Deze Airbnb kamer zal je het gevoel geven alsof je leeft in een schilderij van weleer. Het is ingericht in een post-impressionistische stijl, die doet denken aan Zuid-Frankrijk en vervlogen tijden. De meubels, felle kleuren, en kunstwerken moeten je de ervaring van je leven geven. Het schilderij De Slaapkamer van Van Gogh is nagemaakt en staat nu te huur via Airbnb.

Museum ziet toegevoegde waarde in Airbnb

Het museum The Art Institute in de Amerikaanse stad Chicago heeft de kamer nagemaakt en via Airbnb aangeboden naar aanleiding van de tentoonstelling Van Gogh’s Bedrooms. Maar hoe hebben ze dat aangepakt? Zijn alle facetten van een succesvolle marketing ingeschakeld? Dat ze hiermee PR halen, lijkt me duidelijk.

Storytelling

Het verhaal achter het schilderij luidt als volgt:

De eerste versie van het schilderij van zijn slaapkamer in het gele huis in de Zuid-Franse plaats Arles maakte Van Gogh in 1888. Hij werkte er wekenlang onafgebroken aan en was zeer tevreden over het resultaat. De tweede versie, nu in bezit van The Art Institute of Chicago, ontstond een klein jaar later. Toen verbleef de schilder inmiddels in een inrichting in Saint-Rémy. Hij vroeg zijn broer Theo hem het originele schilderij te sturen zodat hij zijn eigen werk kon kopiëren. Het origineel had waterschade opgelopen bij een overstroming van zijn atelier.

Hoewel het verhaal achter het schilderij mooi is, is daarvan nog niets terug te lezen op de website van Airbnb. Wel, wordt er op de website van Airbnb als verhuurder gecommuniceerd alsof het Van Gogh zelf is:

I’m charging $10 for no other reason than that I need to buy paint. However, I will be happy to provide you with tickets to my exhibition at the Art Institute of Chicago.

Wanneer we dus kijken naar de effectiviteit van Airbnb als storytelling kanaal, zou daar dus nog een hoop aan verbeterd kunnen worden. Er mist een narratief, wanneer je meer wilt weten over de kamer.

De biografie van de verhuurder, dat maakt Airbnb nu juist een persoonlijk distributiekanaal van slaap accommodaties. Hier had het museum, veel meer experience kunnen bieden. Op mij komt het niet over.

Biografie Vincent van Gogh

Leren van de hotellerie, de branche en storytelling experts

Ook mensen die niet in staat de kamer te huren om te overnachten in De Slaapkamer, kunnen via Airbnb een digitaal verbeterde reconstructie van zijn slaapkamer bekijken. De kamer is voor 2 personen beschikbaar en anders in 1888, is er nu WiFi in de kamer, een TV en een wasmachine/droger.

Ergens is het jammer, dat deze kamer te toegankelijk is, en aangepast aan deze tijd.

Wanneer je een hotelier vraagt naar de manier waarop hij storytelling toepast, gaat dat meestal met wat meer creativiteit gemoeid. Musea en andere aanbieders van Airbnb kamers, zouden hier dus kunnen leren van de tips vanuit hotellerie. Wat doen hoteliers om meer directe boekingen te krijgen? Juist, storytelling tot in den treuren. We hebben een aantal handige blogs op een rijtje gezet die marketeers daarbij kunnen helpen:

  • Blog 1: Zo leidt storytelling tot meer directe boekingen
  • Blog 2: Een verfrissende duik in de wereld van storytelling
  • Blog 3: Storytelling als tool in de reisbranche

Airbnb als de ultieme online PR & Branding strategie

De reden waarom het museum heeft gekozen om De Slaapkamer net als het schilderij in te richten, is ter promotie van de aankomende tentoonstelling van Van Gogh. Je ziet dus, dat steeds meer toeristische bedrijven gaan inzien, dat Airbnb een mooie case is om je merk te laden. In Nederland was KLM de eerste die samenwerkte met Airbnb en een overnachting in een vliegtuig aanbood. Inmiddels werken de 2 langdurig samen en kun je op de verhuursite verschillende KLM accommodaties boeken. Op de website van KLM, kun je terecht voor een overzicht van alle Airbnb’s in bepaalde steden.

De veelzijdigheid van slaapkamers

Slapen in een vliegtuig, slapen in een schilderij of slapen in een Netflix appartement zijn allemaal spin-offs van wat ons de komende tijd te wachten staat in het Airbnb landschap. Grote online trends (zoals het geval bij Netflix) worden vertaald naar Airbnb. De experience van vliegen (zoals bij KLM) en nu ook de beleving van kunst uit een museum (van Gogh De Slaapkamer) vinden hun weg naar de slaapkamers die Airbnb aanbiedt.

van Gogh slaapkamer 2

Het merk wordt inmiddels wereldwijd gezien als hospitality merk die je in alle fases van je eigen marketing en de customer journey, kunt gaan inzetten. De volgende grote (aangekondigde) stap is natuurlijk de samenwerking met de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, waar Airbnb ruim 20.000 kamers faciliteert.