“Flickr, is dat niet die foto website die op sterven na dood is?” is wat ik dacht toen ik op verschillende websites nieuws over ‘het nieuwe Flickr’ zag verschijnen. Eén bezoek aan de vernieuwde site was echter genoeg om me te overtuigen: ik ga Flickr gebruiken en ik verwacht dat er met mij nog vele anderen zijn. En dat is precies de reden dat destinatie marketeers het ook moeten gaan gebruiken.

Nieuwe ronde

Zodra je Flickr bezoekt zie je direct dat het design van de site flink onder handen is genomen. Het ziet er strak uit en is, zoals je mag verwachten van een foto-site, visueel sterk.

Voorheen kon je slechts 100 mb aan foto’s per maand uploaden en de foto’s waren gebonden aan een maximum grootte van 10 mb per stuk. In ‘het nieuwe Flickr’ is de maximum grootte per foto 200 mb en het is nu ook mogelijk om video’s tot 3 minuten (met een maximum van 1 gigabyte) in HD kwaliteit te uploaden. De grootste verbetering van allemaal is nog wel de opslagruimte: vanaf nu krijg je (gratis) 1 terabyte aan opslagruimte! Hoeveel dat is? Met een 8 megapixel camera (zoals in een iPhone 5 of Samsung Galaxy SIII) zijn dat 436.906 foto’s.

terabyte 8mp

Nieuwe kansen

Ik kan dus voortaan al mijn (vakantie)foto’s gratis opslaan op Flickr en als échte Nederlander ben ik hier uiteraard erg van gecharmeerd! Mijn inschatting is dan ook dat het platform in ons land hierdoor een nieuwe boost zal krijgen. In eerste instantie zal dit voornamelijk in de laatste fase (sharing) van het reisproces zijn, maar het is niet ondenkbaar dat het platform ook in de inspiratiefase een rol gaat spelen. Mocht dit het geval zijn, dan kunnen de drie onderstaande tips je als (destinatie)marketeer op weg helpen.

  1. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

    Net als bij de Instagram tips, geldt ook voor Flickr dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Hoe mooier de foto, hoe beter deze jouw destinatie promoot. Dit betekent overigens nog steeds niet dat je vooral persfoto’s moet plaatsen waarop je een koppel romantisch van een mooi uitzicht ziet genieten. Laat zien hoe mooi het écht is. Belicht verschillende facetten van je destinatie op verschillende tijdstippen van de dag in verschillende jaargetijden.

  2. User generated content

    Sanne beschreef eerder al hoe je user generated content bij de promotie van je stad kunt gebruiken en ook op Flickr kun je hier gebruik van maken. Je kunt namelijk een gallery maken, een verzameling foto’s over een bepaald onderwerp of binnen een bepaald thema. Je kunt het gebruik van de galleries een beetje vergelijkbaar met de boards zoals die op Pinterest gebruikt worden, met als grote verschil dat je geen eigen foto’s in je galerij kunt zetten. Het gebruik van foto’s van anderen wordt dus gestimuleerd, maar je kunt wel zelf bepalen welke foto’s je gebruikt. Curated user generated content dus.

  3. Optimaliseer je foto’s

    Zorg dat je foto’s gevonden worden bij de zoekopdracht waar je op gevonden wilt worden. Eerder beschreef ik al vier richtlijnen voor Image Search Optimalisatie. De belangrijkste van deze richtlijnen gaat ook op voor Flickr: zorg dat de bestandsnaam van je afbeelding goed weergeeft wat er op de afbeelding te zien is. Voeg daarnaast ook een beschrijving en tags toe aan de foto om te zorgen dat je foto’s gevonden worden bij de gewenste zoekterm.