Ontwerpers, designers en marketeers moeten niet alleen op de hoogte zijn van de trends op het gebied van design op dit moment, maar ook alert zijn op wat komen gaat. Door je als reisorganisatie of als aanbieder in travel, leisure en toerisme bewust te zijn van opkomende trends, kan creativiteit voor je brand nog meer doorgang vinden. Leading content platforms zoals Adobe Stock, maar ook Getty Images, iStock en andere stocksites zijn daar continu mee bezig. We gingen voor jou de door hen genoemde trends af.

Kijk van boven

Omgevingsfotografie en film begon al een aantal jaar geleden door de komst van drones in de wereld van fotografie en film. De zogenaamde geo shots dragen bij aan het neerzetten van een volledig beeld waarin bijvoorbeeld een accommodatie zich bevindt. Op dit moment zijn we in staat om foto’s te nemen vanuit hoeken en uitzichten die daarvoor enkel per helikopter zouden kunnen lukken. De populariteit van ‘views from above’ stijgt en laat ongekend mooie patronen zien. Voor inspiratie zou ik dit artikel aanbevelen:

Award winning foto’s met drone fotografie

Moderne digitale art

Vanuit Instagram groeit de vraag naar haast kunstzinnige impressies en sfeerbeelden van bestemmingen. Compositie moet kloppen. Reflectie van de zee moet volop aanwezig zijn en het liefste staat er 1 object centraal. Zoals een palmboom, of een bootje op zee. Hoe simplistischer hoe beter. Met technologie mag er aan de content gesleuteld worden. Scherper stellen, meer helder maken of een mooie lay- over eroverheen zoals we dat ook van Instagram kennen.

Emotionele communicatie

Een trend is pas succesvol als het op een ultieme manier je publiek raakt of verbindt. Zowel designers als consumenten realiseren zich sneller dat goede kunst of goede afbeeldingen veel meer kunnen realiseren zoals het daadwerkelijk ondernemen van actie (boeken van vakantie bijvoorbeeld), in welke vorm dan ook zegt Adobe. Images met een narratief, oftewel beelden die verhalen vertellen en emoties bevatten, verleggen steeds verder de grenzen van wat ‘goede content’ is. Beelden met betekenis of een diepere laag dus.

Korte content (zoals korte video’s) krijgt daarbij een grote uitdaging. Een korte video van 6 seconden zou eenzelfde soort verhaal moeten kunnen vertellen als een longread artikel. De aanwezigheid van een begin, midden en eind is de makkelijkste truc hiervoor, volgens de stocksites.

Bewegingsvrijheid

Boomerangs zijn populair. Bewegend beeld is hot. De hype rondom snaps en Instagram stories, maar ook de Vine populariteit van een paar jaar geleden bevestigen dit telkens weer opnieuw. We vinden het als consument leuk om kort naar een GIFje van zwiepende palmbomen te kijken, een surfer zijn golf zien pakken, of timelapses van zonsondergangen op unieke plekken te zien.

Boomerangs en andere zogenoemde cinemagraphs zijn relatief nieuw in het medialandschap. Ze verbinden foto’s en video’s met loops. De blend van foto en video brengt een nieuwe vorm van creativiteit met zich mee waar de natuurlijke eigenschappen van reizen, ontdekken en het in beeld brengen van locaties perfect bij passen.

Simpel maar waar

Less is more. De wereld is klaar voor de natuur en voor de waarheid. Net als de consument, worden ook reisorganisaties zich steeds bewuster van hoe zij omgaan met de wereld, de mensen en natuur. Authenticiteit zonder opmaak. Editorial fotografie met bijvoorbeeld highlights op het gebied van cultuur en natuur spreekt de moderne consument steeds meer aan. We willen samen transparantie en authenticiteit omarmen. Dit is begonnen toen user generated content de boventoon ging voeren op onder andere reviewsites.

Purpose boven schoonheid

In lijn daarvan ligt het connecten met locals. We willen steeds meer dat reisorganisaties ons niet alleen brengen naar mooie bestemmingen maar ons ook kennis laten maken met het echte leven en de gemeenschappen aldaar. Op social media moeten we daarom ook niet alleen het picture perfect plaatje bieden, maar het verhaal achter een bestemming wordt steeds meer van belang omdat de consument dit verwacht.

Beeld van de werkelijkheid

Dealend met alle gebeurtenissen in de wereld op het gebied van geopolitiek en andere conflicten en rampen, zorgen ervoor dat gruwelijke beelden naar buiten komen. Oncomfortabel om naar te kijken, maar niet te negeren zegt onder andere Adobe. Fotografie zal altijd in zijn kracht staan met een eerlijk beeld van de werkelijkheid. Je houdt de consument ook niet voor de gek. Alle happenings die met name afgelopen jaar ook Europa troffen, raken mensen en dus ook reizigers diep. Maar door erover te blijven spreken en te delen, ook als reisorganisatie, maakt de wereld wakker en minder angstig om toch te blijven reizen naar alle mooie bestemmingen.

2017

Met nieuwe tools, nieuwe consumentverwachtingen en nieuwe trends, zijn designers nog vrijer om mooie content te maken. Originaliteit en echte connecties kunnen maken met de consument, is wat brands dit jaar meer van elkaar kan gaan onderscheiden. Met diversiteit in het achterhoofd, wat alle stocksites beamen, worden storystelling en branding op een persoonlijke manier waardevoller dan ooit. En dat is ook goed nieuws voor reizigers, toch?