Toerisme is voor Griekenland enorm belangrijk. Zo’n 20% van de bevolking werkt in de toeristische sector en dat leverde de Grieken vorig jaar 17 miljard euro op. Online is er voor Griekenland nog veel te winnen. Gemiddeld gebruikte 51% van de huishoudens in Europa het internet voor hun vakanties. Slechts 10% van de internationale toeristen boekt hun vakantie via een website in Griekenland. Al eerder schreven we over de online kansen voor de Grieken. Google helpt in Griekenland kleinere ondernemers in de reisbranche om zich online beter te promoten.

Project “Grow Greek Tourism Online”

Het initiatief “Grow Greek Tourism Online” is o.a. van het Griekse ministerie voor toerisme en natuurlijk Google. Lokaal in Griekenland worden op meerdere plekken workshops en trainingen gegeven om bedrijven in de toeristische sector beter bekend te maken met online tools. Aangezien het toerisme voor Griekenland de belangrijkste inkomstenbron is en lokaal online nog heel wat ontwikkelingen kunnen worden gemaakt, is Google deze samenwerking gestart. Een ‘win-win’ situatie want Google hoopt natuurlijk dat de Griekse economie zich in de komende jaren herstelt. Gezien de trend dat reizigers steeds meer hun vakanties rechtstreeks in Griekenland gaan boeken, in plaats van via een touroperator of reisbureau, is dit een kans ook voor de Griekse ondernemers.

In september werd het programma gestart op Kreta, waar in totaal 650 deelnemers zich voor inschreven. Voor 2015 staan de Peloponnesos, Cycladen eilanden, Ionische eilanden, het district Macedonië, Dodekanesos eilanden en Attika op het programma. Het initiatief kan Griekenland 100.000 extra banen opleveren. Het zijn niet alleen ambitieuze hoteliers of lokale reisbureaus die deelnemen, maar denk ook aan ijssalons of Griekse familie-taveernes. Deelname is gratis en de trainingen starten in maart en april.

Chersonnisos gebruikt Google Cardboard op ITB

Voornamelijk de diensten Google Adwords en Google My Business worden in de trainingen gebruikt, maar ook andere diensten van de internetgigant. Op de ITB in Berlijn presenteerde de gemeente Chersonissos op Kreta een innovatief virtueel reizigers project, ontwikkeld met de Google Developers Group. Bezoekers van de stand konden zich letterlijk verplaatsen naar het Griekse eiland Kreta. Met Google Cardboard creëerde Chersonissos 15 verschillende virtuele ervaringen met 3D geluid. Niet alleen innovatief en verreikend, maar ook kostenbesparend ten opzichte van het drukken van folders. In februari deden de Griekse hoteliers van Noord-Evia al een soortgelijk project op de vakantiebeurs in Zweden.

Google Cardboard is een kartonnen omhulsel in de vorm van een soort bril. In het kartonnen doosje plaats je je smartphone, deze fungeert als de brilglazen. Echter, natuurlijk verreikt met een app en de videomaterialen in 2D of 3D. Vervolgens houd je het kastje voor je ogen en waan je je via WiFi even op Kreta. Hiermee ontmoet offline ook online op beurzen en events. Ben benieuwd of volgend jaar op de Vakantiebeurs in Utrecht meer verkeersbureaus gebruik gaan maken van mogelijkheden als Google Cardboard.