• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Fotograferen op vakantie maakt mensen gelukkiger

7 juli 2013 door Martin van Kranenburg

Onderzoek NHTV: The snap-happy tourist, de effecten van fotografie op het geluk van toeristen.

Foto’s maken op vakantie maakt gelukkiger. Dit blijkt uit onderzoek van NHTV-docent Ondrej Mitas en studenten van de academische opleiding ‘Bachelor of Science Tourism’ van NHTV Breda en Wageningen University. Uit onderzoek blijkt dat een combinatie van veel foto’s nemen tijdens de vakantie en het belang hechten aan deze activiteit bijdragen aan positieve emoties en zo dus bijdragen aan geluk.

“Whenever I see something beautiful, bizarre or just plain baffling during my travels, I have to photograph it. I love taking photographs during my travels abroad – travel photography is a wonderful hobby that rewards you with images that encapsulate memories for a lifetime. My snaphappy attitude results in me taking home hundreds (if not thousands) of pictures on my SD card” – Kassim Qureshi, uit The Effects of Photography on Tourists’ Hapiness’

Het onderzoek

Het onderzoek ‘The Effects of Photography on Tourists’ Hapiness’ maakt gebruik van een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Zo werden er 417 enquêtes afgenomen op drie verschillende locaties in Nederland (Kinderdijk, Scheveningen en Amsterdam), werd het fotografiegedrag van de respondenten ter plekke geobserveerd en werden toeristen geïnterviewd.

Conclusie

Analyse van de kwantitatieve en kwalitatieve data van het onderzoek laat zien dat, zoals verwacht, mensen op vakantie meer foto’s nemen dan thuis en dat ze op vakantie fotograferen belangrijker vinden dan thuis fotograferen.Daarnaast toont het onderzoek aan dat er een positieve relatie is tussen de frequentie en het belang van fotograferen op vakantie en positieve emoties.Een andere belangrijke bevinding is dat toeristen vooral positieve emoties uiten op het moment dat fotografie een onderdeel van sociale interacties was (zoals het samen op de foto gaan en ter plekke bekijken van de foto). Deze positieve relatie tussen fotografie en geluk staat onder druk wanneer men het gevoel heeft dat het nemen van foto’s als toerist van hen verwacht werd.

Fotopunten en social media

Bestemmingen voorzien vaak al in fotografiefaciliteiten zoals ‘uitkijkpunten’, decors en fotografiediensten. Het creëren van fotogenieke iconen, het faciliteren van interactie en de integratie met sociale media kan fotografie gedrag stimuleren en zo bijdragen aan een positieve toeristische beleving. Een goed voorbeeld van zo’n icoon, het fotografiegedrag en bijbehorende sociale interacties is het IAMSTERDAM beeld in Amsterdam.Lopend onderzoek bouwt voort op deze resultaten door de rol van sociale interactie en de invloed van persoonlijkheidskenmerken nader te bestuderen.

Gerelateerde Berichten

  • Het Nederlandse vakantie geluk op sociale media [infographic]

    We zijn weer aan het werk, zo goed als terug van vakantie, tijd om eens…

  • Onderzoek social media en vakantie: Frankrijk meest besproken vakantieland

    Frankrijk is in 2015 het meest besproken vakantieland op social media. Er werden ruim 30.000…

  • Hoe online en social is de hedendaagse reiziger? [infographic]

    Lekker weg van alles en fijn de wijde wereld in trekken, op vakantie gaan gebeurt…

Categorie: Mobiel, Social media, Trends Tags: Fotograferen vakantie, NHTV

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM Social Media hotels Airbnb Facebook NHTV technologie mobiel reizen Vakantiebeurs travel instagram reviews Google onderzoek Expedia destinatiemarketing TripAdvisor TUI Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring