• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google troeft initiatieven af

16 november 2010 door Sabine de Witte

Google mengt zich in review en mode
Nadat vorige week bekend werd dat de reisbranche de hete adem van Google in haar nek steeds meer als negatief ervaart, werd gisteren bekend dat Google zich vanaf donderdag ook in de mode gaat mengen met boutiques.com. En vandaag kwam het bericht naar buiten dat horeca-review website iens.nl concurrentie gaat krijgen van de grootste en invloedrijkste zoekmachine met haar nieuwe dienst Hotpot.

Verloren kans?
Is de review branche nu haar enige kans om de organische zoekresultaten enigszins te beïnvloeden ook kwijtgeraakt? Iens.nl was voor veel liefhebbers van eten en de beleving van het ‘uit eten gaan’ een betrouwbare bron om na te gaan of een restaurant de moeite waard was. Voor uitjes binnen Nederland wordt het ook veel geraadpleegd door toeristen, zodat je ook in andere plaatsen waar krijgt voor je geld en je weekendje weg niet verpest door slecht eten. Niet alleen iens.nl zal concurrentie ondervinden, Google’s ‘Hotpot’ moet uiteindelijk het grootste personal review platform online gaan worden, als onderdeel van het nog verder uit te rollen ‘Google Me’.

Google op oorlogspad
Het lijkt of Google op oorlogspad is en geen genoegen meer neemt met haar positie als tussenpersoon, maar zelf uitvoerder wil zijn op deze markten. Een eenduidige reactie uit de review wereld is nog niet naar buiten gekomen, maar ik vermoed dat veel review websites toch lichtelijk in paniek zijn geraakt. Hebben ze net ontdekt waar Google mee om de tuin te leiden is door zoveel mogelijk reviews te vergaren, gaat Google er zelf mee aan de haal.
Wat zal de volgende stap zijn? Google Me is het begin van persoonlijke zoekresultaten, die nog meer ten koste van de privacy en de eigen keuze van de gebruiker zal gaan.

Alternatieven voor de reisbranche
Enkele partijen in de reisbranche zijn al zoekende naar alternatieven om de hoge advertentie kosten te vermijden. Facebook advertenties worden geprobeerd, social media wordt ingezet, maar om Google kunnen we simpelweg nog niet heen. Hoe lang zal Google nog gedoogd worden?

Gerelateerde Berichten

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Google automatisch aanvullen:

    The almighty Googlemachine weet meer over ons dan we misschien zelf weten. Ook hoe we…

  • Google Maps Engine Lite: Een nieuwe feature om itineraries te maken

    Met Google Maps Engine Lite kun je nu maps customizen waarbij je gebruik maakt van…

Categorie: E-commerce

Over Sabine de Witte

Sabine de Witte is freelance copywriter en tekstschrijver gespecialiseerd in webteksten en SEO. Daarnaast doet ze ook vertalingen, Google Adwords en online marketing en social media advies. Bloggen voor TravelNext is een leuke vertaalslag van ontwikkelingen delen met de nooit stilstaande reisbranche en het schrijfvak. Ook is Sabine curator van het citizenM magazine en travel + lifestyle reporter op sabinedewitte.nl. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul zegt

    17 november 2010 om 13:53

    Het is jammer te zien dat de intrede van Google in verschillende branches wordt gezien als een bedreiging. In eerste instantie zal er voor de oudere spelers in een bepaalde branche natuurlijk sprake zijn van een dreiging maar de komst van Google zal op de (iets) langere termijn zorgen voor innovatie in een branche. Zeker op het gebied van advertising en sales.

    Ga ik te ver als ik stel dat een branche waar Google zijn intrede maakt dit aan zichzelf te wijten heeft door innovatie te lang uit te stellen?

  2. Roy Platje zegt

    18 november 2010 om 18:21

    Hoi Paul, ik denk dat we niet te snel moeten schrikken van een inmenging van Google. Tot dusverre hebben ze dat nog nooit met succes ergens gedaan. Maar het is wachten tot ze de sleutel vinden om in een branche de tussenpersonen uit te schakenen.

    Ik denk dat iedereen zich vooral op zich zelf moet blijven richten en meerwaarde en merkbinding moet blijven bieden. Dan kun je als specialist de uber-generalist Google voor blijven.

  3. Martin van Kranenburg zegt

    19 november 2010 om 09:09

    Hi Sabine, goed artikel. Hoe lang zou Google nog gedoogd worden? Ik hoop niet lang meer. Bedrijven raken wel een beetje klaar met Google denk ik. Hun zoekalgoritme zijn zo ondoorzichtig als wat, als Google dan ook nog andere commerciële belangen heeft en je concurrent wordt en zijn invloed gaat gebruiken ben je kansloos. Gelukkig komen er met Social ook veel andere goede alternatieven.

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Google troeft initiatieven af -- Topsy.com schreef:
    17 november 2010 om 14:07

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Marlooz, BlancoTekst. BlancoTekst heeft gezegd: RT @sabinedewitte: Nieuwe blogpost op reismanagers: http://bit.ly/d3vuUj […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb instagram reizen destinatiemarketing TUI onderzoek NHTV Social Media Google Expedia hotels travel Vakantiebeurs mobiel KLM Facebook Booking.com TripAdvisor technologie reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext