• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Favoroute aan het woord: Weg met de oubollige reisgids, welkom reisgids 2.0!

26 november 2014 door Frederieke Wolter

In deel 2 van het drieluik Connecting Travelers, zoomen we met Frederieke Wolter verder in op de oubollige reisgids en de reisgids 2.0. Wat is er veranderd? En waarom? Reisgidsen kunnen makkelijker, leuker en hipper. En betalen? Dat gaat gewoon volgens het Blendle model.

De gemiddelde Nederlander reist vaker, verder en zelfstandiger, mede door de enorme beschikbaarheid aan informatie. Vijftig jaar geleden reisde de Nederlander voornamelijk in georganiseerde groepen; er was minder bekend over bestemmingen en culturen en, niet onbelangrijk, verre reizen waren toen nog ‘eng’. Dit is een gegeven dat we nu in bijvoorbeeld de jongere reismarkt van China ook nog veel zien: de gemiddelde Chinees reist het liefst nog in groepen. Inmiddels reist de gemiddelde Nederlander zelfstandig de wereld rond en blijken traditionele informatiemiddelen niet (volledig) meer te voldoen. Een nieuwe vorm van reizen vraagt daarom om een nieuwe vorm van informatie.

De reis online kunnen plannen

Volgens de reistest van Riksja Travel reist de gemiddelde Nederlander anno 2014 het liefst als ontdekkingsreiziger (21%). Wij, Nederlanders, kiezen voor individuele keuzevrijheid en verkennen de bestemming het liefst met een eigen reisboekje. Deze vraag naar een nieuwe stijl van reizen zette mij tot het idee van Favoroute. Ik wilde mijn reis online kunnen plannen, maar moest hiervoor verschillende informatiebronnen – zowel online als offline – raadplegen om vervolgens mijn eigen planning in een spreadsheet te kunnen maken. Dit moest toch gemakkelijker kunnen!

Bij Favoroute kunnen reizigers nu hun reis voor vertrek online plannen, door middel van het maken van een gepersonaliseerde reisgids. Reisgidsen van professionele reisbloggers en -journalisten (de Travel Designers) kunnen aangepast worden naar de reiziger’s eigen route, zodat een reiziger een reisgids heeft van zijn persoonlijke reis. Steeds meer verhalen komen naar voren van reizigers waarvan de dikke en zware reisgids niet meer accuraat is en waarvan ongebruikte delen eruit gescheurd worden. Met een telefoon of tablet in de hand heeft iedere reiziger nu toegang tot de informatie die voor hem relevant is. Reizigers kunnen hun route inplannen van dag tot dag, of kiezen voor alleen díe bestemmingsinformatie waarvan zij denken dat zij die nodig zullen hebben tijdens hun reis.

Bestemmingsinformatie geschreven door professionals

Om de best mogelijke bestemmingen en content op het platform te krijgen, hebben we ervoor gekozen om deze content te laten schijven door digital influencers: professionele reisbloggers en -journalisten. Deze influencers zijn fanatieke reizigers met vaak journalistieke achtergrond die hun kennis online delen via blogs en communities. Door het schrijven van online reisgidsen met verschillende type bloggers en journalisten, kunnen reizigers content kiezen die aansluit bij hun manier van reizen en die up-to-date is. Inmiddels hebben ongeveer 80 Nederlandse Travel Designers zich aangesloten bij Favoroute om gidsen te schrijven voor onder andere de budget reiziger, de luxe reiziger, de solo reiziger en de reiziger met kinderen. Daarnaast worden ook de eerste gidsen geschreven door internationale Travel Designers uit de VS, Duitsland en Italië voor een variëteit in taal en expertise. Reizigers hebben behoefte aan gepersonaliseerde informatie die past bij hun manier van reizen, zodat de gegeven hotspots en accommodaties aansluiten bij hun wensen. Deze informatie maakt het plannen van de reis voor de reiziger makkelijker en inspirerender en zo krijgt iedereen zijn unieke reisgids.

