Volgends een recent onderzoek van Traffic4u hebben ook het laatste kwartaal van 2008 aanbieders in de travel sector onverminderd ingezet op zoekmachine marketing. In een periode waarin het ene na het andere verontrustende bericht over de economische situatie het nieuws haalde, lijken aanbieders hun marketingbudget het liefst in te zetten in meetbare kanalen waarmee aangestuurd kan worden op resultaat. In dezelfde periode in 2007 was er nog een lichte daling te zien in gemiddelde CPC (-3%) terwijl we in Q4 van 2008 een lichte stijging constateren (4%) . Dit is opmerkelijk te noemen aangezien in Q4 van 2007 de kredietcrisis in Europa nog niet was aangekomen, en de kredietcrisis in Q4 van 2008 op volle toeren was.

Het resultaatgerichte karakter en de meetbaarheid van zoekmachine marketing zullen voor marketeers belangrijke argumenten zijn om op dit kanaal in te blijven zetten. De mogelijkheden van het internet werken het vergelijkende karakter van de Nederlandse vakantieganger in de hand. De verslechterende economie maakt dat de consument nog meer dan voorheen op zoek zal gaan naar de meest voordelige deal. Het internet is hiervoor het ideale middel, en aanbieders zullen hierop dus nog meer in moeten gaan spelen. Niet alleen door goed ingestoken campagnes in zoekmachines, maar ook door de eigen site zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.