Normaal gesproken zetten we bij TravelNext startups in het zonnetje, maar ook de al bewezen mooie initiatieven verdienen een plekje in de schijnwerpers! GirlsLove2Travel is een van de succesvolste ‘jonge’ travel communities (gericht op vrouwen), werkend voor grote merken als Brunotti, reisorganisaties en PR bureaus, door te bloggen over de mooiste ervaringen met eigen content. De community bestaat uit ruim 3.000 followers op Facebook en de persoonlijke benadering maakt de drie dames uniek. We legden co-founders Fiek, Manon en Vi wat vragen voor en gaven hen een leeg ‘blogvel’, we zoomen in op belangrijke aspecten in samenwerkingen tussen blogger en opdrachtgever.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoe zorgen jullie dat jullie opdrachtgever (online) de beste experience/branding krijgt door jullie in te zetten?
We hebben een marketingachtergrond. We zijn begonnen met het bouwen van communities voor merken door content marketing in te zetten. Daar hadden we zoveel plezier in, dat we besloten om een community te bouwen rondom een thema wat wij zelf het aller leukst vinden: reizen.
Omdat we nog steeds actief zijn op het marketingvlak, begrijpen we waar opdrachtgevers behoefte aan hebben en -belangrijker nog- hoe we dit kunnen vertalen naar leuke, inspirerende en natuurlijk geloofwaardige content voor onze lezers. Wij geloven in de kracht van content marketing, storytelling, influencers en peer to peer communicatie. Dit doen we door een mix van onze kanalen in te zetten. In tekst en in beeld. We nemen lezers mee op reis en krijgen daar trouwe reismaatjes voor terug.
Een relatie opbouwen doe je samen. Doe je dit goed, dan durven mensen op je expertise en je aanbevelingen te vertrouwen.
In hoeverre mag je je persoonlijkheid laten zien en wanneer juist niet?
Wij kiezen bewust voor het laten zien van onze persoonlijkheid. We hebben relaties opgebouwd door een stukje van onszelf te geven. Onze lezers kennen ons en onze manier van reizen. Daardoor hebben we een bijzondere positie verworven. Ze raadplegen ons als ze zelf op reis gaan en behoefte hebben aan wat extra informatie. Dit is overigens geen ‘one way street’. We kennen onze meest enthousiaste lezers bij naam, weten waar hun volgende reis naar toe gaat, of ze sporten en wat ze graag eten. Een relatie opbouwen doe je samen. Doe je dit goed en vooral oprecht, dan durven mensen ook op je expertise en je aanbevelingen te vertrouwen.
Kun je uitleggen waar de voordelen van een persoonlijke aanpak inzitten voor een bedrijf?
Sociale media hebben de afgelopen jaren laten zien hoe krachtig ‘peer to peer’communicatie is en welke rol influencers spelen in het groot maken van een merk. Waarom? Omdat consumenten behoefte hebben aan oprechte verhalen. De tijd van ‘Wij van WC-eend, adviseren WC-eend’ is voorbij. Als je een persoonlijke relatie met mensen opbouwt, zijn ze bereid om aandacht aan je te besteden, met je mee te denken, naar je te luisteren en iets van je aan te nemen. Interactie is belangrijk. Iets wat met traditionele media moeilijk te realiseren is.
Als je een persoonlijke relatie met mensen opbouwt, zijn ze bereid om aandacht aan je te besteden.
Wat zijn de tips en tricks om de corporate identity van het bedrijf te begrijpen?
Voor bloggers:
- Wees nieuwsgierig en verdiep je in een bedrijf
- Durf vragen te stellen zodat je zeker weet dat je het begrijpt
Voor bedrijven:
- Laat ons ervaren en deel het gevoel, niet de cijfers
- Geef ons de tien kernwoorden waarvan u hoopt dat uw doelgroep ze zegt wanneer hen gevraagd wordt naar uw merk
We merken regelmatig dat als we door vragen, er laterale doelen naar voren komen die niet in de basisdocumenten zijn opgenomen. Een goede manier om hier achter te komen is door letterlijk te vragen ‘Wat is jullie doel?’ of ‘Wat willen jullie dat onze lezers over jullie leren?’. Daarom kiezen we er het liefst gewoon voor om te lunchen of een koffietje te drinken met (potentiele) opdrachtgevers. De informele sfeer zorgt er voor dat we veel meer leren over de drijfveren van een organisatie. Ook hier zie je onze persoonlijke aanpak terug. Dat is niet iets wat we ‘zomaar’ doen op ons blog. Het is een kernwaarde die de basis is van ons bestaan als personen en als bloggers.
