• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google Hotel Finder: 3 belangrijke ranking factoren

27 februari 2013 door Jaap Hoogesteger

Google Hotel Finder heeft de weg naar Nederland gevonden en is inmiddels volledig operationeel. Wat is het Hotel Finder nu precies en hoe zorg je als hotel dat je hier ook te vinden bent? Ik zocht het voor je uit.

Alle gegevens bij elkaar

Met Google Hotel Finder kunnen consumenten zien hoe hotels beoordeeld zijn, wat de prijs is, waar het hotel ligt en ook de contactgegevens zijn hier te vinden. Bovendien kan er eenvoudig een shortlist met interessante hotels gemaakt worden, en kunnen ze direct doorklikken om het hotel te boeken.

Ideaal, want als alle gegevens van het hotel te zien zijn is er voor geen reden meer om bij een vergelijkingssite te boeken. Of toch wel? De boekingsbutton linkt in de praktijk nog bijna altijd naar derde partijen in plaats van naar het hotel zelf. Simpel gezegd is Google Hotel Finder dus een vergelijkingstool waar Google bepaalt of er naar het hotel zelf of een derde partij wordt gelinkt met de boekingsbutton. Hoe bepaalt Google je ranking in de Hotel Finder en hoe kun je er voor zorgen dat er direct bij je hotel geboekt wordt in plaats van elders?

hotel finder boeken

Organisch

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het bepalen van de positie in Hotel Finder. De drie belangrijkste volgens Google vind je hieronder.

1. Google Places

Het is het meest belangrijke dat je als hotel zijnde je Google Places pagina op orde hebt volgens Google, omdat de informatie uit Google Places gebruikt wordt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld de beschrijving van het hotel en foto’s van het hotel worden uit Google Places gehaald door Google, maar ook voor Google+ Local wordt de informatie uit Google Places gehaald.

2. De hotel website

Gebruiksvriendelijke navigatie en boekingsformulieren, mooie afbeeldingen (lees: afbeeldingen met een hoge kwaliteit) en goede reviews zijn (naast de “normale” SEO-factoren) de belangrijkste factoren van de eigen website van je hotel die meegenomen worden in de ranking voor Hotel Finder. Vooral het gebruik van gebruiksvriendelijke boekingsformulieren is van belang voor Google om te bepalen of ze naar de hotelwebsite verwijzen of naar een derde partij. Op basis van empirisch onderzoek lijkt het er op dat, in tegenstelling tot wat Google zelf zegt, een boekingsbutton die naar de hotelwebsite linkt een utopie is.

3. Reviews

Reviews van Google Places, Google+ en van de hotel website zelf spelen samen met data van populaire vergelijkingssites als Tripadvisor, Booking.com en Expedia ook een belangrijke rol in het bepalen van de ranking.

De drie hierboven genoemde punten worden door Google ook gebruikt in Google+ Local. Op Google+ Local kunnen reizigers (op een vergelijkbare manier als Facebook’s Graph Search) reviews vinden van mensen binnen hun eigen Google+ netwerk.

Hoe beter je eerder genoemde zaken op orde hebt, hoe groter de kans op een goede ranking in Hotel Finder. Zorg dus voor een gedetailleerde Google Places pagina met hoge kwaliteit foto’s en goede reviews online door ook je ‘offline service’ op het hoogste niveau te houden. Daarnaast is het belangrijk alle zaken in acht te nemen die belangrijk zijn voor een hoge ranking in de “normale” zoekresultaten van Google.

Adverteren

ad hotel finder

In de toekomst is het ook mogelijk om de concurrentie voor te zijn, door te adverteren in de zoekresultaten, met behulp van Promoted Hotels (een advertentiesysteem dat op Google Adwords lijkt). Op dit moment zijn Promoted Hotels nog in beta, en werkt Google alleen met een aantal geselecteerde partners (grote OTA’s en hotelketens). Zodra dit openlijk beschikbaar wordt is het te verwachten dat partijen als Booking.com en Expedia hard op deze advertentieplekken zullen bieden. Zodoende kunnen zij hun traffic op peil houden wanneer veel hotels meer verwijzingsverkeer via Google in plaats van via hun partijen ontvangen. Een extra reden om als hotel te zorgen dat je alle “organische” opties benut om hoog in de resultaten te komen!

Bron: bizcommunity.com, Tnooz & Google Support

Gerelateerde Berichten

  • ‘Consument moet hotel in Google gaan boeken’

    Google maakt een verdere stap in de hotelwereld door zijn zoekmachine uit te breiden met…

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Strijd tussen hotels en OTA's ontvlamt

    Sinds het artikel in 2014 waarin we het nog hadden over ‘de strijd om de…

Categorie: E-commerce Tags: finder, Google, Hotel, hotels

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. hans van dijk zegt

    26 oktober 2014 om 10:59

    Op dit moment worden door de Google Vertrouwde fotografen veel virtuele tours gemaakt en professionele foto’s . Deze zijn speciaal aangepast voor de Hotelfinder. Het helpt zeker mee bij een hogere ranking

Trackbacks

  1. Visuele content: gevaar voor zoekmachine optimalisatie? - TravelNext schreef:
    16 april 2013 om 13:12

    […] Websites met veel afbeeldingen en weinig tot geen tekst zijn sterk afhankelijk van zaken als linkbuilding en alt text om ook in de organische zoekresultaten goed te scoren. Dit maakt het lastig om op verschillende termen goed te scoren, met name in de long tail. Je kunt al die afbeeldingen op je website natuurlijk optimaliseren voor Google Image Search, maar ook tussen de organische (gewone, niet betaalde) zoekresultaten wil je zo hoog mogelijk staan. Voor hotels speelt ook nog mee dat de ‘normale’ ranking factoren van belang zijn voor Google Hotel Finder. […]

  2. Een kijkje in het leven van de manager e-commerce bij Fletcher Hotels schreef:
    19 april 2013 om 12:09

    […] nog in de kinderschoenen. Denk aan een generatie X die iPad-proof is en er aankomt, maar ook een Google Hotel Finder bijvoorbeeld. Kortom, genoeg te ontdekken en te leren dus in de toekomst van onze […]

  3. De drie voordelen van een Google Plus lokale bedrijfspagina - TravelNext schreef:
    27 oktober 2015 om 12:01

    […] Daarnaast speelt de lokale bedrijfspagina, als opvolger van Google Places, een belangrijke ranking factor in Google Hotel Search. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel Booking.com onderzoek KLM Google destinatiemarketing reizen travel reviews TUI Expedia technologie Vakantiebeurs Social Media instagram TripAdvisor Airbnb NHTV hotels Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring