Net zoals vorig jaar organiseerde ook dit jaar Cherry LAB, de nieuwe naam van het voormalige Cherrypicker, weer haar eigen evenement genaamd #storymakers. Een plaats waar online influencers en reisorganisaties elkaar voor het tweede jaar op rij konden ontmoeten. Het doel van het evenement is uiteindelijk ook om al deze mensen met elkaar te verbinden en zo de rol van die online influencers nog meer te laten gelden. Ook dit jaar werden tijdens het #storymakers event weer onderzoeksresultaten gepresenteerd van het onderzoek dat Cherry LAB heeft uitgezet bij 130 online influencers. Weer een leuke gelegenheid om eens wat dieper in te gaan op die ‘online influencer’ en hun rol.

Om het even wat duidelijker in kaart te brengen, van deze 130 online influencers was 57% blogger, 2% vlogger, 19% redacteur van een online magazine, 8% werkte voor een website en 15% omschrijft zichzelf als ‘social influencer’.

De professionalisering van het online influencer landschap

2015 was het jaar waarin Cherry LAB tijdens hun event #storymakers de Nederlandse bloggerswereld in kaart bracht, Martin van Kranenburg schreef toen het interessante artikel ‘Het profiel van een travelblogger’ op TravelNext. Maar dit jaar wilde Cherry LAB meer en ging verder in op die zogenaamde travelblogger. Het vakgebied is namelijk steeds meer aan het groeien. Dit jaar onderzocht Cherry LAB hoe deze online influencers omgaan met die opgebouwde influence en daarmee succes commercieel aanwenden.

‘CONTENT MAKEN IS NIET MEER ALLEEN VOOR DE LOL’

Online influencers gaan zich anders gedragen. Zij gaan zich professionaliseren. Waar het in 2015 nog grotendeels draaide om het delen van hun passie (75%) en content voornamelijk nog voor de fun werd gedeeld (23%), leeft inmiddels een kwart nu van het bestaan als online influencer (27%). Een enorm grote verschuiving binnen één jaar in de wereld van online influencers. Dit is daarnaast ook de ambitie die veel online influencers hebben: leven van het bestaan als online influencer. Maar toch geeft ook 7% van de online influencers aan dit nooit als ambitie te hebben!

Het blijft niet bij creëren van content

Online influencers professionaliseren zich niet alleen op het gebied van ‘online influencing’, maar gaan verder dan dat. Het draait niet alleen meer om creëren van de juiste content, maar online influencers willen meer.

Online influencers denken na over nieuwe businessmodellen.

‘Hoe kan ik als online influencer geld verdienen?’

En daar zijn ontzettend veel mogelijkheden voor. Zo laten online influencers zich betalen voor een social media post, laten zich strikken voor een review, worden een gezicht van een merk, schrijven artikelen voor een ander merk, organiseren events en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn voor online influencers tal van mogelijkheden om geld te verdienen met dat wat hun specialiteit is en dan is het voor hen ook nog eens hartstikke leuk om te doen. Zo hebben zij twee in één, een ideale uitgangspositie!

Storymakers

Samenwerking is key

Professionaliseren gebeurt bij online influencers ook door het samenwerken met andere online influencers. Op die manier wordt het voor online influencers veel makkelijker om sponsoring te krijgen of een andere samenwerking op te zetten. 78% van de online influencers geeft aan samen te werken met een andere belangrijke online influencer. Natuurlijk draait het binnen die samenwerking niet alleen om geld verdienen, maar vinden online influencers het ook leuk om met elkaar samen te werken omdat ze zo ervaringen kunnen uitwisselen en hun bereik kunnen vergroten. Maar toch is de commerciële insteek van samenwerking het grootst!

Samen is sterker dan één, ook bij online influencers!

De verschuiving van bereik naar engagement

Stond eerder bereik nog stipt op nummer 1, anno 2016 is engagement dé graadmeter. Steeds meer kanalen richten zich op engagement en bereik wordt steeds meer achterwege gelaten.

Instagram is het grootste kanaal binnen de online influencers om engagement te creëren. Dit wordt aangevuld met Facebook, Twitter, Pinterest en opvallend Snapchat. Snapchat is hierin het grootst groeiende kanaal. De belangrijkste redenen om social media in te zetten voor de online influencers zijn het genereren van traffic (30%) en het realiseren van interactie (25%).

Event storymakers2

Interessante feitjes

Om nog even terug te komen op wat interessante resultaten uit het onderzoek dat Cherry LAB hield onder de 130 online influencers worden er nog een aantal feitjes op een rijtje gezet:

  • 91% van de influencers bezocht #storymakers om inspiratie op te doen.
  • 83% om brands te ontmoeten.
  • 70% om andere influencers te zien.
  • 49% (!!!!) om zich zelf verder te professionaliseren.

Online influencers inzetten binnen je bedrijf

Zoals uit het onderzoek van Cherry LAB naar voren is gekomen zijn er genoeg redenen om een online influencer in te zetten binnen je bedrijf. Maar op wat voor manier doe je dat nu precies? Wat tips om de overweging tussen wel/niet een online influencer wat makkelijker te maken.

  • Zet een online influencer in voor een nieuwe social media campagne. Zo zette Aruba TA Wes in the Wild en zijn Instagram skills in om Aruba te promoten en het bereik zo groter te maken. Aruba TA is overigens niet de enige voor wie Wes in the Wild zijn Instagram influences heeft uitgeoefend. Ook bestemmingen als Noorwegen en Zweden hebben hem ingezet voor een social media campagne.
  • Gebruik een online influencer om je product/je merk onder de aandacht te brengen. Zo vertelde Anna Nooshin van NSMBL dat zij als online influencer werd ingezet om het ‘gezicht’ van een kledingmerk te zijn, en dit positieve resultaten met zich meebracht.
  • Zet niet één maar twee online influencers in voor jouw bedrijf met beide een eigen specialiteit. Bijvoorbeeld, de een blogt en de ander is online influencer op Instagram. Door deze twee met elkaar te laten samenwerken wordt het bereik een stuk groter en bedien je twee verschillende kanalen.
  • Zet online influencers in als engagement experts binnen jouw organisatie. Het gaat niet meer om bereik, maar om engagement en zij weten hier met hun professionaliteit op een juiste manier mee om te gaan.

Symposium

Naast dat de onderzoeksresultaten besproken werden van het onderzoek van Cherry LAB kwamen er ook nog interessante sprekers ‘online influencers’ aan bod. Anna Nooshin (NSMBL) en haar grote rol in de wereld van ‘online influencing’, zowel voor NSMBL als op persoonlijk gebied. Ook Wesley Glasmacher van het account Wes in the Wild, een Instagram influencer kwam zijn verhaal doen over zijn rol als online influencer. Houd TravelNext in de gaten, Miranda Cornelissen zal binnenkort komen met een blog over Wes in the Wild als Instagram influencer. Naast deze twee grote online influencers kwamen ook organisaties als ArubaTA en Skyscanner hun verhaal doen met betrekking tot de rol van online influencers.