Na de lancering van Boatbound was het natuurlijk wachten op een Nederlands initiatief om een boot direct van de eigenaar te huren. Sinds juni dit jaar is GoBoat.nl online en zijn de eerste transacties een feit. De website ziet er strak uit met een hoog Airbnb design gehalte.

Commissiemodel

Het verdienmodel van GoBoat is gebaseerd op een transactiemodel. De booteigenaar betaalt 15% commissie van de verhuurprijs op een succesvolle transactie. De huurder betaalt eerst aan GoBoat en nadat de transactie heeft plaatsgevonden krijgt de verhuurder zijn deel overgemaakt.

Vertrouwen

Zowel huurder als verhuurder maken op GoBoat een eigen profiel aan. Als huurder kan je direct zien sinds wanneer een verhuurder lid is en of zijn e-mail, telefoon en Facebook zijn geverifieerd. Ook een huurder maakt een profiel op basis van dezelfde verificaties. Het aanmaken van een profiel is heel eenvoudig en zit qua interactie goed in elkaar.

Diversiteit aanbod boten

Het aanbod is heel divers. Volgens Quinten Hoogeboom (27), die GoBoat samen met compagnons Tijmen Brommet (31) en Robin Doezie (25) begon geeft GoBoat boothuurders meer waar voor hun geld: ‘Als je bij een verhuurbedrijf een sloep huurt, krijg je een stalen ding waarvan er tientallen door de grachten varen. Door van particulieren te huren krijg je toegang tot boten in alle soorten en maten: van sloepjes tot kajuitboten en zeilschepen.’  

Delen is in, bezit is uit

Goboat zal zeker niet de laatste startup zijn in de sharing economy. De online peer-to-peer verhuurmarkt is volgens Rachel Boltsman (auteur van het boek What’s mine is yours) goed voor 26 miljard dollar. De opkomst van (mobiel) internet en social media hebben de poorten geopend voor peer-to-peer businessmodellen.