KLM doet veel onderzoek onder haar klanten om te weten wat hen zoal drijft, motiveert en bezighoudt. Eén van de uitkomsten van deze onderzoeken is dat mensen tegen enkele problemen aan lopen als ze een reis met meerdere personen moeten boeken. Onder andere de hassle van de vele telefoontjes, smsjes en e-mails zijn veelvoorkomende problemen. KLM is met dit gegeven aan de slag gegaan en heeft vandaag de Trip Planner gelanceerd. Een planningssysteem waarmee je samen met je vrienden makkelijk een groepsreis kunt plannen en boeken.

Hoe werkt het?

Het concept is simpel. Je komt als organisator de Trip Planner binnen en geeft je trip een naam, ook geef je aan welke Facebook-vrienden mee moeten met de trip en het plannen kan beginnen. De organisator kiest een aantal opties (al dan niet uit gegeven suggesties van KLM) in destinaties en data uit binnen de pagina en zet deze op een rij. De betreffende Facebookvrienden kunnen worden uitgenodigd middels een wallpost en zij geven in de Trip Planner aan of ze wel, niet of misschien met de gegeven opties mee willen of kunnen.

De optie die het meest geschikt is wordt aangegeven en dan kan de organisator met één klik op de knop de tickets boeken voor iedereen die heeft aangegeven wel te kunnen bij die optie, of elke uitgenodigde vriend een link sturen waar ze de tickets kunnen boeken. Pas op het moment van boeken wordt er een stoel gereserveerd in de vlucht, eerder niet. Hierdoor kan de uiteindelijke prijs iets afwijken van de eerder gegeven prijs in de Trip Planner.

Betrek klant bij ontwikkelproces

Tijdens het proces heeft KLM Facebookfans gevraagd wat ze van het idee van een Trip Planner vonden en wat zij hierbij graag voor functies zagen. KLM heeft daarmee interessante feedback van de potentiële eindgebruiker gekregen om de Trip Planner zo effectief mogelijk op te zetten.

Een handige manier om met vrienden gemakkelijk een reis te boeken zonder hassle, dat is de Trip Planner zeker. Ik ben erg benieuwd of het veel gebruikt gaat worden.