie ik Facebook acties langskomen zonder een mobiele versie of met een mobiele versie die niet goed is uitgewerkt. Je mist hiermee een steeds groter wordend deel van je bezoek en wekt irritaties op bij mensen die via mobiel reageren op je uitnodigingen deel te nemen aan je actie. Mobile devices vertegenwoordigen een groter aandeel dan we ons realiseren; bijna 30% van het bezoek aan ‘Ontdek de wereld in 1 week’ deed dit vanuit Facebook Mobile. Een versimpelde versie van de actie zorgde ervoor dat de beleving ook op een mobile device perfect werkte. Helaas is fangating op mobiel nog niet ideaal en moesten we het daardoor doen met een kleine like-button die soms voor wat onduidelijkheid zorgde. Hopelijk biedt Facebook hier binnenkort een oplossing voor.
  • De inzet van Facebook bloggers was niet erg succesvol. In ons geval leidde deze inzet veelal tot het inspiratieloos uitspugen van onze voorbeeldcontent naar de groep volgers van de bloggers. Iets wat we zeker niet meer zullen inzetten op deze manier.
  • Viraal succes kan je tot op zekere hoogte niet afdwingen, maar ‘ontstaat’. Hard schreeuwen dat men je actie moet liken en delen zal minimaal effect hebben. Vermijd ook altijd bedrijven die je een ‘viral’ willen verkopen.
  • De Facebook EdgeRank zorgt ervoor dat het vrijwel onmogelijk is om op natuurlijke manier op IPM+ te concurreren met kleinere Facebook pagina’s. Je ziet dan ook bijna geen sites uit de ‘Top 50 Facebook pagina’s’ in de ‘Engagement Top 25’ van TravelNext staan.Aan het begin van de actie deden we het erg goed in deze lijst, maar op dit moment staan we niet genoteerd. Dit komt door het grote aantal fans, waardoor het delen van dit aantal met de som van likes, shares en comments niet meer resulteert in hoge percentages.
  • Wees duidelijk over Facebook App Toegangsrechten. Na het beantwoorden van de eerste vraag werd toestemming gevraagd voor inzage in je algemegegevens en je e-mailadres. Deze zijn nodig om, volgens de regels van Facebook, contact op te kunnen nemen met de winnaar buiten Facebook om. Hoewel we duidelijk kenbaar maakten dat de gegevens alleen gebruikt zouden gaan worden voor het informeren over de winnaar, haakt circa 32% op deze stap af.
  • Wees duidelijk over de reden en toepassing van de de informatie en rechten die je vraagt van de gebruiker. Dit zorgde bij deze actie voor slechts 0,044% aan spamklachten.
  • Betrek bestaande fans in je actie; zij kunnen de ambassadeur worden voor je succes.

Wat kon beter

  • De Facebook actie ging later live dan onze overige on- en offline uitingen. Dit kwam vooral door de korte tijd die we hadden om de actie te bouwen  en het oplossen van de laatste bugs. Vanzelfsprekend is het beter om tegelijk met de on- en offline uitingen de actie live te zetten.
  • We hebben niet alle opties benut om deelnemers terug te laten komen voor het spelen van een volgende vraag.
  • Tot op heden zijn we niet erg succesvol geweest in het creeren van traffic vanuit onze e-mail nieuwsbriefleden naar onze Facebook pagina.

What’s next?

Voor mijzelf werd tijdens het opzetten van deze actie weer bevestigd om vooral eigenwijs te blijven en niet direct af te gaan op wat je concullega’s doen en wat ‘experts’ zeggen. Vertrouw op je eigen kunnen, op je eigen gevoel. Natuurlijk, het aantal fans is niet het enige wat telt. Maar zeg nu zelf; het is toch wel fijn om een groep fans te mogen engagen die de gehele Nederlandse Facebook populatie als achterban heeft.

Op dit moment houden we ons even rustig en doen we ons best om de engament te verbeteren en fans te behouden. Achter de schermen zijn we inmiddels druk bezig met een volgende actie die totaal anders zal zijn dan ‘Ontdek de wereld in 1 week’.

Vragen of opmerkingen, laat ze achter in een reactie!

* De Facebookpagina “De ZON” bestaat voor meer dan de helft uit Belgische fans.

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal Marketing vraagt Facebook fans een naam te geven aan hun wandelroute!

    Met een uitgebreid  Wandelnetwerk en Ommen als Wandelgemeente van het jaar 2013 is het Vechtdal…

  • 11 richtlijnen voor een succesvolle campagne - De Gouden Kras 2014

    Vorige week zijn we bij Kras gestart met onze Gouden Kras campagne. Een actie waarbij…

  • Hoe bereik je 440.000 Facebookfans - door Arke

    Wat vier jaar geleden begon als een voorzichtige eerste post, groeide snel uit tot de…

Categorie: E-commerce Tags: Arke, dave verzijl, Facebook, Google Travel, TUI

Over Dave Verzijl

Dave Verzijl is Social Media Marketeer & Community Manager bij TUI Nederland. TUI Nederland is bekend van merken als TUI, KRAS en Holland International. Dave was o.a. werkzaam bij Ordina als consultant, als gecertificeerd MCSD.NET webdeveloper bij Tam Tam en als webanalist bij internetbureau Prisma-IT. Bij TUI Nederland liet hij met slimme, zelf ontwikkelde campagnes de Facebookpagina van TUI groeien van 0 tot 490.000 fans. Op Facebook en Twitter behoort TUI tot te grootste merken van Nederland. Volg Dave Verzijl op Twitter, Instagram, LinkedIN en bezoek zijn rondreis weblog Alledagenreizen.nl.

