• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Foto’s delen voor gratis wifi (en meer toerisme in Japan)

20 maart 2012 door Annelies Hulshof

De tsunami heeft er voor gezorgd dat Japan een sterke teruggang in haar toerisme heeft gekend. Tijd voor Japan om haar imago op te frissen. Er zijn al eerder verschillende pogingen gedaan, maar nu krijgt het Japans bureau voor toerisme een briljante campagne aangereikt door een paar Zweedse studenten. Het idee: door het online foto’s delen kunnen toeristen een gratis Wifi verbinding verdienen.

Tsunami

De hele wereld stond weer even stil toen het bericht kwam van de aardbeving entsunami in Japan in maart 2011. Tot vandaag de dag lijdt het toerisme van Japan onder deze gebeurtenis. Veel mensen lijken nog steeds de beelden van de tsunami op hun netvlies te hebben staan als ze aan Japan denken en de afbeeldingen ervan zijn op Google nog volop aanwezig. Volgens het Japans bureau voor toerisme is echter bijna alles in het land terug naar het normale leven. Hen rest alleen nog de schone taak om het imago van Japan om te vormen tot dat van een veilig en prachtig land voor toeristen.

Fly to Japan!

In oktober 2011 kwam het Japans bureau voor toerisme zelf met het idee om in 2012 maar liefst 10.000 gratis vliegtickets naar Japan uit te delen. Het enige dat deelnemers hoefden te doen is online een reisplan in te dienen en de Japanse regering zou de gelukkige winnaars uitkiezen. Van de winnaars werd alleen verwacht dat ze in de social media over hun trip zouden schrijven. In de hoop dat de positieve verhalen die hierdoor de wereld ingezonden worden de twijfels over reizen naar het land van de rijzende zon zouden wegnemen. Helaas heeft de regering van Japan de campagne niet goedgekeurd wegens het ontbreken van budget.

Post from Japan!

Een andere insteek kwam van een aantal Zweedse studenten. Toeristen maken foto’s, duizenden, prachtige foto’s. Die mooie beelden van Japan zijn er dus in groten getale, maar komen bij de gemiddelde mens nog niet naar boven als men denkt aan Japan. Een geweldig initiatief van studenten zorgt er voor dat toeristen ambassadeur worden van het land. Ze zetten de foto’s en de vraag naar internet in om het imago van Japan te veranderen.

De studenten gaan er vanuit dat toeristen de gemaakte foto’s niet uploaden omdat er internet voor nodig is, en het gebruik daarvan in het buitenland een fortuin kost. Maar wat nou als je in ruil voor het plaatsen van een foto op Facebook gratis gebruik mag maken van Wifi? Doordat de toeristen via een applicatie op hun smartphone de gemaakte foto’s plaatsen op hun Facebook timeline krijgen ze als beloning een aantal minuten Wifi. Deze minuten kunnen ze ook verdienen doordat hun foto’s op Facebook geliked worden door anderen.

Een prachtige campagne omdat mensen graag hun belevenissen delen op sociale media maar daar op reis vaak door worden tegengehouden door de kosten van het gebruik van internet. Op deze manier kun je jouw met een smartphone geschoten pareltjes delen en krijg je ook nog gratis Wifi.

Op dit moment is nog onzeker of de campagne is opgezet in opdracht van een opdrachtgever (bijv. het Japans bureau voor toerisme) of uit eigen initiatief. Maar inventief is ‘ie in ieder geval wel.

Bekijk hier de video:

Gerelateerde Berichten

  • Wifi in het hotel
    Gratis wifi in hotels, een utopie?

    Waarom is er wel gratis wifi in de lobby van het hotel maar moet ik…

  • SoSocio: Gebruik Facebook foto’s om een postkaart vanaf je vakantieadres te sturen

    We sturen allemaal graag een kaart naar onze familie vanaf ons vakantie-adres! Het is alleen…

  • Amsterdams toerisme
    Amsterdams toerisme en de coffeeshops [storify]

    Maakt het sluiten van Amsterdamse coffeeshops dat de toeristen weg blijven uit Amsterdam? Een interessante…

Categorie: Destinatiemarketing, Marketing

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Facebook reviews Google Vakantiebeurs KLM technologie hotels Airbnb destinatiemarketing instagram TUI Social Media onderzoek travel Booking.com NHTV TripAdvisor mobiel reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext