Waarom is er wel gratis wifi in de lobby van het hotel maar moet ik betalen als ik op mijn kamer wil internetten? En waarom moet je dan zo veel betalen om gebruik te kunnen maken van internet? Het zijn vragen die al lang niet meer alleen onder de zakenreiziger leven, maar onder een veel grotere groep reizigers. Is gratis wifi in hotels een utopie?

Wifi belangrijke factor bij het boeken van een hotel

Uit een recent onderzoek van Hotels.com blijkt dat 34% van de leisure reizigers gratis wifi als belangrijkste factor beschouwd bij het boeken van een hotel. Eerder bleek al uit onderzoek van Zoover al dat 71% van de vakantiegangers aan gaf dat ze wel internet willen op hun vakantie-adres maar dat ze daar liever niet voor willen betalen. Reden genoeg voor Tourism Australia om hotels in heel Australië te vragen een einde te maken aan de hoge prijzen voor draadloos internet en het gratis aan te bieden. Ook praat Tourism Australia met de grote providers van het land om de top toeristische attracties van gratis wifi te voorzien. Dat alles met een doel: een enorme sociale media marketing campagne voor de destinatie Australië. De algemeen manager consumentenmarketing bij Tourism Australia zegt in een interview met The Sydney Morning Herald dat de wijdverspreide adoptie van gratis wifi onbetaalbare internationale exposure voor Australië met zich mee zal brengen. ”Holidays are all about living in the moment. ‘How often have we promised ourselves that we’ll post a great holiday moment on Facebook, tweet out a photo or a review on TripAdvisor, but not been able to do so due to lack of wifi access?” In die filosofie is gratis wifi niet alleen gewenst voor destinaties, maar profiteren bijvoorbeeld hotels en de toeristische attracties zelf hier ook van.

Is het aanbieden van wifi duur of kost het te veel?

Of hotels ingaan op de behoefte van reizigers en het verzoek van Tourism Australia is nog maar de vraag. General manager of communications bij de Accor Asia Pacific hotel group, Peter Hook, legt uit waarom veel hotels kosten in rekening brengen voor internet: “Free wifi is a major cost to hotels if they want to deliver a high-quality, secure service. Our guests want high-speed, high-quality internet that is secure and reliable. That can mean 100-plus routers covering a high-rise hotel. Everyone always says they just want it for emails and social media, but of course a large percentage want to use it to downstream media such as films, music and – I dare say – a bit of the naughty stuff.”

Deze uitspraak roept bij mij de vraag op of het aanbieden van wifi nu echt zo duur is of dat het te veel kost? Is het laten betalen van de gast voor de wifi verbinding niet gewoon een manier om de inkomstenderving terug te verdienen? Waarom zou je immers nog een film huren of betaalde tv-zenders bekijken als je ook via internet films en series kunt downloaden en bekijken? Misschien is wifi wel een nieuwe revenue-driver?

Gratis wifi als marketing onderdeel

Wellicht dat hotels wat op kunnen steken van Pro Dive, een duikschool bij het Great Barrier Reef. De duikschool biedt gratis wifi aan op zijn boten zodat toeristen direct hun ervaringen kunnen delen via sociale media. De kosten van de gratis wifi verbinding op de schepen worden uit het algemene marketing budget betaald. Zo zou het voor hotels ook kunnen. Hotelgasten maken foto’s en delen die samen met hun mening op sociale netwerken. Als je als hotel overtuigd bent van je eigen kwaliteit, dan is er toch niets mooiers dan gasten die potentiële gasten vertellen hoe goed ze het wel niet hebben?

Gratis wifi hangt in de lucht

“Tweederde van de jongeren wil wifi tijdens het vliegen”, bleek al uit onderzoek. Wellicht dat dit voor luchtvaartmaatschappij jetBlue een van de redenen is om gratis wifi aan boord aan te gaan bieden. Op 30 Airbus A320 toestellen zal er tijdelijk gratis wifi aangeboden worden, maar de airline speelt met de gedachte om dit gratis te houden “In essence, the entire aircraft will have the enjoyment of wifi should they decide to participate with the product, which we announced would be free for the first 30 aircraft that we install across the A320 fleet. And we’re evaluating pricing into the future, including keeping it free, and so we’ll see how that plays out.”, aldus CEO Dave Barger. Niet alleen jetBlue werkt aan wifi in de lucht, ook vliegtuigfabrikanten werken aan het faciliteren van wifi in de lucht. Boeing streeft er naar in 2014 alle toestellen te hebben voorzien van wifi. Als zelfs vliegtuigen op tien kilometer hoogte gratis wifi aan gaan bieden, kan de hotelindustrie toch niet achter blijven?

Afbeelding (cc): Charles Dyer