Travel Search Event benadrukt belang
In het ADO Den Haag stadion vond vandaag het eerste Travel Search Event plaats. Een goede opkomst, het belang van vindbaarheid voor conversie lijkt steeds meer in de reisbranche door te dringen. Internet is zeker voor het boeken van vakanties van steeds groter belang.

Aannames en inspiratie
Jorij Abraham sprak namens Sanoma Digital over het zoekgedrag van consumenten. Onlangs presenteerden zij de resultaten van hun onderzoek. Enkele opvallende uitslagen uit het onderzoek van Sanoma Digital:
– 75% van de vrouwen nemen het initiatief voor het uitzoeken en boeken van een vakantie
– zodra er gezocht gaat worden op internet zijn er al onbewust mogelijke bestemmingen gekozen
– 95% van de bezoekers komt voor inspiratie, slechts 5% heeft zich al voorgenomen om te gaan boeken
– boeken na eerste bezoek komt bijna nooit voor, zaak om consument terug te krijgen op de website
– Google altijd startpunt voor zoekactie, ook als bestemming bepaald is gebruikt voor prijsvergelijking
– reviews en prijs belangrijkste op een website
– Neckermann enige website met optie om resultaten te bewaren en later te vergelijken

Exalead software voor vindbaarheid en conversie
Business-to-Business software voor het bijhouden van alle content die relevant is aan de reisorganisatie. Een pagina moet gebruiksvriendelijk zijn en te ‘customizen’ voor de doelgroep. Exalead software verbetert het gebruikersgemak en verhoogt daardoor de conversie ratio met vrij eenvoudige tools. De CloudView software meet content en optimaliseert deze aan de hand van wat er gezegd wordt. Content is en blijft koning op het gebied van vindbaarheid. Exalead biedt gebruiksvriendelijkheid, je hebt geen gebruikershandleiding nodig, werkt razendsnel en op korte termijn al resultaten en het levert grote prestatie met actuele gegevens, real-time acces en onbeperkte database.

Uitdagingen voor websites voor reizen
OmnIT vatte samen waar een goede reiswebsite aan moet voldoen. Een site moet verleiden, binden en motiveren, wat leidt tot traffic, content, boeken en uiteindelijk waar het om draait; conversie. Het boeken gaat in 3 tot 7 stappen, beginnend met de bestemming en eventueel aanvullende pakketten zoals verzekering bij te boeken.
Doelstelling van content moet zijn dat je de zoeker de informatie geeft wat hij zoekt en antwoorden biedt. Probeer als het ware het balieproces bij een reisbureau na te bootsen en de fases in een face-to-face gesprek als stappen tot een boeking door te lopen.

Een leerzame middag vol inzichten over vindbaarheid, content en hoe je de gebruikers moet bedienen. Genoeg om op de eigen websites los te laten en het belang van zoekmachinemarketing, SEO en usability zichzelf te laten bewijzen.