Eerder schreef ik al over allerlei startups die ik tegenkwam op het PhocusWright congres in Miami, de grootste online travel conferentie ter wereld. Een van de andere opvallende dingen die ik daar tegenkwam, was een aantal zeer interessante onderzoeken over het gebruik van mobiel bij het maken van reisplannen.

47% van alle reisplannen begint op een tablet of smartphone

Uit onderzoek van PhocusWright is naar voren gekomen dat 47% van alle reisplannen mobiel begint. Dit werd versterkt door een onderzoek van Expedia, in samenwerking met Comscore, dat zich volledig heeft gericht op het in kaart brengen van het gedrag van de mobiele gebruiker (smartphone en tablet).

Men heeft US reizigers boven de 18 jaar, die het afgelopen half jaar gereisd hadden, gevraagd naar hun gedrag in alle stadia van de reiscyclus. En dit leverde heel leerzame wetenswaardigheden op.

Mobiel boeken én uitgeven

We gebruiken de mobiel vooral om te dromen over onze volgende reis en twee op de drie ondervraagden doet dit minstens één keer per maand of meer.

48% van de deelnemers oriënteert zich eerst mobiel, en 44% gebruikt mobiel om hun reis te plannen. De voornaamste reden hiervoor is dat mobiel toegankelijk is (55%), eenvoudig in gebruik, en er genoeg apps beschikbaar zijn. Deals en promoties zijn voor de deelnemers zeer gewaardeerde content (64%).

Uit het onderzoek blijkt ook dat één derde van de ondervraagden mobiel gebruikt om te zoeken naar gegevens, maar naarmate de aankoop nadert men meer geneigd is over te schakelen naar de PC. Terwijl 8 van de 10 smartphone-, en 9 van de 10 tabletboekers aangeven absoluut nóg eens via mobiel te boeken. En degenen die mobiel boeken doen dit vooral via een app.

Nu al wordt van iedere $10,- die uitgegeven wordt, $1,- via de mobiel uitgegeven:

De meeste mobiele aankoopbeslissingen worden in de avonduren genomen en dan vooral vanuit huis (75%).

Afstand van hotel vs. aantal overnachtingen

Verder blijkt dat hoe dichter we bij een hotel zijn, hoe waarschijnlijker het is dat we er één nacht verblijven. En hoe verder weg van het hotel, des te groter is de kans dat we er langer zullen verblijven.

Vind hier de hele infographic van Expedia. Hierin is ook te zien dat we, ondanks dat we het meest in het weekend boeken, dit toch vrij aardig verdeeld is over alle weekdagen.

Aanbevelingen blijven belangrijk

Bij de keuze voor een destinatie zijn de aanbevelingen van familie en vrienden, en blogs belangrijk (47%). En diegenen die mobiel gebruiken om hun reis te plannen weten dan al waar ze naartoe gaan (86%). De  uitzondering op de regel is de ‘quick getaway’.

Conclusie

Het gebruik van mobiel zal alleen maar zal toenemen en men boekt alleen als het heel gebruiksvriendelijk is. De nieuw gelanceerde app van Expedia is hier het sprekende voorbeeld van. Mobiel wordt verder geacht kansen te geven voor boekingen met een korte tijdframe, voor het vergroten van bereik, schaalbaarheid en engagement. Apps worden verder  gezien als de drijver voor brandengagement.

Het volledige, heel leerzame onderzoek kun je hier vinden.

Tegen de reiswereld wil ik graag zeggen: nu je weet hoe je doelgroep met mobiel omgaat in hun reisplannen, hoe ga jij daarop inspringen…?

Dit blog is geschreven door Natasja Fortuin. Natasja is Manager Online Marketing bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).