Schermafbeelding 2013-12-02 om 11.55.54

Volgens Marketing Week is Facebook van plan om de reisindustrie in de komende maanden flink te plezieren met een aantal evenementen, onderzoeken en advertentietargeting mogelijkheden. Het lijkt erop dat Facebook verandert van het snelst groeiende advertentieplatform tot een van de grootste in 2014.

Reorganisatie sales

In de afgelopen maanden is Facebook haar sales afdeling geleidelijk aan gaan reorganiseren. Ze zullen zich meer op branches gaan richten, dan dat ze zich richten op de aparte landen. Daarbij zijn ze voornamelijk op zoek naar vertegenwoordigers voor de reisbranche, die de uitgaven van de sector meer in lijn brengen met de grotere sectoren, zoals de financiële.

Facebook is aanwezig tijdens alle fasen van reizen

Deze week heeft Facebook een meeting georganiseerd met de top 40 van hun toekomstige klanten om een onderzoek te presenteren die uitwijst dat Facebook prominent is in alle fasen van het reizen (dromen, plannen, boeken, reizen en nagenieten).

Het onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van de gebruikers (52%) zegt dat ze op Facebook begonnen te dromen over hun volgende vakantie, nog voordag ze geboekt hadden. Zelfs 95% van de mensen gebruikt Facebook voor tips voor toeristische activiteiten voordat ze op vakantie gaan.

Andy Pang, Measurementsolutions head van Facebook UK, zegt tegen Marketing Week dat hij hoopt dat de studie zal helpen om reisorganisaties het sociale netwerk te een belangrijk onderdeel te laten uitmaken van hun marketingdoelen. Hij voegt eraan toe dat de reisindustrie bij Facebook een belangrijke focus zal krijgen in 2014.

Veel van de marketing in de reisindustrie is gericht op SEO, echter is dat enkel van belang bij de plannings- en orientatiefase van de reiziger. Dit onderzoek wijst uit dat Facebook aanwezig is bij alle vijf de stadia die een reiziger door maakt. Vrienden en families op een foto op het strand voegt veel meer waarde toe aan de foto dan wanneer het een leeg strand is op een foto die gemaakt is voor een brochure.

Verbeteren tools voor targeting

Facebook wil bedrijven aanmoedigen om hun nieuwe Custom Audiences Tool te gebruiken om hun eigen CRM databases te koppelen aan de gebruikersgegevens van Facebook. Op die manier kunnen ze hun klanten beter segmenteren.

Facebook wil daarnaast ook haar advertentietargeting nog verder verbeteren zodat merken hun doelgroep verder kunnen segmenteren tot een groep die ‘travel intenders’ heet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciaal soort algoritme die kan voorspellen wanneer de consument het web zal betreden met de intentie om een vakantie te gaan boeken in de komende tijd. Hierop kunnen merken dan inspelen.

Bron: Marketing Week