In het digitale tijdperk draait het niet meer alleen om geld, het draait om aandacht.
Wat zien jullie als de grootste angsten (die wellicht geheel onterecht zijn) van bedrijven voordat ze met jullie gaan samenwerken?
Marketeers zijn al lang klaar voor samenwerkingen met bloggers. Dit idee intern verkopen blijkt alleen lastiger. De oudere generatie ziet sociale media en bloggers dikwijls nog als iets tijdelijks, wil de ROI uitgerekend hebben en kijkt naar absolute aantallen in plaats van betrokkenheid. Bedrijven zijn de afgelopen decennia zo gewend geraakt aan hoge aantallen, dat ze moeite hebben kwaliteit van kwantiteit te onderscheiden. In het digitale tijdperk draait het niet meer alleen om geld, het draait om aandacht.
Dat een Abri op de Dam in Amsterdam goed is voor tienduizenden passanten per week, klinkt prachtig. Onduidelijk is echter hoeveel van deze passanten de boodschap echt zien. Online kun je juist extreem goed meten hoeveel mensen iets lezen of er naar handelen door op linkjes te klikken. Wij zien sinds begin 2014 een explosieve stijging in het aantal aanvragen, de bloggers in ons netwerk ervaren hetzelfde. Het lijkt er op dat de kansen die bloggers bieden, het aan het winnen is van de angsten.
Welke doelgroep kunnen jullie aanspreken en welke niet?
Onze naam GirlsLove2Travel beschrijft onze doelgroep eigenlijk heel duidelijk. Alhoewel we jongens heel aardig vinden -en 7% van onze lezers man is- richten wij ons volledig op alles wat reislustige vrouwen (18 –40) bezig houdt. Wil je deze groep bereiken bereiken, dan ben je bij ons aan het juiste adres.
Welke specifieke online middelen zetten jullie in om de branding van een merk, event of bestemming te optimaliseren (en hoe?).
Het is de mix van kanalen die er voor zorgt dat onze lezers avonturen echt meebeleven. Ieder kanaal heeft een eigen doel. Samen zorgen ze voor de ultieme beleving in tekst en beeld. Als we bijvoorbeeld op reis zijn Instagrammen we veel zodat onze lezers echt real-time met ons mee kunnen reizen en geprikkeld worden. Ze willen onze avonturen met eigen ogen zien of ons juist tips geven omdat ze er zelf zijn geweest zijn.
Op ons blog beschrijven we vervolgens de reis, geven achtergrond informatie en delen hotspots met lekkere restaurants, lunchrooms, activiteiten en slaapplaatsen. Twitter en Facebook dienen als aanjagers van het blog. Ieder artikel dat we plaatsten, komt ook op deze kanalen te staan. Mensen zitten nu eenmaal meerdere malen per dag op Facebook. Dat dit goed werkt zien we aan onze statistieken. Ruim de helft van onze bezoekers komt via Facebook binnen.
Op welke best practice zijn jullie het meest trots en waarom?
Eind 2013 waren we als marketeers betrokken bij een mooie testcase waarbij traditionele media, websites en wij met content marketing op een blog en sociale media werden ingezet. Wij kregen een tiende van het advertentiebudget. Uit de analyses na afloop bleek dat we met 10% net zoveel verkeer hadden gegenereerd als de traditionele media en de sites samen. Dat wekt vertrouwen.
Wat voor onze opdrachtgevers belangrijk is, is dat we veel bezoekers op onze site hebben, onze artikelen goed gelezen worden, de ‘click rates’ hoog zijn en we een zeer betrokken community hebben. In die betrokkenheid zit de waarde voor destinaties, PRbureaus en merken. Aandacht is de nieuwe valuta en die bezitten we. Dat is de reden dat we maandelijks alle drie de wereld over reizen.
Een Twitteraccount met 50.000 volgers lijkt een enorm bereik te hebben, maar als deze account ook 50.000 mensen volgt dan is de betrokkenheid nihil.
Grootste uitdaging voor de toekomst qua bloggen voor de travelbranche?
Bloggers voor de reisindustrie schieten sinds 2014 als paddenstoelen uit de grond. Tegelijkertijd zijn er een paar slimmeriken opgestaan die markt zien in deze groep en fikse bedragen vragen voor het op reis sturen van een blogger. De grootste uitdaging voor de branche is dus het kaf van het koren te leren scheiden. Welke PRbureaus kennen de juiste bloggers en welke bloggers zijn goede influencers?
