Google Hotel Finder heeft de weg naar Nederland gevonden en is inmiddels volledig operationeel. Wat is het Hotel Finder nu precies en hoe zorg je als hotel dat je hier ook te vinden bent? Ik zocht het voor je uit.

Alle gegevens bij elkaar

Met Google Hotel Finder kunnen consumenten zien hoe hotels beoordeeld zijn, wat de prijs is, waar het hotel ligt en ook de contactgegevens zijn hier te vinden. Bovendien kan er eenvoudig een shortlist met interessante hotels gemaakt worden, en kunnen ze direct doorklikken om het hotel te boeken.

Ideaal, want als alle gegevens van het hotel te zien zijn is er voor geen reden meer om bij een vergelijkingssite te boeken. Of toch wel? De boekingsbutton linkt in de praktijk nog bijna altijd naar derde partijen in plaats van naar het hotel zelf. Simpel gezegd is Google Hotel Finder dus een vergelijkingstool waar Google bepaalt of er naar het hotel zelf of een derde partij wordt gelinkt met de boekingsbutton. Hoe bepaalt Google je ranking in de Hotel Finder en hoe kun je er voor zorgen dat er direct bij je hotel geboekt wordt in plaats van elders?

hotel finder boeken

Organisch

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het bepalen van de positie in Hotel Finder. De drie belangrijkste volgens Google vind je hieronder.

1. Google Places

Het is het meest belangrijke dat je als hotel zijnde je Google Places pagina op orde hebt volgens Google, omdat de informatie uit Google Places gebruikt wordt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld de beschrijving van het hotel en foto’s van het hotel worden uit Google Places gehaald door Google, maar ook voor Google+ Local wordt de informatie uit Google Places gehaald.

2. De hotel website

Gebruiksvriendelijke navigatie en boekingsformulieren, mooie afbeeldingen (lees: afbeeldingen met een hoge kwaliteit) en goede reviews zijn (naast de “normale” SEO-factoren) de belangrijkste factoren van de eigen website van je hotel die meegenomen worden in de ranking voor Hotel Finder. Vooral het gebruik van gebruiksvriendelijke boekingsformulieren is van belang voor Google om te bepalen of ze naar de hotelwebsite verwijzen of naar een derde partij. Op basis van empirisch onderzoek lijkt het er op dat, in tegenstelling tot wat Google zelf zegt, een boekingsbutton die naar de hotelwebsite linkt een utopie is.

3. Reviews

Reviews van Google Places, Google+ en van de hotel website zelf spelen samen met data van populaire vergelijkingssites als Tripadvisor, Booking.com en Expedia ook een belangrijke rol in het bepalen van de ranking.

De drie hierboven genoemde punten worden door Google ook gebruikt in Google+ Local. Op Google+ Local kunnen reizigers (op een vergelijkbare manier als Facebook’s Graph Search) reviews vinden van mensen binnen hun eigen Google+ netwerk.

Hoe beter je eerder genoemde zaken op orde hebt, hoe groter de kans op een goede ranking in Hotel Finder. Zorg dus voor een gedetailleerde Google Places pagina met hoge kwaliteit foto’s en goede reviews online door ook je ‘offline service’ op het hoogste niveau te houden. Daarnaast is het belangrijk alle zaken in acht te nemen die belangrijk zijn voor een hoge ranking in de “normale” zoekresultaten van Google.

Adverteren

ad hotel finder

In de toekomst is het ook mogelijk om de concurrentie voor te zijn, door te adverteren in de zoekresultaten, met behulp van Promoted Hotels (een advertentiesysteem dat op Google Adwords lijkt). Op dit moment zijn Promoted Hotels nog in beta, en werkt Google alleen met een aantal geselecteerde partners (grote OTA’s en hotelketens). Zodra dit openlijk beschikbaar wordt is het te verwachten dat partijen als Booking.com en Expedia hard op deze advertentieplekken zullen bieden. Zodoende kunnen zij hun traffic op peil houden wanneer veel hotels meer verwijzingsverkeer via Google in plaats van via hun partijen ontvangen. Een extra reden om als hotel te zorgen dat je alle “organische” opties benut om hoog in de resultaten te komen!

Bron: bizcommunity.com, Tnooz & Google Support