Google is gisteren een nieuwe zoekmachine begonnen (http://www.google.com/flights/) waarmee gezocht kan worden naar de goedkoopste vliegtickets. Met deze nieuwe service wordt Google nu echt een concurrent van de reisbureaus en vliegticket specialisten.
In het AD staan vandaag enkele reacties op deze ontwikkeling. Het is nu alleen nog voor Amerikaanse vluchten en het is nog de eerste versie, zegt Ton Vendrig van D-reizen. Maar ik zou liegen als ik dit geen bedreiging zou vinden. Het hing in de lucht. Er werd de laatste tijd met argusogen naar Google gekeken. Het was bekend dat Google de reisbranche wilde betreden na de aankoop van softwarebedrijf ITA voor 700 miljoen dollar. Dit gaat wel wat teweegbrengen.

Lieke Fransen van vliegwinkel.nl denkt dat de vergelijkingssites hun waarde blijven behouden. Lieke Fransen geeft aan dat veel reizigers liever op Nederlandse sites zoeken dan de site van bijvoorbeeld China Airlines.
Het blijft een boeiende ontwikkeling en als je er wat langer bij stilstaat is het toch wel bijzonder dat Google de reisbranche – die goed is voor miljoenen aan advertenties in Google – niet koestert maar aanvalt. Ik denk dat veel reisbedrijven naarstig op zoek zijn naar alternatieven om hun marketingbudget op een andere manier te besteden.
Credits headerafbeelding: Danny Sullivan (CC)
Is het aanvallen of is het wakker schudden van de reisbranche? De OTA’s moeten hun meerwaarde tonen. Vliegtuigmaatschappijen kunnen er van profiteren. In de retail zie je ook deze ontwikkelingen komen.Het maakt het anvr congres in ieder geval levendig!
Een vluchtzoekmachine van Google past wel in hun assortiment reisplanners. Ik moet zeggen, het werkt ook heel aardig. Het is wel opmerkelijk dat ze de vluchten niet integreren met de bestaande Google Maps.
Google laat hier wel duidelijk zien dat het zoeken naar vluchtinformatie super snel kan. Iets wat bij de websites van (inter-)nationale vliegtuigmaatschappijen ontbreekt. Onlangs ben ik een nieuw project begonnen genaamd Bonnevoy dat gefocust is op het vinden van een vakantie (vlucht en accommodatie) op basis van de gebruiker’s wensen. De snelheid van de applicatie is van niet te onderschatten belang en we proberen een ongeëvenaard responsieve website te bouwen. Dat is tot op heden gelukt.