Hier geldt wederom dat absolute aantallen misleidend kunnen zijn. Een Twitteraccount met 50.000 volgers lijkt een enorm bereik te hebben, maar als deze account ook 50.000 mensen volgt (dit zijn afspraken tussen Twitteraars om hun profiel groot te laten lijken: Team Followback) dan is de betrokkenheid nihil. Op Instagram geldt hetzelfde. Volgers kun je gewoon kopen dus het is belangrijk om te kijken of een acceptabel aantal volgers (minimaal 1%) foto’s liked of reageert. Door scherp te zijn in je selectie, geef je je merk de aandacht die het verdient.
Bloggers zijn de troubadours van je merk, ze vertellen je verhaal, maken mensen enthousiast en trekken dan door naar de volgende groep mensen om hen te enthousiasmeren.
Welke resultaten zijn haalbaar en welke niet? En welke KPI’s gebruiken jullie daarvoor?
Dit is een interessant onderwerp. De ROI van bloggers is namelijk niet zomaar in geld uit te drukken en dat is natuurlijk heel raar als je al jaren gewend bent alles juist alleen maar op deze manier te benaderen. Reisaankopen zijn -ondanks de oriëntatie op prijs- gebaseerd op emotie en dat is nu exact wat je krijgt voor de investering die je maakt door met bloggers te werken. De persoonlijke verhalen zorgen voor betrokkenheid, vertrouwen, transparantie, de kans om te laten zien waar je als organisatie echt voor staat, respect en dus de behoefte om af te nemen, klant te worden en vooral klant te blijven. Het aangaan van lange termijn relaties en dus bestaansrecht.
Kun je dit één op één vertalen naar groei van Facebook? Nee, tenzij dat je absolute doel is en je met de blogger een creatieve Facebookcampagne opzet. Kun je dit vertalen naar directe verkoop, mogelijk door duidelijke afspraken te maken en specifieke links te gebruiken. Tegelijkertijd, weet je dit wel bij een Abri? Wat je in ieder geval weet bij bloggers, is dat ze jouw verhaal kunnen overbrengen aan een groep die zij het beste kennen: hun lezers. En dat deze lezers nog aandachtig luisteren ook. Je kan zelfs meten hoeveel mensen ze online naar je ‘winkel’ brengen.
Als wij bloggers ons werk goed doen, weten de mensen wat ze in je winkel kunnen verwachten. Misschien weten ze zelfs al voor welk product ze komen. Het is aan het salesteam om verder te informeren over producten en met de klant af te rekenen. Bloggers zijn de troubadours van je merk, ze vertellen je verhaal, maken mensen enthousiast en trekken dan door naar de volgende groep mensen om hen te enthousiasmeren.
Message to the business in travel world?
In een wereld waar aandacht steeds belangrijker is geworden, kunnen bloggers -door hun persoonlijke insteek- het verschil maken voor merken.
Hungry for more info on bloggers? Meet us for lunch!
♥ GirlsLove2Travel
“The world is our playground, the computer our tool. In order to live, we must Travel.”
Dit artikel is geschreven door Fieke Knüppe, Manon Kosterman en Viola Welling.
2 reacties
Heel vreemd verhaal, dat de ROI van bloggers niet in harde euro’s is uit te drukken en dat het zou moeten gaan om ‘betrokkenheid’. De ROI van bloggers is juist uitstekend in harde euro’s uit te drukken! Je moet het alleen willen tracken en tracen! Maar dat is nu juist wat PR-bureau’s (die dit soort bloggers gratis reisjes geven) niet willen.
Men lijkt bang te zijn om negatieve resultaten te tonen aan klanten. Maar die angst is echt onnodig.
En laten we stoppen met ‘betrokkenheid’ zeg. Alsof reisorganisatie X tegen airline Y kan zeggen: “Nou weet je wat, ik betaal de stoelen deze maand met 30.000 betrokkenheid in plaats van euro’s. En ons personeel krijgt deze maand geen maandsalaris maar maandbetrokkenheid!”
Ik begrijp echt heel goed dat PR-bureaus hier graag misbruik van maken, maar dat adverteerders hier dan weer in trappen dat begrijp ik echt niet!
No offence naar de meiden van dot blog trouwens!