In deel 1 van Garuda Indonesia Nederland op Facebook had ik het over de content strategie van Garuda. Op basis van een aantal belangrijke punten die Peter MinkJan in zijn boek Scoren met Facebook Marketing noemt heb ik gekeken naar de Facebook pagina, en zagen we hoe ze ervoor zorgen dat hun fans enthousiast blijven en hoe ze de interactie met hen aangaan. In dit deel ga ik in op de betrokkenheid van de fans van Garuda.

Betrokkenheid van je fans is waardevol

Staar je als organisatie niet blind op het aantal fans, zonder de benodigde betrokkenheid heb je hier niets aan. Interactie is de sleutel tot bereik en verwijzend verkeer en maakt je Facebook fans pas echt waardevol. Onder interactie wordt een like, reactie of een klik op de post verstaan. Iedere interactie die een bezoeker met een update van een pagina heeft, kan gezien worden als betrokkenheid/engagement.

Facebook heeft een algoritme ontwikkeld waarmee bepaald wordt of, en hoe lang, een bericht op de wall van een fan komt. Dit algoritme heet EdgeRank. Facebook berekend deze EdgeRank met een geheime formule, maar aangenomen wordt dat er vooral gekeken wordt naar het aantal interacties tussen fan en pagina.

Pagemonitor berekend dagelijks de Engagement Ratio (IPM+) voor duizenden pagina’s met de volgende formule:

Hoe betrokken is Garuda Indonesia Nederland dan op Facebook?

Marketingfacts houdt in de Marketingfacts Engagament Top 100 bij welke Nederlandse Facebookpagina de meeste engagement heeft. Interessant om te zien is dat de Facebookpagina van Garuda op dit moment de 27e plaats inneemt. Op de voet gevolgd door de Facebookpagina’s van Sunweb, Roompot vakanties en Arke.

 

De data van deze lijst is afkomstig van PageMonitor.nl in samenwerking met Yes2web. Wil je zelf een analyse maken? Dat kan op: https://app.conversocial.com/profiler/

Geinpireerd door: Scoren met Facebook Marketing en Foodnext