Een geweldig idee bedenken, dat is 1 ding. Maar een tweede idee eraan koppelen, dat is de rondreizende ‘dude’ die in ruil voor eten en onderdak ergens ter wereld, allerlei stages vervulde, ook gelukt. Nu wordt het succesvolle concept breder getrokken en ontwikkelt de oprichter van The Backpacker Intern, een community voor creatievelingen die op reis willen gaan om aan tijdelijke projecten te werken. Bedrijven kunnen zich hier voor aanmelden.

The Backpacker intern maakte eind 2013 een website aan, meldde zich aan via social media, maakte een leuk filmpje, verspreidde deze via Youtube en Vimeo en bood zijn creatieve diensten aan in ruil voor bed en voedsel.

Nu drie jaar later introduceert hij de volwassen versie voor de zakelijke markt: Wanderbrief.

Het concept Wanderbrief: een work-life community

In 2014 is de Nederlandse Mark van der Heijden gestart met zijn eerste avontuur om de wereld te ontdekken. Na als intern te werken bij 32 bedrijven in 27 bedrijven op 7 continenten, wilde hij de work-life experiences meer toegangkelijk maken voor zijn hele generatie.   perspectief Wanderbrief TravelNext

Wanderbrief zal zich echter niet als bureau of recruiter positioneren, maar als een community. Zo zegt de oprichter tegen Adformatie: ”We willen toptalent uit de creatieve sector – in de breedste zin van het woord – inspireren en faciliteren. Zij kunnen zich inschrijven op onze site en wij bieden merken en bureaus creatief toptalent, om waarde toe te voegen aan hun bedrijf.”

Werken en reizen 

Nu is dus het reizen (vlucht, eten & slaapplek) voor een breder publiek toegankelijk in ruil voor het leveren van werk. Het achterliggende idee ligt in lijn met de filosofie van The Backpacker Intern, het enige verschil is dat bedrijven en creatievelingen bij elkaar worden gebracht vanuit een bedrijfsprobleem. Daar kunnen creatievelingen binnen een korte periode (niet perse een stage) aan werken in ruil voor een ticket en onderdak.

Dat Wanderbrief zelf ook dankbaar gebruik heeft gemaakt van een aantal creatievelingen uit het netwerk, blijkt ook uit het design van de website. Middels een ‘vliegticket’ kunnen deelnemers (potentiële reizigers/werkers) zichzelf en hun expertises aanmelden.

wanderbrief ticket TravelNext

Bedrijven van over de hele wereld kunnen zich aanmelden voor creatieve koppen uit alle hoeken. Founders van de community zijn onder andere Amnesty International en Vodafone.

Creatievelingen op reis

Voor de zogenaamde creatievelingen die op reis gaan, zitten er een aantal voordelen aan om zich aan te melden en deel uit te maken van de community. Mensen die goed zijn in functies zoals Art Director, Animator, Copywriter, Designer, Developer, Film Director, Photographer, Producer, Strategic Planner, Illustrator en UX/IA Designer komen in aanmerking.

Buitenland ervaring is goed voor jonge generaties!

Ook op NOS is zijn initiatief onder de aandacht gekomen, tegen hen zegt creatieveling Mark van der Heijden:  “Het is zo gaaf om al die culturen te leren kennen en bedrijven van binnen en buiten te zien. Je creëert echt een mondiale kijk op de wereld en dat is zowel heel waardevol voor je eigen leven als voor je werk, welk beroep je ook doet.”

Op de Facebookpagina van Wanderbrief is terug te zien hoe de startup de afgelopen maanden heeft gewerkt aan een breed draagvlak vanuit de startupcultuur.