In deel 2 van het drieluik Connecting Travelers, zoomen we met Frederieke Wolter verder in op de oubollige reisgids en de reisgids 2.0. Wat is er veranderd? En waarom? Reisgidsen kunnen makkelijker, leuker en hipper. En betalen? Dat gaat gewoon volgens het Blendle model.

De gemiddelde Nederlander reist vaker, verder en zelfstandiger, mede door de enorme beschikbaarheid aan informatie. Vijftig jaar geleden reisde de Nederlander voornamelijk in georganiseerde groepen; er was minder bekend over bestemmingen en culturen en, niet onbelangrijk, verre reizen waren toen nog ‘eng’. Dit is een gegeven dat we nu in bijvoorbeeld de jongere reismarkt van China ook nog veel zien: de gemiddelde Chinees reist het liefst nog in groepen. Inmiddels reist de gemiddelde Nederlander zelfstandig de wereld rond en blijken traditionele informatiemiddelen niet (volledig) meer te voldoen. Een nieuwe vorm van reizen vraagt daarom om een nieuwe vorm van informatie.

De reis online kunnen plannen

Volgens de reistest van Riksja Travel reist de gemiddelde Nederlander anno 2014 het liefst als ontdekkingsreiziger (21%). Wij, Nederlanders, kiezen voor individuele keuzevrijheid en verkennen de bestemming het liefst met een eigen reisboekje. Deze vraag naar een nieuwe stijl van reizen zette mij tot het idee van Favoroute. Ik wilde mijn reis online kunnen plannen, maar moest hiervoor verschillende informatiebronnen – zowel online als offline – raadplegen om vervolgens mijn eigen planning in een spreadsheet te kunnen maken. Dit moest toch gemakkelijker kunnen!

Bij Favoroute kunnen reizigers nu hun reis voor vertrek online plannen, door middel van het maken van een gepersonaliseerde reisgids. Reisgidsen van professionele reisbloggers en -journalisten (de Travel Designers) kunnen aangepast worden naar de reiziger’s eigen route, zodat een reiziger een reisgids heeft van zijn persoonlijke reis. Steeds meer verhalen komen naar voren van reizigers waarvan de dikke en zware reisgids niet meer accuraat is en waarvan ongebruikte delen eruit gescheurd worden. Met een telefoon of tablet in de hand heeft iedere reiziger nu toegang tot de informatie die voor hem relevant is. Reizigers kunnen hun route inplannen van dag tot dag, of kiezen voor alleen díe bestemmingsinformatie waarvan zij denken dat zij die nodig zullen hebben tijdens hun reis.

Bestemmingsinformatie geschreven door professionals

Om de best mogelijke bestemmingen en content op het platform te krijgen, hebben we ervoor gekozen om deze content te laten schijven door digital influencers: professionele reisbloggers en -journalisten. Deze influencers zijn fanatieke reizigers met vaak journalistieke achtergrond die hun kennis online delen via blogs en communities. Door het schrijven van online reisgidsen met verschillende type bloggers en journalisten, kunnen reizigers content kiezen die aansluit bij hun manier van reizen en die up-to-date is. Inmiddels hebben ongeveer 80 Nederlandse Travel Designers zich aangesloten bij Favoroute om gidsen te schrijven voor onder andere de budget reiziger, de luxe reiziger, de solo reiziger en de reiziger met kinderen. Daarnaast worden ook de eerste gidsen geschreven door internationale Travel Designers uit de VS, Duitsland en Italië voor een variëteit in taal en expertise. Reizigers hebben behoefte aan gepersonaliseerde informatie die past bij hun manier van reizen, zodat de gegeven hotspots en accommodaties aansluiten bij hun wensen. Deze informatie maakt het plannen van de reis voor de reiziger makkelijker en inspirerender en zo krijgt iedereen zijn unieke reisgids.

Favoroute meets Blendle model

Hoewel veel informatie op het internet gratis aangeboden wordt, moet kwaliteit beloond worden. Wij zijn voor een open benadering en kiezen ervoor om alle informatie op Favoroute volledig publiek te maken terwijl de reiziger zijn reis aan het plannen is. Zodra een reiziger met verschillende bestemmingen een eigen route heeft gecreëerd, kunnen de losse bestemmingen afgerekend worden, om als een mobiele app of geprinte reisgids mee te nemen op reis. Zo betaalt de reiziger kleine bedragen per bestemming (vanaf €0,80) voor de informatie die voor hem relevant is en waarmee hij zijn eigen persoonlijke reisgids bouwt. Het verdienmodel is hier vergelijkbaar met dat van Blendle, waarin losse artikelen een persoonlijke krant maken. Onze reisgidsen worden meteen digitaal aangeboden wat voordelen heeft ten opzichte van de traditionele papieren reisgids. De reisgidsen zijn hierdoor up-to-date, interactief en persoonlijk.

Travel Designers kunnen hun gidsen en bestemmingen aanpassen op het moment dat restaurants of accommodaties niet meer bestaan, waardoor de reiziger altijd de laatste versie mee op reis neemt. Daarnaast zijn onze reisgidsen interactief met online kaarten waarop spots en accommodaties te vinden zijn, die je naar de juiste locatie kunnen navigeren.

Tot slot is het grootste voordeel vergeleken met de traditionele reisgids dat reizigers een ‘tailor-made’ of persoonlijke gids creëren, waarbij zij alleen die informatie kunnen terugvinden die interessant is voor hen; geen gedoe meer met verschillende budgetschalen en bestemmingen waar je niet naartoe reist. Bij Favoroute geloven wij dat we het reizen anno 2014 makkelijker kunnen maken met onze reisgidsen en de grootste online marktplaats voor reisgidsen worden. Weg met de oubollige reisgids, welkom reisgids 2.0!