Lees Interacties

Reacties

  1. Tim de Vrind zegt

    8 november 2012 om 16:29

    Hoi Dave,

    Mooi stuk, goede learnings en dank voor de openheid. inderdaad opmerkelijk dat men zoo bang is voor SPAM dat 32% afhaakt, dit grote aantal had ik niet verwacht. Dacht eerder aan 10%. Ben benieuwd naar de volgende actie.

    • Dave Verzijl zegt

      8 november 2012 om 19:36

      Bedankt voor je reactie. Het afhaakpercentage is inderdaad hoog. De door Facebook gebruikte terminologie helpt hier ook niet echt bij. Op mobiel krijg je de term “Installeren” voor je kiezen en op desktop “Naar app gaan”. Dat zijn nou niet de meest duidelijke termen die je kunt verzinnen voor de toepassing.

  2. Marthijn Tabak zegt

    8 november 2012 om 16:53

    Tof gedaan Dave! Ben wel benieuwd hoe actief deze nieuwe leden blijven. Hoe groot is de stijging in activiteit/bereik na afloop van de actie?

    • Dave Verzijl zegt

      8 november 2012 om 19:53

      Leuk dat je reageert. Het is nu nog wat vroeg om uitspraak te doen over de activiteit van deze nieuwe leden. Sinds het einde van de actie hebben we slechts vier keer een bericht gepost en een één keer de omslagfoto gewijzigd. Ook hebben we geen promoted posts ingezet.
      Van deze vier berichten was eentje zeer populair met ruim 5.500 interacties en eentje met wintersport als thema, wat doorgaans minder goed scoort bij ons.

      Wat ik wel zie, is dat we sinds het einde van de actie iedere dag een paar promille aan fans verliezen. Ook zonder dat er een post is gedaan. Als ik naar de Facebook Page Insights kijk, ga ik er van uit dat dit na-ijl effect binnen een paar weken over zal zijn.

  3. Wesley Put-van den Beemt zegt

    12 november 2012 om 22:02

    Hallo Dave,

    Bedankt voor het sharen van jullie persoonlijke verhaal. Ik ga deze case study morgen delen met mijn studenten in mijn les over online marketing communications.

    Groeten,
    Wesley

  4. Sander Valk zegt

    13 november 2012 om 16:41

    Hi Dave,

    Bedankt voor de goede learnings. Ik ben alleen benieuwd wat de leeftijd is van de fans die je met deze actie (voornamelijk) hebt binnengehaald. Is deze anders dan verwacht en past deze bij de doelgroep die je doorgaans aan wil spreken in dit kanaal?

    PS Heb je misschien nog ergens een linkje naar de app, ik ben benieuwd hoe deze eruit ziet.

  5. Eveline zegt

    5 januari 2013 om 12:11

    Super dat deze info gedeeld wordt!
    Erg leerzaam en wat een top resultaat zeg, daar kun je trots op zijn! 🙂

  6. Erik zegt

    17 januari 2013 om 22:15

    Zou leek grappig me iets met kind en kelges van de via ferrata U sinds waarschijnlijk de Passo Pian delle Fugazze zeer reisde of er zijn andere manieren die niet zijn opgemerkt

Trackbacks

  1. De top 10 blogs van 2012 op TravelNext - TravelNext schreef:
    31 december 2012 om 13:13

    […] Dave deelt met ons de learnings van een succesvolle campagne die de Facebookpagina van Arke heeft doen groeien van 10.000 naar 130.000 fans in enkele maanden. Lees verder.. […]

  2. Een kijkje in het leven van Dave Verzijl, Social Media Marketeer TUI schreef:
    4 april 2013 om 12:36

    […] als de (potentiële) fan. Het resultaat is een Top10 positie voor Arke met ruim 190.000 volgers en een flink aantal volgers voor ArkeFly, Club ROBINSON, Arke Gay Vakanties en […]

  3. Facebook Offers van ArkeFly gaan als een speer - TravelNext schreef:
    30 september 2014 om 21:16

    […] Arke Gay Vakanties is de grootste Nederlandse gay-themed Facebook pagina, onze Facebook actie “Ontdek de wereld in 1 week” is een doorslaand succes en afgelopen vrijdag hebben we in samenwerking met Sneeuwhoogte.nl een […]

  4. De 440.000 Facebook fans van Arke - TravelNext schreef:
    5 november 2014 om 14:30

    […] die naadloos aansluiten op onze multichannel campagnes. De eerste geïntegreerde campagne leverde 100.000 nieuwe fans op. Door de andere acties bereikten we op 26 september 2013 de mijlpaal van 250.000 fans en […]

  5. Waardevolle social media content leidt tot interactie #etravel15 - TravelNext schreef:
    11 juni 2015 om 16:10

    […] dat kon. In vier jaar tijd groeide het aantal fans naar inmiddels 450.000. Dit realiseerde ik door acties te ontwikkelen waarin slim gebruik werd gemaakt van de inmiddels door Facebook uitgefaseerde fangating […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media TUI Airbnb KLM onderzoek Expedia destinatiemarketing Google reviews technologie NHTV hotels instagram mobiel TripAdvisor Facebook Vakantiebeurs reizen travel Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext