Van de kamers staan er vaak maar een paar foto’s op de website van het hotel, maar ook op de sites van boekingsengines, metasearch engines en touroperators, blijft de imagery vaak beperkt. Dat terwijl het belang van visuele content voor het vertrouwen van de consument ongeacht welke generatie, alleen maar meer wordt. De visuele trends voor travel in 2017 laten reeds een hoge mate van creativiteit zien maar dit is uiteraard meer gericht op marketingdoeleinden. Drone fotografie, VR en vlogvideo’s en user generated content worden uitgeprobeerd om de verwachtingen vooraf te managen én het merk te bouwen. Maar er is meer.

Iedereen mobiele fotograaf

De ontwikkelingen in het mobiele landschap, verbeteringen aan de camera’s van smartphones zorgen ervoor dat reizigers met hun mobiele telefoon content relatief kwalitatieve content kunnen maken en delen. Sommige reisorganisaties plukken hier de vruchten van door goede mobiele content – gemaakt door hun klanten – te gebruiken in de fotostream op hun websites. Zo ontstaat er een representatiever beeld van de werkelijkheid en verdwijnen langzaam de te-gelikte marketingplaatjes die vroeger voornamelijk eerdergenoemde websites sierden.

Panorama’s, 360 views en livestream kunnen allemaal met smartphones uitgevoerd worden. De hele experience en de omgeving kan instant visueel gemaakt worden voor toekomstige klanten.

Uiteraard lenen deze opties zich goed voor de travel en hospitality industrie waardoor reizigers in staat worden gesteld locaties en accommodaties van alle kanten te zien, maar nooit zie je het totaalplaatje. De beelden zijn namelijk niet aan elkaar verbonden geraakt.

3D hotel imagery: fotogrammetrie

Een verbonden beeld, is het enige beeld wat een representatie geeft van de werkelijkheid, ook wel 3D. Bovenstaande video is een 3D video van een hotel in Istanbul dat met 10.000 foto’s is vastgelegd. Van elke kamer zijn meer dan honderd foto’s gemaakt. Veel meer images dus dan op een reguliere website van een hotel staan, daar blijft het hooguit bij 5 foto’s van een hotelkamer, aangevuld met images van de lobby, het restaurant, zwembad, tuin en spa.

Het unieke aan het project is dat alle foto’s aan elkaar zijn gemaakt, waardoor er 1 model is ontstaan van het hele hotel (zie video hierboven). Het voordeel is dat gebouwen, hotels, maar ook historisch belangrijke gebouwen vastgelegd en vereeuwigd kunnen worden met deze techniek.

Maar wat als je die stad in 3D zou willen vastleggen? Wat als je niet alleen het beeld van één punt wil kunnen bekijken, maar van alle kanten wil kunnen in- en uitzoomen? Het bedrijf Oddviz zit achter het concept en de techniek genaamd: fotogrammetrie.

Content in relatie tot verwachtingsmanagement

De fotogrammetrie methode zorgt ervoor dat niet elk punt vanuit verschillende hoeken vastgelegd hoeft te worden, maar de oppervlaktes krijgen vorm door een beperkt aantal foto’s. De beelden zijn daardoor ook niet zo scherp, maar de voorstelling is meer dan duidelijk. Het gebouw wordt geheel zichtbaar aan de binnenkant, inclusief gangenstelsel en kamerstelsel.