Favoroute meets Blendle model

Hoewel veel informatie op het internet gratis aangeboden wordt, moet kwaliteit beloond worden. Wij zijn voor een open benadering en kiezen ervoor om alle informatie op Favoroute volledig publiek te maken terwijl de reiziger zijn reis aan het plannen is. Zodra een reiziger met verschillende bestemmingen een eigen route heeft gecreëerd, kunnen de losse bestemmingen afgerekend worden, om als een mobiele app of geprinte reisgids mee te nemen op reis. Zo betaalt de reiziger kleine bedragen per bestemming (vanaf €0,80) voor de informatie die voor hem relevant is en waarmee hij zijn eigen persoonlijke reisgids bouwt. Het verdienmodel is hier vergelijkbaar met dat van Blendle, waarin losse artikelen een persoonlijke krant maken. Onze reisgidsen worden meteen digitaal aangeboden wat voordelen heeft ten opzichte van de traditionele papieren reisgids. De reisgidsen zijn hierdoor up-to-date, interactief en persoonlijk.

Travel Designers kunnen hun gidsen en bestemmingen aanpassen op het moment dat restaurants of accommodaties niet meer bestaan, waardoor de reiziger altijd de laatste versie mee op reis neemt. Daarnaast zijn onze reisgidsen interactief met online kaarten waarop spots en accommodaties te vinden zijn, die je naar de juiste locatie kunnen navigeren.

Tot slot is het grootste voordeel vergeleken met de traditionele reisgids dat reizigers een ‘tailor-made’ of persoonlijke gids creëren, waarbij zij alleen die informatie kunnen terugvinden die interessant is voor hen; geen gedoe meer met verschillende budgetschalen en bestemmingen waar je niet naartoe reist. Bij Favoroute geloven wij dat we het reizen anno 2014 makkelijker kunnen maken met onze reisgidsen en de grootste online marktplaats voor reisgidsen worden. Weg met de oubollige reisgids, welkom reisgids 2.0!

Gerelateerde Berichten

  • Favoroute ontwikkelt zich tot een BBC platform met reisgidsen

    Favoroute is het eerste reisplatform dat met verschillende reisorganisaties samenwerkt en heeft zich hierdoor ontwikkeld tot…

  • Connected travelers: duo interview met experts Favoroute en Traveldiaries

    Reizigers kunnen als geen ander beschrijven waarom hun reis de moeite waard is en de…

  • Traditionele reisgidsen ingehaald door travel sharing platformen

    Wie op reis gaat, komt al snel in aanraking met reisgidsen. Niet zo gek, want dertig…

  • Favoroute ontwikkelt zich tot een BBC platform met reisgidsen

    Favoroute is het eerste reisplatform dat met verschillende reisorganisaties samenwerkt en heeft zich hierdoor ontwikkeld tot…

  • Connected travelers: duo interview met experts Favoroute en Traveldiaries

    Reizigers kunnen als geen ander beschrijven waarom hun reis de moeite waard is en de…

  • Traditionele reisgidsen ingehaald door travel sharing platformen

    Wie op reis gaat, komt al snel in aanraking met reisgidsen. Niet zo gek, want dertig…

Categorie: Startups Tags: Favoroute, papieren reisgids

Over Frederieke Wolter

Frederieke Wolter is de oprichter van reisgidsplatform Favoroute. In 2011 besloot zij haar baan op te zeggen om Favoroute op te richten. Frederieke heeft Innovation Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gestudeerd en heeft o.a. in Silicon Valley en voor KPN gewerkt.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. It’s time to leave the old travel guide, welcome travel guide 2.0! | Favoroute schreef:
    27 november 2014 om 13:28

    […] The article can be found on: https://www.travelnext.nl/favoroute-aan-het-woord-weg-met-de-oubollige-reisgids-welkom-reisgids-2-0.h… […]

  2. Succesformule voor travel: Focus op customer experience en centricity - TravelNext schreef:
    16 maart 2015 om 11:19

    […] geleden gedacht dat je via een app je ideale reis kon samenstellen en dat je mobiel vervolgens je reisgids, portemonnee, vertaler en fotoalbum in één zou zijn? Een reis is zoveel meer dan een product dat […]

  3. Lonely Planet lanceert eindelijk een nieuwe cityguides app | TravelNext schreef:
    12 februari 2016 om 10:08

    […] met Lonely Planets was al langer ‘uit de mode’ volgens experts van o.a. Favoroute. Reizigers kunnen nu naast informatie over verschillende bestemmingen via de site en de boeken van […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Social Media reizen mobiel Facebook Google TUI instagram TripAdvisor reviews KLM destinatiemarketing Vakantiebeurs technologie Airbnb NHTV Expedia onderzoek hotels Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring