• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Grote online reisaanbieders houden vast aan duistere toeslagen

11 augustus 2009 door Martin van Kranenburg

Grote reisaanbieders als Cheaptickets.nl, Vliegtickets.nl en Worldticketcenter.nl blijven hardnekkig vasthouden aan de werkwijze waarbij ze tickets aanbieden tegen zeer lage tarieven, die ze op het laatste moment verhogen met duistere kostenposten.

Servicepakket
Zo kan het zijn dat iemand die bij een van de grotere online aanbieders een reis naar Los Angeles boekte, vlak voor het afronden een toeslag van 75 euro voor zijn kiezen kreeg. Zo’n onverwachte prijsverhoging wordt vaak aangeduid met vage begrippen als dossierkosten, customer service charge of servicepakket, inclusief ticketgarantie.

Misleiden
De autoriteiten kunnen niet optreden, omdat de toeslagen slim zijn opgezet. Reisaanbieders kunnen aanvoeren dat het adres pas in de laatste stap van het boekingsproces wordt gevraagd, waardoor deze kosten niet op voorhand bekend zijn en dus ook niet bij de aangeboden reisprijs kunnen worden inbegrepen.

Nadat De Telegraaf enkele maanden geleden soortgelijke ontdekkingen publiceerde, sommeerde de ANVR deze leden te stoppen met die praktijken voor 1 augustus jongstleden. Maar zonder resultaat. In plaats van de regelgeving toe te passen hebben grote reisaanbieders zoals Cheaptickets.nl, Vliegtickets.nl en Worldticketcenter.nl nu hun systematiek zo aangepast dat ze willens en wetens de consument misleiden, zo staat in het artikel van de Telegraaf. Het geknoei met de prijzen blijkt vooral voor te komen bij de grote, bekende online reisaanbieders, die tevens zijn aangesloten bij de ANVR en ook voorzien zijn van het Thuiswinkel Waarborg, twee keurmerken die nu hun betrouwbare imago misbruikt zien.

Je zou toch zeggen dat dit echt korte termijn winst is, want als consument heb je geen zin in om op het laatste moment te worden verrast met onduidelijke prijsverhogingen. Ook weer erg jammer voor het imago van de branche.

Bronnen: Telegraaf en Zibb

Gerelateerde Berichten

  • Welkom bij Reismanagers

    Weblog I Reismanagers is een naslagwerk en inspiratiebron voor (toekomstige) managers in de reisbranche. Het…

  • TravelNieuws: Reisaanbieders meer aandacht voor aanbieden busvervoer online

    Transport is key voor elke reisbeleving. Of het nu om een klein stukje, of grote…

  • Online reisaanbieders: het verschil tussen verkopen en verliezen

    Het verschil in aanbod tussen organisaties in de reisbranche is vaak verwaarloosbaar. De meeste online…

Categorie: E-commerce Tags: Cheaptickets.nl, Toeslagen vliegtickets, Vliegtickets.nl, Worldticketcenter.nl

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martijn zegt

    11 augustus 2009 om 12:24

    Jammer dat na 3 jaar werken aan een code reisaanbiedingen die inmiddels in zijn tweedde versie is dit soort mazen nog steeds in de regelgeving zitten.

    Wellicht is het imago van de branche al zodanig ingesleten dat je altijd verrassingen achteraf krijgt, dat de geadverteerde prijzen nooit beschikbaar zijn, etc. dat de consument niet meer door gaat zoeken.

    Het “onderwijzen” van de consument zou ook een taak van de ANVR kunnen of moeten zijn. Maar is de ANVR er voor de consument of voor de touroperator ?

    Een vergelijkingssite die ook inzicht geeft in deze verrassingen, boekingskosten en dergelijke, zou echt een toegevoegde waarde zijn, tot nu toe zie ik vooral vergelijkingen met geadverteerde tarieven, temeer daar de vergelijkingssites voor de reisbranche vaak een cpc businessmodel hebben en dus veelal gebaat zijn bij het te vriend houden van touroperators.

  2. jessica zegt

    11 augustus 2009 om 17:04

    ik zou zeggen, ga gewoon lekker naar je anvr en IATA reisburo, dan kunnen zij voor je nakijken waar je de beste prijzen krijgt.

  3. Martijn zegt

    11 augustus 2009 om 17:31

    @Jessica, De in het artikel genoemde partijen zijn natuurlijk gewoon ANVR en IATA leden, reisbureau’s zo je wilt.

  4. Ad zegt

    20 januari 2010 om 14:35

    Niet om reclame te maken, maar E-bookers rekent de prijzen voor customer service niet meer. De rest doet dat nog wel.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie Booking.com destinatiemarketing TUI reviews KLM reizen Google instagram TripAdvisor mobiel hotels Vakantiebeurs Airbnb NHTV onderzoek Social Media travel Facebook Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext