Google mengt zich in review en mode
Nadat vorige week bekend werd dat de reisbranche de hete adem van Google in haar nek steeds meer als negatief ervaart, werd gisteren bekend dat Google zich vanaf donderdag ook in de mode gaat mengen met boutiques.com. En vandaag kwam het bericht naar buiten dat horeca-review website iens.nl concurrentie gaat krijgen van de grootste en invloedrijkste zoekmachine met haar nieuwe dienst Hotpot.
Verloren kans?
Is de review branche nu haar enige kans om de organische zoekresultaten enigszins te beïnvloeden ook kwijtgeraakt? Iens.nl was voor veel liefhebbers van eten en de beleving van het ‘uit eten gaan’ een betrouwbare bron om na te gaan of een restaurant de moeite waard was. Voor uitjes binnen Nederland wordt het ook veel geraadpleegd door toeristen, zodat je ook in andere plaatsen waar krijgt voor je geld en je weekendje weg niet verpest door slecht eten. Niet alleen iens.nl zal concurrentie ondervinden, Google’s ‘Hotpot’ moet uiteindelijk het grootste personal review platform online gaan worden, als onderdeel van het nog verder uit te rollen ‘Google Me’.
Google op oorlogspad
Het lijkt of Google op oorlogspad is en geen genoegen meer neemt met haar positie als tussenpersoon, maar zelf uitvoerder wil zijn op deze markten. Een eenduidige reactie uit de review wereld is nog niet naar buiten gekomen, maar ik vermoed dat veel review websites toch lichtelijk in paniek zijn geraakt. Hebben ze net ontdekt waar Google mee om de tuin te leiden is door zoveel mogelijk reviews te vergaren, gaat Google er zelf mee aan de haal.
Wat zal de volgende stap zijn? Google Me is het begin van persoonlijke zoekresultaten, die nog meer ten koste van de privacy en de eigen keuze van de gebruiker zal gaan.
Alternatieven voor de reisbranche
Enkele partijen in de reisbranche zijn al zoekende naar alternatieven om de hoge advertentie kosten te vermijden. Facebook advertenties worden geprobeerd, social media wordt ingezet, maar om Google kunnen we simpelweg nog niet heen. Hoe lang zal Google nog gedoogd worden?
4 reacties
Het is jammer te zien dat de intrede van Google in verschillende branches wordt gezien als een bedreiging. In eerste instantie zal er voor de oudere spelers in een bepaalde branche natuurlijk sprake zijn van een dreiging maar de komst van Google zal op de (iets) langere termijn zorgen voor innovatie in een branche. Zeker op het gebied van advertising en sales.
Ga ik te ver als ik stel dat een branche waar Google zijn intrede maakt dit aan zichzelf te wijten heeft door innovatie te lang uit te stellen?
Hoi Paul, ik denk dat we niet te snel moeten schrikken van een inmenging van Google. Tot dusverre hebben ze dat nog nooit met succes ergens gedaan. Maar het is wachten tot ze de sleutel vinden om in een branche de tussenpersonen uit te schakenen.
Ik denk dat iedereen zich vooral op zich zelf moet blijven richten en meerwaarde en merkbinding moet blijven bieden. Dan kun je als specialist de uber-generalist Google voor blijven.
Hi Sabine, goed artikel. Hoe lang zou Google nog gedoogd worden? Ik hoop niet lang meer. Bedrijven raken wel een beetje klaar met Google denk ik. Hun zoekalgoritme zijn zo ondoorzichtig als wat, als Google dan ook nog andere commerciële belangen heeft en je concurrent wordt en zijn invloed gaat gebruiken ben je kansloos. Gelukkig komen er met Social ook veel andere goede alternatieven.