Grote reisaanbieders als Cheaptickets.nl, Vliegtickets.nl en Worldticketcenter.nl blijven hardnekkig vasthouden aan de werkwijze waarbij ze tickets aanbieden tegen zeer lage tarieven, die ze op het laatste moment verhogen met duistere kostenposten.

Servicepakket
Zo kan het zijn dat iemand die bij een van de grotere online aanbieders een reis naar Los Angeles boekte, vlak voor het afronden een toeslag van 75 euro voor zijn kiezen kreeg. Zo’n onverwachte prijsverhoging wordt vaak aangeduid met vage begrippen als dossierkosten, customer service charge of servicepakket, inclusief ticketgarantie.

Misleiden
De autoriteiten kunnen niet optreden, omdat de toeslagen slim zijn opgezet. Reisaanbieders kunnen aanvoeren dat het adres pas in de laatste stap van het boekingsproces wordt gevraagd, waardoor deze kosten niet op voorhand bekend zijn en dus ook niet bij de aangeboden reisprijs kunnen worden inbegrepen.

Nadat De Telegraaf enkele maanden geleden soortgelijke ontdekkingen publiceerde, sommeerde de ANVR deze leden te stoppen met die praktijken voor 1 augustus jongstleden. Maar zonder resultaat. In plaats van de regelgeving toe te passen hebben grote reisaanbieders zoals Cheaptickets.nl, Vliegtickets.nl en Worldticketcenter.nl nu hun systematiek zo aangepast dat ze willens en wetens de consument misleiden, zo staat in het artikel van de Telegraaf. Het geknoei met de prijzen blijkt vooral voor te komen bij de grote, bekende online reisaanbieders, die tevens zijn aangesloten bij de ANVR en ook voorzien zijn van het Thuiswinkel Waarborg, twee keurmerken die nu hun betrouwbare imago misbruikt zien.

Je zou toch zeggen dat dit echt korte termijn winst is, want als consument heb je geen zin in om op het laatste moment te worden verrast met onduidelijke prijsverhogingen. Ook weer erg jammer voor het imago van de branche.

Bronnen: Telegraaf en Zibb