Uit onderzoek van KLM blijkt dat reizigers het huidige proces van het instappen bij een vliegtuig als inefficiënt ervaren. In theorie bestonden er al door wetenschappers ontwikkelde optimale boarding mogelijkheden, maar KLM komt nu naar eigen zeggen als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld met een sneller en comfortabeler boarding proces.

Je kent het vast zelf ook wel: Je hebt je thuis online ingechecked, je e-boardpass op je mobiel gedownload en op het vliegveld je bagage afgegeven. Met je e-boardpass loop je snel door de eerste fase van het vliegveld en wordt eventueel je vingerafdruk of iris gescand voor het checken van je paspoort. Je hebt alles gedaan wat mogelijk was om het proces zo snel en vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, en dan houdt het op: je staat voor de gate. Voordat je in het vliegtuig op je stoel plaats kunt nemen, moet je vaak eerst bij de gate wachten. Vervolgens blokkeren medepassagiers soms het gangpad, of moet je aan de kant voor passagiers met een raamplaats. Dit kan tot wachtrijen en frustratie leiden. KLM heeft daar nu een nieuwe boardingmethode voor in het leven geroepen.

Pieter Elbers, Managing Director & Chief Operating Officer bij KLM:

Ik ben er trots op dat KLM wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappij is die deze innovatieve manier van boarden heeft ontwikkeld. Naast het feit dat de nieuwe methode voor de passagiers meer gemak biedt, betekent dit snellere boarding proces voor KLM een kortere doorlooptijd waardoor vliegtuigen minder lang aan de grond hoeven te blijven staan. Hiermee kan onze dienstregeling verder worden geoptimaliseerd.

KLM’s innovatieve boarding methode in de praktijk

Bij de  gate krijgt de passagier een boarding nummer. Dit getal is gebaseerd op de plaats in het vliegtuig. Bij aanvang van het instappen worden de nummers een voor een op schermen bij de gate getoond. Door de nummervolgorde stappen eerst de passagiers in met een plaats aan het raam, te beginnen achter in het vliegtuig. Daarna zijn de passagiers met stoelen in het midden en vervolgens aan het gangpad aan de beurt. Op deze manier kunnen passagiers rustig in de wachtruimte hun beurt afwachten, in plaats van ongemakkelijk in de rij te staan ​​en over andere passagiers heen te stappen. Minder valide passagiers en gezinnen met baby’s mogen onveranderd als eerste instappen. SkyPriority passagiers krijgen de laagste nummers waarmee zij daarna als eerste aan de beurt zijn.

Vooralsnog gebruikt KLM de nieuwe manier op drie vluchten per dag, naar Berlijn, Budapest en Helsinki. Gedurende een testperiode wordt het systeem nog verder geoptimaliseerd. De doelstelling van KLM is om deze manier van boarden volgend jaar naar meer vluchten uit te breiden, zowel op Europese als op intercontinentale bestemmingen.

Wat denk jij? Gaat dit slagen? Heb jij er misschien zelfs al ervaring mee?

Bron: KLM
GESPOT door: @chantalschram